Beltestol... Igjen...

Muskatt

Langtidsbruker men ingen fanatiker :-)
Dette er ikke ment å bli en tråd med mye kjeft og smell altså.

Men rett og slett en problemstilling jeg gjerne skulle hatt dokumenterte svar på.

Vi har ei tulle på 4 1/2 år. Hun er 14,5 kg. Mannen klarte kunststykket å kjøre over setet hennes da han rydda i garasjen i helga.

Med andre ord: ny stol. Slik jeg har forstått det skal de ikke sitte forovervendt i fempunktssele etter 15 kg fordi nakken kan skades i krasj fordi kroppen beveger seg feil.

Hun kan ikke sitte bakovervendt for hun kaster opp uten stans da. Og vi vil helst holdematen i henne som er så liten.

Kan hun bruke beltestol uten å ha truffet de magiske 15 kg?

14,5kg uten klær? Da er hun over med klær i når hun sitter i stolen. Jeg hadde nok kjøpt beltestol.

Står det 15 kg, er det vel 15 kg som er korrekt, men det vil jo være snakk om veldig kort tid før hun er der, så hadde det vært meg hadde jeg gått for beltestol, med mindre hun er veldig kort..?

Det er mulig det gjelder 15kg med klær. Men er ikke 100% sikker. Men det høres logisk ut for meg, siden det handler om vekt mot bilens seler.

Vi hadde også gått for beltestol, det viktigste er jo at hun ikke blir for kort i stolen og får bilselen over halsen men det tester du enkelt i butikken :)

Mi er og 4 år og 14,5 kg. Kjøpte beltestol da jeg regner med hun veier mer med klær:-)

Hadde og kjøpt beltestol.

Sent from my iPhone using BV Forum

Er hun veid med eller uten klær?

Uten og med. Går litt opp og ned her. Den ene dagen var hun 14,5 naken på morran, neste det samme med klær på ettermiddagen. Hun er jo ikke store pilten da. En strømpebukse og bommullskjole veier ikke såååååå mye heller...

Ok, takk fine folk.
Syns det er litt vanskelig når hun er så liten i kroppen men stor i hodet.

Vi kjøper en britax til henne om vi går for beltestol, den kan tilpasses såpass i ryggen at hun får beltet plassert korrekt.

Bare lurte på hvor usikkert det var med tanke på om beltene løste seg ut eller ikke. Og som sagt, jeg tror ikke klærne veier en halvkilo altså. Det er ganske mye.

Og sånne småpilter kan bruke ganske lang tid på å gå opp en halv kilo også. Jeg tror ikke femåringen min som er sånn ca akkurat 15 kilo har gått opp mer enn en halv kilo siden hun var fire jeg...

Hun har ikke fått beltestol enda fordi det er bare ei uke med omgangssyke så er hun 14,5 igjen.

Sist vi kjøpte sele sa de størrelsen hadde mer betydning enn vekt! :) vi kjøpte da beltestol til jente på 4 1/5år som var 14kg.

Sist vi kjøpte sele sa de størrelsen hadde mer betydning enn vekt! :) vi kjøpte da beltestol til jente på 4 1/5år som var 14kg.
Så totalt uansvarlig av dem! Den er ikke godkjent ettet lovverket for en på 14 kilo og det skal de vite.

Ok, takk fine folk.
Syns det er litt vanskelig når hun er så liten i kroppen men stor i hodet.

Vi kjøper en britax til henne om vi går for beltestol, den kan tilpasses såpass i ryggen at hun får beltet plassert korrekt.

Bare lurte på hvor usikkert det var med tanke på om beltene løste seg ut eller ikke. Og som sagt, jeg tror ikke klærne veier en halvkilo altså. Det er ganske mye.
Vet ikke om jeg er for sent ute med å svare her, men da ville jeg gått for denne britaxen:
http://www.britax.no/car-seats/kidfix-ii-xp-sict/

Ekstra belteholder mellom bena som sikrer at hoftebeltet ligger rett, i tillegg til å hindre at barnet sklir ut under beltet.
Ekstra beskyttelse over skulder også.

Bilde av mi på nesten 15 kg:
1460029907587.jpg

Tok nakkestøtten enda litt mer etter dette bildet

Vet ikke om jeg er for sent ute med å svare her, men da ville jeg gått for denne britaxen:
http://www.britax.no/car-seats/kidfix-ii-xp-sict/

Ekstra belteholder mellom bena som sikrer at hoftebeltet ligger rett, i tillegg til å hindre at barnet sklir ut under beltet.
Ekstra beskyttelse over skulder også.

Bilde av mi på nesten 15 kg:
Vis vedlegget 170524

Tok nakkestøtten enda litt mer etter dette bildet
Men det ser da ut til å ligge mer over magen enn over lårene?

Men det ser da ut til å ligge mer over magen enn over lårene?
Nei det ligger ikke mer over magen enn hoftene. Er nok klærne som gjør at det ser sånn ut. Hun har på seg ballerinakjole over buksa, så litt klumpete. Men satt der bare for demonstrasjon :-P
Hadde hun ikke hatt den hadde beltet vært enda lenger opp.

Ser det bedre her kanskje.
1460048216613.jpg

Back
Topp