Beltestol tips

Krollemor

Blir kjent med forumet
Håper inderlig noen kan gi noen tips om beltestol, har prøvd å finne ut av det selv men blir virkelig ikke klokere av å google. Ingen tester sier helt likt, og alt jeg finner som går på sikkerhet virker ikke som det alltid er basert på så nye tester, så aner virkelig ikke hva vi skal velge.

Jenta vår er 4 år og 4 måneder og har så godt som vokst ut av barnestolen sin. Vi har en ganske stor en som vi kjøpte nettopp fordi hun var litt stor for alderen, og skal i teorien kunne vare til barnet er 116cm/25kg.
Vårt barn måler ca 112 cm, men selene går ned bak skuldrene, skuldrene går opp i nakkestøtten, og det er nesten umulig å stramme selene godt nok uten at hun synes det er vondt/ubehagelig.

Vi har sett litt på Cybex Solution X2-fix, m-fix, Britax kidfix III M. Men det er en jungel.
Hjelp.

Vi er godt fornøyd med Kidifix serien, vi har 3 forskjellige seter, i 3 biler. Han sitter godt i det og det passer fint i de forskjellige bilene.

Beste er å prøve stoler i bilen med barnet. De stolene sitter så forskjellig i biler og barn sitter forskjellig i de

Vi har en med izofix i min bil hvor barna sittet mest og ymse i de andre. Vurderer besafe sin når nr 3 blir stor nok. Irriterende så husker jeg ikke hva den i bilen min heter.

Vi er superfornøyd med britax kidfix 3 s og har den i begge våre biler + i besteforeldrenes bil. Denne er jo toppmodellen til britax, så ingen tvil om at stolen er god. Syns likevel det er greit å teste med barnet oppi før man kjøper. Men man har jo ikke sammen styret med helling osv på beltestoler :)

Håper inderlig noen kan gi noen tips om beltestol, har prøvd å finne ut av det selv men blir virkelig ikke klokere av å google. Ingen tester sier helt likt, og alt jeg finner som går på sikkerhet virker ikke som det alltid er basert på så nye tester, så aner virkelig ikke hva vi skal velge.

Jenta vår er 4 år og 4 måneder og har så godt som vokst ut av barnestolen sin. Vi har en ganske stor en som vi kjøpte nettopp fordi hun var litt stor for alderen, og skal i teorien kunne vare til barnet er 116cm/25kg.
Vårt barn måler ca 112 cm, men selene går ned bak skuldrene, skuldrene går opp i nakkestøtten, og det er nesten umulig å stramme selene godt nok uten at hun synes det er vondt/ubehagelig.

Vi har sett litt på Cybex Solution X2-fix, m-fix, Britax kidfix III M. Men det er en jungel.
Hjelp.
At en stol går til 116 cm er forøvrig ikke en stor stol. Det er stoler som varer mye lengre en det på markedet. Beltestol må passe både barnet og bilen, så den må testes før kjøp. Men ungen er uansett for liten til å sitte trygt i en beltestol.

Det er fortsatt en god stund igjen til hun sitter trygt i beltestol, så ville gått for en større bakovervendt. Finnes flere nå som går lenger opp enn 116 cm. Hvilken har dere nå?
Det er mye som spiller inn på om man sitter trygt i en beltestol. Hvordan setet passer i bilen, hvor beltet ligger over skulder og lår. Det skal ikke ligge over magen.

Husker ikke helt navn nå på store bakovervendte, men jeg kan anbefale deg siden "bilstoler" på fjæsboka. Der er det folk som har kontakter innenfor bilstolprodusenter og som er drivende gode på bilsikring.

Om dere likevel ender på fremovervendt, så gå for en stol med et femte punkt mellom bena for å hindre at barnet glir under beltet ved en krasj.
Britax og besafe har et par gode stoler der.

Det er fortsatt en god stund igjen til hun sitter trygt i beltestol, så ville gått for en større bakovervendt. Finnes flere nå som går lenger opp enn 116 cm. Hvilken har dere nå?
Det er mye som spiller inn på om man sitter trygt i en beltestol. Hvordan setet passer i bilen, hvor beltet ligger over skulder og lår. Det skal ikke ligge over magen.

Husker ikke helt navn nå på store bakovervendte, men jeg kan anbefale deg siden "bilstoler" på fjæsboka. Der er det folk som har kontakter innenfor bilstolprodusenter og som er drivende gode på bilsikring.

Om dere likevel ender på fremovervendt, så gå for en stol med et femte punkt mellom bena for å hindre at barnet glir under beltet ved en krasj.
Britax og besafe har et par gode stoler der.
Axkid minikid, Britax maxway, og klippan century passer til høye barn :) ca 125 cm og 25 kg

Axkid minikid, Britax maxway, og klippan century passer til høye barn :) ca 125 cm og 25 kg
Ja klippan var en av de jeg tenkte på ja...

Til ts: det som er skummelt når de er så små, er faren for submarining. Altså at man er for liten sånn at man sklir ned i setet og under hoftebeltet og slenges rundt i bilen. Derfor er man egentlig for liten når man er 112 cm.

Samme faren er det for oss voksne også faktisk, hvis vi har seteryggen i bilen i for liggende stilling. Vinkelen på bilens seterygg bør være så nære 12 grader som mulig for at vi også skal sitte trygt.

Det er et paradoks at bilbelter er konstruert for å holde igjen en voksen mann som er tyngre. Det er ikke konstruert for å holde igjen oss damer en gang, og aller minst barn. De er altfor lette av vekt... Derfor bakovervendt enda lenger enn 4 år. Helst 6-7 år

Back
Topp