Belønning ved å smake på mat?

smurfine78

Flørter med forumet
Har en 3-åring og en 6-åring som er de mest kresne jeg vet om. De nekter å smake på ny mat begge to og spiser kun en håndfull middagsretter (farsemat + pannekaker). Av tilbehør spiser de kun pasta, ris og potet og av grønnsaker kun gulrot og til nød agurk. Ellers lever de på havregrøt eller brød. Storebror spiser kun leverpostei av pålegg + gulost ved siden av, mens lillesøster spiser kun smør på og gulost ved siden av. Vi sliter med å få dem til å smake på ny mat, de rører stort sett aldri middagen sin. Tvinger dem aldri, men det hender vi sier at de må smake med varierende hell.
Igår lagde jeg et skjema med 7 ruter til hver og sa at den som smakte på noe nytt fikk et kryss og den som først oppnår 7 kryss får en overraskelse. Er dette greit å gjøre når det gjelder mat?
Står helt fast og vet ikke hvordan vi kan få dem til å ikke være så kresne. Vi har tilbydd og tilbydd i årevis, men det hjelper ikke, de er sta som uvær.
Storebror smakte med en gang på sausen igår når han fikk et kryss og lurte på når vi skulle ha noe middag han ikke hadde smakt før igjen, så det er tydelig at det var motiverende iallefall

Er veldig i mot beøønning når det gjelder mat, har ingen tro på at det er bra å gjøre.

For meg er det null mas , tilby men ikke tvinge som har vært tingen.
Jo mer man maser jo verre blir det for barna
Det går seg som regel til

De kan jo være en løsning om det å tilby og oppfordring ikke funker. En må smake ting flere ganger før en vet om det er godt eller ikke, og noen barn må ha en ekstra dytt for å prøve nye ting.

Snakk også med dem om viktigheten av et variert og sunt kosthold. Kroppen har det ikke bra om den kun får et knippe matsorter.

Lar du se få være med å lage maten? Det kan også vekke litt motivasjon til å smake.

De kan jo være en løsning om det å tilby og oppfordring ikke funker. En må smake ting flere ganger før en vet om det er godt eller ikke, og noen barn må ha en ekstra dytt for å prøve nye ting.

Snakk også med dem om viktigheten av et variert og sunt kosthold. Kroppen har det ikke bra om den kun får et knippe matsorter.

Lar du se få være med å lage maten? Det kan også vekke litt motivasjon til å smake.

Ja, men de er ikke interessert i verken å se på eller å lage maten. Minsten hender sitter på benken og kikker, men det hjelper ikke i forhold til smaking. Tidligere smakte hun masse, men nå som hun ser at storebror nekter så nekter hun også. Er helt håpløst. Får ikke i dem noe som helst av proteiner og grønnsaker omtrent.

Jeg tenker at hver og en gjør det man må.

Personlig vil jeg ikke valgt den veien.
Jeg tilbyr mat og hvis det er noe nytt som skal smakes på så sørger jeg for at det er minst mulig annet fristende å bli distrahert av. Så roser jeg når det nye er smakt på og spør gjerne hva som var best med det som ble smakt på. Feks om jeg har gitt mais. "Hva likte du best ved maisen?" Da må barnet svare og fokuset blir på noe positivt. Om det er at det smaker søtt eller at maisen var gul spiller ingen rolle.

Og ved matnekt fordi de ikke liker middagen så får de heller gå sultne. Barn spiser når de blir sultne nok og de får spise det som blir servert som alle andre.
Da min eldste fikk for seg at alt hun ville ga var brød med sjokoladepålegg fjernet jeg det alternativet helt.

Har selv et ekstremt kresent barn :( vært sånn siden hu var 2 ca.... her er det kun pasta av tilbehør som går ned, til nød ost og agurk men da kun til taco, hu spiser kyllingkjøttdeig, fiskekaker, tacolefse og kjøttkaker, thats it :( vi har slitt lenge.

det å tvinge har vi prøvd en gang, aldri mer, men i desperasjon så måtte vi prøve. Vi har prøvd å ikke snakke om det, bare sette fram, det ble minimalt med mat og en syk unge i løpet av uken vi prøvde, vi har latt henne lage mat med oss, noe hun elsket men hun ville fortsatt ikke spise :( .

Å bare tilby som jeg ser noen sier er jo heller ingen god løsning, var ihvertfall ikke det for oss, og det er faktisk ikke alltid det løser seg. Man havner noen ganger i en ond sirkel :( og man må ta tak selv noen ganger, ikke bare tenke at det løser seg.

Jeg syns belønning virker supert så hadde absolutt forsøkt det, da gjør du jo måltidene til noe spennende igjen, kanskje de får litt motovasjon da. Jeg hadde også konsentrert meg mest om det største barnet, da følger som regel den minste etter om det skulle løse seg :)

Masse lykke til.

Jeg tenker at hver og en gjør det man må.

Personlig vil jeg ikke valgt den veien.
Jeg tilbyr mat og hvis det er noe nytt som skal smakes på så sørger jeg for at det er minst mulig annet fristende å bli distrahert av. Så roser jeg når det nye er smakt på og spør gjerne hva som var best med det som ble smakt på. Feks om jeg har gitt mais. "Hva likte du best ved maisen?" Da må barnet svare og fokuset blir på noe positivt. Om det er at det smaker søtt eller at maisen var gul spiller ingen rolle.

Og ved matnekt fordi de ikke liker middagen så får de heller gå sultne. Barn spiser når de blir sultne nok og de får spise det som blir servert som alle andre.
Da min eldste fikk for seg at alt hun ville ga var brød med sjokoladepålegg fjernet jeg det alternativet helt.

