Benkeplate til kjøkken - hvilket materiale?

Pin-up

Forumet er livet
Vi skal friske opp kjøkkenet med nye fronter og benkeplater, men det er jo så mye å velge i!

Jeg er spesielt usikker på hvilken type benkeplater som er kjekkest. De i lyst tre er så fine, men jeg vet ikke hvor mye vedlikehold de krever? Med unger i hus er vi avhengig av noe som tåler litt hardhendt behandling og matsøl som ikke nødvendigvis blir tørket opp på sekundet :-p

Hva har dere på deres kjøkken, og er dere fornøyde?

Vi har spandert på oss benkeplate av kvarts. Tåler mye og lett å rengjøre. Veldig fornøyd :happy:

Laminat. Ville ha valgt et stein-lignende materiale hvis budsjettet var ubegrenset.. og jeg bestemte alt. Men man er som regel to om det :p

Ikke fall for fristelsen å velge hvit marmor.
Det får så lett kakk i kantene og misfarges lett. Poleringen mattes ned av feks brus-søl eller appelsinjuice.
Jeg angrer og hadde tatt laminat hvis jeg kunne velge om igjen

Vi har eik, jeg hater det. Når vi skal få nytt kjøkken en gang i fremtiden vil jeg gå for mørk stein

Hadde lyst på kvarts, men det var ikke viktig noe ifht prisen, så vi gikk for laminat :) ikke tatt i bruk enda da, holder enda på med renovering :p

De i tre må oljes for at de skal vare. Ca en gang i året vil jeg si.
Stein kommer an på hva slags stein. Noen er mer porøse enn andre, og tar til seg både farge og vann så de blir stygge etterhvert. Enkelte typer stein må også behandles titt og ofte.
laminat er billig og tåler en god del, aldri hatt problemer med laminat her. Før vi byttet kjøkkenet så hadde vi også laminat, den var ti år gammel og ikke en eneste skramme.

Blir mye riper, fuktmerker og hvis man mister en bit paprika, ketchup eller lignende, så setter det farge på plata. Treet er jo et levende materiale som kan krympe eller utvide seg etter temperatur og luftfuktighet, og mellom skjøtene der to plater møtes, der er det blitt et mellomrom det brødsmuler og annet smuss samles. Kjempevanskelig å få det skikkelig reint. Bruker kjøkkenspray, men redd for at det trekker inn og tørker ut treet, samt at jeg ikke vil ha kjemikalier hvis jeg skal bake på benken. Jeg ser bare fordeler med stein.

Vi har eikefarget laminat. Synes det er perfekt. Har bodd i hus med lyse steinplater tidligere og det ble både skjolder rundt vasken og mørke flekker rundt omkring etter ett års tid :confused:

Ikke fall for fristelsen å velge hvit marmor.
Det får så lett kakk i kantene og misfarges lett. Poleringen mattes ned av feks brus-søl eller appelsinjuice.
Jeg angrer og hadde tatt laminat hvis jeg kunne velge om igjen

Takk for tips, da kan jeg krysse det av lista :-p

Tåler det greit tomatsaus, paprikapulver osv? Gjør du noe mer enn å olje en gang innimellom? Jeg synes eik er så fint, men må vite at det tåler litt :)
Gått bra her:) De flekkene som er på benken kommer av vann som blir liggende i flere timer. Ikke alltid vi har fått det med oss:rolleyes:

Back
Topp