Beregne foreldrepenger

Bellatrix

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Hvordan beregner de foreldrepenger? Jeg jobber ved siden av studiene, og i sommer skal jeg ha 100% sommerjobb.

Er det snitt av 6 av 10 mnd før fødsel? Snittet av de 6 beste av 10? Er det lønna i det man går ut i permisjon?

Vi aner ikke, og nav gjør meg ikke klokere.
Vi er fortsatt usikre på om vi skal beholde, men med mer klarhet i økonomi og hva vi har krav på, så letter det en del.

Skal til Amathea til mandag, får kanskje noen svar der også.

Så lenge du studerer blir det regnet som jobb tror jeg :)

Nei,d et blir det ikke. Man får ikke foreldrepenger da. Men foreldrestipend, det er noe annet. Jeg har krav på foreldrepenger fra jobb samtidig som foreldrestipend.

sitter i samme situasjon, å jeg ble ikke noe serlig klokere med å snakke med NAV. men de hadde en utregningskalkulator på siden sin, å utfra den kan du få iforhold til hva du har tent tidligere år.. tror jeg.. men viss du skal forsette å studere så er jeg nesten sikker på at du får hele lånet omgjort til stipend :)
fikk ikke noe konkret svar ang 6 av 10 mnd heller, men kunne ikke velge de beste, heller ikke de 6 første, å det var ikke sikkert at de ble det 6 siste før en skal ut i permisjon heller.. oppgitt selv her...

Tror det er en viss prosentandel av de månedene også. Nytter ikke å jobbe to dager i løpet av en måned feks. De er litt vanskelige :/

De tar utgangspunkt i de 6 beste mnd. Når jeg fikk min første var jeg mitt i studiene. Jeg gikk til en rådgiver kommunen har for gravide å forhørte meg. For meg så svarte det seg og ta engangstønaden fra nav og fødselstipend fra lånekassen.

Men jeg anbefaler en time med noen som kan gi det gode råd som har peiling.

Åh, jeg trodde man hadde krav på permisjon som fulltidsstudent?

Åh, jeg trodde man hadde krav på permisjon som fulltidsstudent?
Man kan ta permisjon ja, og 44 uker(tror jeg) får man foreldrestipend, dvs normalt stipend pluss forsørgerstipend som alt er stipend. Man må i denne perioden ikke bestå eksamen, men være oppmeldt i fag og være student. Men jeg vil studere i permisjonen for å bli ferdig.

Du må ha jobbet seks av de ti siste mnd for å opparbeide deg rett til foreldrepenger. Det er også noen regler ift far, men se på nav.
Dersom du ikke faller under disse rettighetene så har du krav på enggangsstønad.
Anbefaler deg å se på www.nav.no

Nav er ikke lett å forstå seg på. Be om å få det skriftlig, da kan de ikke trekke seg senere. Jeg skal øke opp stillingen min i august. Slik jeg har forstått det blir det sett på som en varig økning og permisjon blir regnet ut fra økningen. Men hvem vet..

Back
Topp