Belønningssystem?

Selmaen

Glad i forumet
Hva tenker du om belønningssystem for mindre barn? Jeg trodde det var "innafor" som pedagogisk virkemiddel?!?

Bv appen har en liten tekst hver dag på alderen og utviklingen på barnet mitt. Følgende tekst var i dag (han fyller 3 år neste måned):

"Bruk av belønning for ønsket atferd er maktmisbruk og skadelig for barnets selvfølelse. "

Ja det bruker jeg, med god samvittighet:) selv om han får belønning for for en ting så betyr ikke det at han får straff om han ikke Gjør det;)

Her og belønnes det innimellom, skulle bare mangle mener jeg,

Hva tenker du om belønningssystem for mindre barn? Jeg trodde det var "innafor" som pedagogisk virkemiddel?!?

Bv appen har en liten tekst hver dag på alderen og utviklingen på barnet mitt. Følgende tekst var i dag (han fyller 3 år neste måned):

"Bruk av belønning for ønsket atferd er maktmisbruk og skadelig for barnets selvfølelse. "
Det er det dummeste jeg har hørt, og en feiltolking om bruk av belønning!!! :mad: At noen på BV kan formidle sin personlige mening, og tydelig et snev av inkompetanse på området, på et offentlig sted som dette synes jeg er hårreisende.

Belønningssystemer bør brukes gjennomtenkt og på en konsekvent måte ja. Men brukt riktig så har jeg ingen betenkeligheter med det.

Heller belønning for det man ønsker, en konstant kjefting og "straff" for at barnet gjør noe "feil"!

Vi har for eksempel hatt problemer med tannpussen på 2-åringen. Vi valgte så å si at om vi fikk pusse tennene hennes så skulle hun få klistremerker (hun ELSKER klistremerker). Ikke noe mer enn det (er ikke behov for det). Hun ble strålende fornøyd og gaper som bare det. Roser henne MASSE underveis også såklart. Så får hun klistremerke etterpå som hun setter på et ark. Alle er fornøyde. Passer på å fortelle hva jeg ønsker av henne, og roser/belønner det.

Men man må jo såklart legge opp til suksess, meningen er jo at barnet skal klare å få belønningen. Om den er uoppnåelig og barnet aldri klarer å nå målet, DA kan det skade selvfølelsen.

Jeg ser ingen problemer med belønningssystem, så sant man ikke får straff om man ikke gjør ønsket atferd så klart.
Det må også som Marian over skriver være rom for måloppnåelse.

Jeg har selv utformet konkrete tiltak i jobbsammenheng med belønningssystem som metode. Dette har hatt stor suksess.

Enig med de over.

Dersom man legger tilrette for at barnet faktisk klarer å oppnå målet (belønningen) er det jo en kjempegod booster for selvtillitten. Det klarer da å oppnå noe de har måttet jobbe litt for. God trening, mener jeg.

Om man ser vidt på det er det jo en slags trening til voksenlivets jobb. Lønna er stort sett belønningen for den jobben en gjør.

Bruker det i blant, belønning brukes i arbeidslivet også. Ser ikke at det er galt ;)

Når vesla skule slutte med smokk fikk hun klistremerker for hver dag hun klarte seg uten. Etter 20 merker fikk hun velge en liten premie.. Hun var stolt da det siste merket kom på plass.. :D
Premien ble for så vidt litt PLayDoh til 70 kroner :P

Ble så paff da jeg leste "dagens tekst" på appen. Men godt å høre at jeg ikke er på villspor. Klistremerker er kjøpt inn som tenkt belønningssystem for å tisse/sitte på do!

Jeg tror kanskje det er fordi at når barnet har lært det den skal, altså det den belønnes for, så får ikke barnet belønning lenger, selvom barnet er flink og egentlig gjør seg fortjent til belønning.
Er ikke så lett for barn å forstå dette. Litt dårlig forklart, men var ihvertfall det jeg fikk beskjed om av en pedagog i barnehagen.

Det var et merkelig utsagn.

Vi belønner jo all positiv adferd fra barnet er baby.
-at de søker blikkontakt - belønnes med et smil fra oss
-at de "prater" - belønnes med at vi svarer osv.

