Beordret på jobb

Miss_30

Forumet er livet
Septembergull'17
Noen som kan reglene på dette i helsevesenet? Kan må bli beordret på jobb selv om man ikke har full stilling? Og hva hvis man ikke har mulighet til å komme på jobb pga barn, sykdom, etc?

Har ikke opplevd dette enda, men det er krise på jobb om dagen, så det kan nok skje. Jeg ønsker meg bort fra arb.plassen da jeg aldri har likt meg der og generelt ønsker en annen jobb.

Så lenge du har fast stilling har de lov å beordre deg på jobb, selv om du ikke har 100% fast.
Du har lov til å nekte beordring.

Min sjef prøvde seg tidligere, i en periode jeg egentlig skulle ha vært sykemeldt pga helsa men ikke var det fordi jeg forsøkte å presse meg gjennom skolehverdagen, så jeg sa rett ut at det var helt uaktuelt.

https://www.infotjenester.no/artikler/det-er-lov-a-palegge-overtid/

Hva lovverket sier vet jeg ikke, men alle som jobber i helsevesenet vet at de må være noen der på jobb, og at man kan bli pålagt selv om man har fri. Men jeg vil tro sjefen utsetter i det lengste å beordre de med små barn? Å trylle frem en barnevakt er ikke alltid like enkelt.

Så lenge du har fast stilling har de lov å beordre deg på jobb, selv om du ikke har 100% fast.
Du har lov til å nekte beordring.

Min sjef prøvde seg tidligere, i en periode jeg egentlig skulle ha vært sykemeldt pga helsa men ikke var det fordi jeg forsøkte å presse meg gjennom skolehverdagen, så jeg sa rett ut at det var helt uaktuelt.

https://www.infotjenester.no/artikler/det-er-lov-a-palegge-overtid/
Takk for svar:) Jeg vet de helst ikke gjør det, men det var et tilfelle en lørdag for noen uker siden. Det tror jeg er første gang jeg har opplevd det. Vet det ble en diskusjon om at de med full jobb ikke burde bli beordret. Jeg er litt sånn at når jeg har fri, så har jeg fri. Leder, eller andre ansvarlige, har ingenting med å bestemme over meg da.

Hva lovverket sier vet jeg ikke, men alle som jobber i helsevesenet vet at de må være noen der på jobb, og at man kan bli pålagt selv om man har fri. Men jeg vil tro sjefen utsetter i det lengste å beordre de med små barn? Å trylle frem en barnevakt er ikke alltid like enkelt.
Vi er dessverre alltid underbemannet og det gjør det tyngre å ta på seg ekstra når det trengs. Som er hver dag om dagen. Det er altfor mye å gjøre og folk har ikke sjangs til å reise hjem når vakta er over.

Jeg har bare opplevd beordring en gang og da var det en med voksne barn som har fått egne barn. Men det er litt upopulært at en som jobber fullt må jobbe ekstra, jeg ser den. Men jeg er ikke interessert i å bli beordret på kveldsvakt rett før vakta når jeg ikke er forberedt og har andre planer.

Der jeg jobber kan de beordre, men om man har ansvar for små barn og ikke har barnevakt så kan man ikke tvinges (så klart)! Eller hvis man f.eks har drukket alkohol :)

Du kan forberede noen unnskyldninger som du kan ha onde ringer.
- sykt barn
- syk selv
- tatt et glass alkohol
- ikke barnevakt

Håper du slipper å bli beordret

Du kan forberede noen unnskyldninger som du kan ha onde ringer.
- sykt barn
- syk selv
- tatt et glass alkohol
- ikke barnevakt

Håper du slipper å bli beordret

He he. Bare ser det for meg når sjefen ringer Kl 8 om morgenen på en fridag:
Nei ass, nå har jeg nettop klart å få levert begge ungene i barnehagen og er langt ned i øl nr 2, så jeg kan ikke komme :p

He he. Bare ser det for meg når sjefen ringer Kl 8 om morgenen på en fridag:
Nei ass, nå har jeg nettop klart å få levert begge ungene i barnehagen og er langt ned i øl nr 2, så jeg kan ikke komme :p

Da er det nok bedre å si at man var i festlige lag kvelden før og fremdeles har promille ;)

Sosiale vektige grunner så slipper man beordring. Står klart i aml om dette, og vi har hatt den samme diskusjonen på jobb. Sosiale grunner kan være ansvar for barn, kronisk syk osv. Jeg har blitt beordret engang, jeg kunne ikke jeg måtte hjem til barna mine og etter litt om og men sa de greit, og aldri hørt noe siden på at jeg var vrang :)

Når jeg jobbet i helsevesenet, så var den eneste muligheten for å unngå og bli beordret: ikke ta tlf:p

Pleide gjerne å ha tatt medisin jeg ikke kunne kjøre på jeg da, sleit med migrene. Og migrenemedisinen er sterke saker. Og kunne jo da ikke kjøre bil eller noe. Fint å ha som unnskyldning med det samme, selv om den var reel også da selvsagt.

