Belønningssystem på mat?

smurfine78

Flørter med forumet
Har en gutt som nettopp har fylt 5 og siden han var liten har han vært helt håpløst når det gjelder mat. Han spiser veldige lite utenom brød og havrefras. Det er middager og grønnsaker som er problemet. Noen favoritter har han, men han nekter å smakte på noe nytt. Av grønnsaker spiser han bare mais, agurk og gulrot, og av kjøtt bare kjøttboller, kjøttkaker og pølser. Jeg vet man skal være forsiktig med belønning når det gjelder mat, men det kan være en motivasjon tror jeg. Vi fikk nettopp en sånn sak fra Rimi hvor ungene får klistre et klistremerke hver gang de smaker på bestemte grønnsaker og han var helt med med en gang. Tok den t.o.m. opp på rommet sitt for å passe på den. Kunne vi kjørt noe lignende på andre matvarer? At hvis han f.eks. smaker 5 ganger på hver matvare vi bestemmer, så får han en liten overraskelse e.l.?

Ja jeg ser ikke hvorfor det skal være noe problem:) da har han en motivasjon til å prøve:) ofte liker de det når de bare smaker, så tenker det er en bra ide jeg:)

Ellers så er det en tide å kutte opp rå grønnsaker i små strimler/buketter og la han spise som snacks:) mange barn liker bedre rå grønnsaker:)

Vi brukte ett slags belønningsystem for å få barna til å smake på det vi lagde til middag, hadde adams matkasse med masse rar mat som mannen så fint sier. :p Her kom vi veldig langt med at hvis de smakte på alt som stod på bordet så fikk de brus til maten. Funket kjempe godt her :) Var bare nødvendig med det i litt over ei uke så tok de selv initiativ til å smake på maten :) Plutselig ble det kjekt å prøve nye ting :)

Jeg ville ikke gjort det, kan fort bli negativt om de ikke klarer å smake.
Det går segsom regeltilnår deblir større så jeg hadde bare stresset ned .

Jeg tror det har noe for seg. Barn svarer på belønning og ikke straff. Så lenge dere har kontrollen og det ikke sklir ut i premier og lite mat. Husk også at premier trenger ikke alltid å bære en ting, men en opplevelse;) sier det bare fordi jeg ofte må minne meg selv på at jeg trenger ikke åpne lommeboken for å gjøre noe ekstra..:)

Jeg ville ikke gjort det, kan fort bli negativt om de ikke klarer å smake.
Det går segsom regeltilnår deblir større så jeg hadde bare stresset ned .
Jeg tenker at det er for at de skal være motverte selv til å smake og at de må få bestemme selv om de ønsker å smake eller ikke.

Back
Topp