Benkeplate eller laminat

Martes

Elsker forumet
Vi bygger nytt hus og har gått for lidingø fra Ikea på kjøkkenet. Men vi klarer ikke bestemme oss for benkeplate eller laminat. Hva har dere? Fordeler / Ulemper??

Jeg hadde samme problemstillingen som deg endte jeg opp med laminat etter å ha spurt litt rundt.

Heltre er jo av en annen kvalitet, men koster jo også deretter. I tillegg anbefaler de at du oljer den annenhver mnd (gjerne oftere) for optimal holdbarhet.
Oljen lukter grusomt i flere dager, og jeg vet at jeg ikke kommer til å orke å olje den. Fant også fort ut at jeg kunne bytte valnøttlaminatplaten 6- SEKS ganger for samme prisen som hetreplaten i valnøtt!!! Så hvis laminater blir stygg, så kan jeg jko bare bytte den.

Fordelen med heltre er jo at den kan pusses ned hvis en får hakk og merker... En kan også sette ned varme panner på en heltreplate (vel og merke valnøtt som da er sterkere enn eik og bjørk etc) uten å få stygge merker. Laminaten tåler vel opp til 200 grader, men da bare en kort stund.

Sikkert mange som er uenige med valget mitt, men jeg er fornøyd med å slippe oljinger (og kronene jeg sparte kan brukes på interiør og stæsj [8D] )Lykke til med valget!

Jeg SKULLE ha heltre... men da vi fant ut at det ville koste 18000 for benkeplatene i heltre så ble ikke det noe av gitt... (har også lidingø) Vi endte opp med valnøtt laminat. Syns den er kjempefin :)

Laminat!!!!!!!

Har pusset opp 2 og satt inn 2 ikeakjøkken med laminat benkplate. Er veldig fornøyd. Har ikke fått et eneste hakk i noen av dem. Null vedlikehold var grunnen, og jeg angrer ikke!!!
Har hatt valnøttfarget laminat, og har nå eikefarget laminat.

( Jeg har også sett hvordan en heltre benkplate blir hvis den ikke blir oljet..... Flere sprekker, og noen veldig store også... IKKE fint   [&:] )

uten tvil HELTRE benkeplate! veldig, veldig, veldig mye finere. om det kommer hakk så er det bare sjarm. om det kommer hakk i laminat er det det motsatte av sjarm!

Vi skal også sette opp nytt Lidingøkjøkken. Jeg hadde valgt laminat fremfor heltre fordi jeg vet jeg ikke hadde vært flink nok til å olje.
Vi ønsket noe vedlikeholdsfritt og solid, så valget falt på stein.

Back
Topp