All adferd vi vil lære inn belønnes og klart dette kan funke på et barn også i 2-3årsalderen.
Men det må gjøres konsekvent og med måte.

Eks, er det avtalt at man får et klistremerke for å gå på potte (omså bare forsøke) ja så må det følges opp. Så får vanskelighetsgraden heves når man ser at barnet mestrer øvelsen

Jeg bruker belønningsystem for min 6 år gamle datter.

Vi har husregler som hele familien skal forholde seg til og vi trener på hverdagslige ting som hun må kunne mestre.
Det kan være å huske å tørke seg godt etter toalettbesøk, skylle ned og vaske hender.
Takke for maten, oppmuntre venner med hyggelige velmente ord osv.
All positiv adferd fra barnet belønnes med spesifik ros og kanskje en sjelden gang en liten ting eller en ekstra godnatthistorie som ekstra premie for motivasjon (og kos).

Dummeste jeg har hørt!!!! Jobber daglig med dette, og ser virkelig ikke på det som hverken maktmisbruk eller skadelig! Jobber vel og merke med voksne, men kommer lett til å bruke belønningssystemer på mitt eget barn!

Etter fire år på lærerhøyskolen vil jeg ikke kalle det maktmisbruk. Man vil jo bare motivere. Jeg bruker det en del hjemme. Ønsket er jo etterhvert at den indre motivasjonen over å føle mestring vil overta.

Men man må bruke det på en ok måte. Flere foreldre bruker jo å true med å fjerne goder om ikke avtaler opprettholdes, men om man ikke er konsekvent, går det ofte mot sin hensikt.

Jeg tror kanskje det er fordi at når barnet har lært det den skal, altså det den belønnes for, så får ikke barnet belønning lenger, selvom barnet er flink og egentlig gjør seg fortjent til belønning.
Er ikke så lett for barn å forstå dette. Litt dårlig forklart, men var ihvertfall det jeg fikk beskjed om av en pedagog i barnehagen.
Dette kan man på gjøre på en skånsom måte med en forsiktig overgang hvor materiell belønning (klistremerke) blir erstattet av ros og anerkjennelse. Man bør jo alltid rose barna når de gjør det man ønsker. Ofte vil ros være nok belønning, mens når man øver på noe spesielt kan man forsterke litt ekstra i en periode ;)

Dette kan man på gjøre på en skånsom måte med en forsiktig overgang hvor materiell belønning (klistremerke) blir erstattet av ros og anerkjennelse. Man bør jo alltid rose barna når de gjør det man ønsker. Ofte vil ros være nok belønning, mens når man øver på noe spesielt kan man forsterke litt ekstra i en periode ;)
Ja, jeg syns belønningssystem er en fin ting, så fremt man ikke straffer om barnet ikke klarer det den skal. Jeg tror belønningssystem kan hjelpe på motivasjonen ved f.eks bleieslutt

Vi har ikke brukt det. Gått helt fint :)

Bruker belønningssystem i perioder.
Blir ikke noen annen straff enn at de blir fri for klistremerke den dagen det gjelder og for den tingen belønningen er ment for..

Her bruker vi klistremerker som belønning. Det fungerer kjempebra, og jeg ser ikke problemet med dette. Det som gjør at det fungerer ekstra bra, er at vi har 4 barn som er jevngamle. De vil da legge merke til at søsken får klistremerke for å ha gjort som de skal og blir da motivert til å gjøre det de trenger for å få klistremerker de også :-)

Er for belønning så lenge det ikke blir hver dag og hele tiden. Må være noe ekstraordinært som ungen fortjener belønning for.

Er for belønning så lenge det ikke blir hver dag og hele tiden. Må være noe ekstraordinært som ungen fortjener belønning for.
Poenget med belønning er jo at dersom du ønsker en bedring i en atferd (eksempelvis min som hater å pusse tenner) så MÅ man belønne hver dag i en periode for at det skal fungere ;) Et klistremerke er alt som skal til for at hun gaper som en fugleunge, og er SÅ stolt etterpå.

Hvorfor må det være noe ekstraordinært? Ofte er det helt hverdagslige ting barnet behøver en ekstra motivator for å gjennomføre uten innvendinger og gråt, som for eksempel tannpuss.

Back
Topp