Du skriver at arbeidsgiver er pliktet til å fordele beordringer pga belastning, har du noe lovverk på det?
Det er ingen konkret lov som sier ordrett : arbeidsgiver er forpliktet til å fordele belastningen.....
MEN... i arbeidsmiljøloven står det mange punkter som inngår i dette under flere av hovedpunktene. Både når det gjelder overtidsbestemmelser, helse, miljø og sikkerhet, arbeidsgiversplikter og lignende. Jeg kan trekke ut et eksempel:
§ 10-2.
Arbeidstidsordninger
(1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.
Jeg kan ikke ramse opp alle punktene som handler om dette for her for deg, men gå inn og les arbeidsmiljøloven på lovdata.no. Jobber du på et arbeidssted med tariffavtale må du også kjenne til denne og de særskilte avtalene om arbeidstid som er bestemt for din arbeidsplass. Din tillitsvalgt på jobb vil også kunne hjelpe deg med dette.
Beordring faller inn under arbeidsgivers styringsrett som jeg nevnte over, og gir lederen mulighet til å beordre folk på jobb for å styre bedriften på en god måte. Dette skal dog være tidsbegrenset og en må følge overtidsbestemmelsene. I aml § 10-6 står det også:
Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.
Lover og regler er alltid oppe for tolkning, så derfor råder jeg alle som har slike ordninger på jobb og som opplever det som vanskelig og urettferdig å ta det opp med tillitsvalgte for å få avklart hvordan det skal foregå og. Er man alenemamma for eksempel så er det sosiale grunner til å kunne bli fritatt hvis en ikke får barnevakt for eksempel. Hvis en kollega ikke har planer og du selv skal i 50 årsdag til pappa er det en annen.
Jeg har selv sittet som leder og måtte beordre folk på jobb og det er ingen lett oppgave. Som regel har folk stilt opp, enkelte har sagt nei og da har jeg ringt videre til neste på listen. Noen ganger har jeg da vært tvunget til å ringe opp den med "dårligst" grunn og si at dessverre så ble det deres tur denne gang. Noen er mer "på" enn andre og det ble da min oppgave å sørge for at de som aldri turde å si nei faktisk ikke ble spurt hver gang. Så noen ganger måtte jeg bruke "det er din tur" kortet på enkelte.
En god dialog på arbeidsplassen løser de fleste situasjoner ukomplisert. Man må også huske på ar arbeidstaker har plikter, det glemmer mange. Det kan for eksempel være oppsigelsesgrunn å nekte beordring. Så saken går begge veier.