Om du har 100% er vel egentlig sannsynligheten mindre for at du blir beordret på jobb enn om du har feks 50%

Jeg har bare opplevd å bli beordret på jobb 1 gang men da hadde jeg hatt ett par glass vin så ikke sjans for at jeg kunne komme på jobb (er sykepleier).

Hos oss tar de helst de med mindre stillinger da de tenker økonomi og vi i 100% stillinger blir for dyre å beordre inn med mindre det er skikkelig krise. Jobber selv på en arbeidsplass jeg mistrives på og vil bort fra - er sykemeldt etter å ha møtt veggen i tillegg. Eneste som egentlig garantert gjør at du ikke blir beordret på jobb er å ikke ta tlf når du ser de ringer. Ellers blir det evt å skylde på andre ting - har ikke barnevakt, hatt vin, osv

Jeg har bare opplevd å bli beordret på jobb 1 gang men da hadde jeg hatt ett par glass vin så ikke sjans for at jeg kunne komme på jobb (er sykepleier).

Hos oss tar de helst de med mindre stillinger da de tenker økonomi og vi i 100% stillinger blir for dyre å beordre inn med mindre det er skikkelig krise. Jobber selv på en arbeidsplass jeg mistrives på og vil bort fra - er sykemeldt etter å ha møtt veggen i tillegg. Eneste som egentlig garantert gjør at du ikke blir beordret på jobb er å ikke ta tlf når du ser de ringer. Ellers blir det evt å skylde på andre ting - har ikke barnevakt, hatt vin, osv
Det sitter veldig langt inne å ikke svare på tlf når de ringer, men det har skjedd et par ganger hvor de har ringt like før ei kveldsvakt. Det har også blitt tatt opp av de som jobber fullt at de bør beordre de som har mindre stillinger. Ser jo den. Regner med de ringer og ikke sender SMS ved en eventuell beordring. Litt spent på resten av uka. Har fri og kjenner at jeg må ha det også.

Det sitter veldig langt inne å ikke svare på tlf når de ringer, men det har skjedd et par ganger hvor de har ringt like før ei kveldsvakt. Det har også blitt tatt opp av de som jobber fullt at de bør beordre de som har mindre stillinger. Ser jo den. Regner med de ringer og ikke sender SMS ved en eventuell beordring. Litt spent på resten av uka. Har fri og kjenner at jeg må ha det også.
Ja hadde foretrukket en tlf fremfor en melding ved en evt beordring på jobb. Og vi trenger fri innimellom av og til også :-). Har dere ett system på hvem som er beordret på jobb slik at den evt ikke ringes til neste gang det blir aktuelt? Slik var det i forrige jobben min - ble en beordret på jobb, ble det notert ned slik at den personen skulle ikke beordres på jobb neste gang det ble ett behov

Eller IKKE svare på telefonen
Når jeg jobbet i helsevesenet, så var den eneste muligheten for å unngå og bli beordret: ikke ta tlf:p
Det er faktisk ikke lov å bevisst ikke ta tlf, da det kan være beredskap. Da skal den som ikke tok telefonen begrunne dette og ha en ganske god grunn for å ikke ha tatt den/ringt opp igjen.

Her har de liste over hvem som har blitt beordret nylig for å unngå at noen beordres mer enn andre. Har man små barn og ikke får skaffet barnevakt er man jo såklart unntatt beordring.

Dersom man blir beordret en dag man ikke har god grunn til å ikke møte opp, kan man jo evt be om fri en annen dag :)

Det er faktisk ikke lov å bevisst ikke ta tlf, da det kan være beredskap. Da skal den som ikke tok telefonen begrunne dette og ha en ganske god grunn for å ikke ha tatt den/ringt opp igjen.

Her har de liste over hvem som har blitt beordret nylig for å unngå at noen beordres mer enn andre. Har man små barn og ikke får skaffet barnevakt er man jo såklart unntatt beordring.

Dersom man blir beordret en dag man ikke har god grunn til å ikke møte opp, kan man jo evt be om fri en annen dag :)
Da bør det også være avtale om bakvakt og gjerne betalt mobil fra jobben sin side.

Back
Topp