Langt fra alle barn spiser om de blir sultne nok. Vår datter ble syk, fordi vi i løpet av en uke forsøkte å kun sette fram mat og la henne selv bestemme hva hum spiste, vi oppfordret men nektet henne ikke å la være. Dette etter råd fra hs, hun ble skikkelig dårlig, gikk den i vekt og det var rett og slett ikke hyggelig :(

Hvis all mat man må smake på er grønnsaker/middager (dvs det man gjerne tenker på som sunn og ikke altfor god ) så er det gjerne ikke så motiverende å smake på noe nytt.
Om det nye innimellom er noe godt, feks nye frukter, desserter, juicer fra forskjellige frukt, nytt snop på lørdager, egentlig hva som helst av varianter av ting de allerede gladelig spiser, så blir det kanskje mer spennende?

Vær også påpasselig med å kalle ting nøyaktig det der er (eller lag et navn på hver rett ). Har sett nok unger som nekter for at de liker fisk, men som spiser både laks og fiskepinner men nekter om laksen blir kalt fisk.
Det meste smaket jo litt forskjellig avhengig av om det er rått/kokt/stekt/most.. kan bruke det ved å få de til å smake på feks potetmos/bakt potet om de liker pommes. Eller si at de må smake på havregryn med melk, om de ikke havregrøt feks.

Langt fra alle barn spiser om de blir sultne nok. Vår datter ble syk, fordi vi i løpet av en uke forsøkte å kun sette fram mat og la henne selv bestemme hva hum spiste, vi oppfordret men nektet henne ikke å la være. Dette etter råd fra hs, hun ble skikkelig dårlig, gikk den i vekt og det var rett og slett ikke hyggelig :(
Jo, et normal friskt barn vil spise når det er sultent. Barn som får spisevegring som du her beskriver handler om noe annet. Spisevegring kan handle om mange ting, men jeg tolker det dithen at trådstarters barn ikke spiser nye ting fordi de er kresne.
Hvorfor ditt barn ikke ville spise kjenner jeg ikke til, men i og med at hun ble syk pga spisevegring etter en uke antar jeg at hun er veldig ung og da er det lett å tro at det kan handle om alt fra vondt i munnen til vondt i magen fra før som er årsak.

Jeg har også vært borti at barn ikke spiser feks tomat fordi det gir magevondt. Det kan skyldes allergi.
Jeg nektet feks å drikke melk som barn pga dette og har i dag i påvist allergi for dette.

God løsning! Jeg skjønner det er frustrerende med barn som er kresne og ikke vil, man kan jo ikke tvinge dem heller! ;) 7 kryss gir ikke for mange overraskelser, men det er allikevel en god gulrot for barna. De er heldigvis ofte så "enkle" at det ikke skal så mye til! Lykke til :)

Jo, et normal friskt barn vil spise når det er sultent. Barn som får spisevegring som du her beskriver handler om noe annet. Spisevegring kan handle om mange ting, men jeg tolker det dithen at trådstarters barn ikke spiser nye ting fordi de er kresne.
Hvorfor ditt barn ikke ville spise kjenner jeg ikke til, men i og med at hun ble syk pga spisevegring etter en uke antar jeg at hun er veldig ung og da er det lett å tro at det kan handle om alt fra vondt i munnen til vondt i magen fra før som er årsak.

Jeg har også vært borti at barn ikke spiser feks tomat fordi det gir magevondt. Det kan skyldes allergi.
Jeg nektet feks å drikke melk som barn pga dette og har i dag i påvist allergi for dette.

Mitt barn er snart 9 og det begynte med helt "vanlig" krensenhet når hu var ca 2. Jeg vil ikke si det er spisevegring. For hun spiser enkelte ting men nekter å smake på noe nytt.

Poenget mitt er at man bør være forsiktige med å regne med at et sultent barn spiser, for det stemmer ikke alltid desverre.

Mitt barn er snart 9 og det begynte med helt "vanlig" krensenhet når hu var ca 2. Jeg vil ikke si det er spisevegring. For hun spiser enkelte ting men nekter å smake på noe nytt.

Poenget mitt er at man bør være forsiktige med å regne med at et sultent barn spiser, for det stemmer ikke alltid desverre.
Det vil alltids finne unntak og man kan ikke helgardere seg mot alt og hvis man er så kresen så tror jeg det er en annen årsak. Sult er instinkt så det er naturlig å søke mat derfor sier jeg at et normal friskt barn vil spise når det er tilstrekkelig sultent og da velger man naturlig nok av de alternativer som finnes. Om det bare er et alternativ så velger man det dersom det ikke assosieres med smerte. Noe annet strider mot naturens lover.
Så jeg vil nesten si at å være kresen er innlært.

Leit å høre om datteren din. Er det mulig at hun engang smakte noe nytt og fikk vondt av det og sånn har lært at nye ting er "farlig"? :/

Dette er sånn som får meg til å bli irritert. Du aner tydeligvis ikke hvordan det er å ha barn som ikke spiser. Og kresen kan være så mye mer enn å være kresen. Hørt om selektiv spiseforstyrrelse? Det er ikke alle barn som bare er kresne og vil spise om det blir sultent nok. Min jente sluttet å spise da hun var 4 mndr. Da nektet hun plutselig mme på dagtid, likte aldri grøt eller middagsmat. Hun er den dag i dag fortsatt mest glad i brødmat, men klarer feks ikke spise brød med hele korn i, da stopper det helt opp for henne. Hun har ingen allergier eller sår i munnen som du her påstår må vøre grunnen til at hun ikke spiser visse matvarer,det er psykisk. Vi jobber med saken, og hun tør og smake på mye mer nå enn før. Hun er btw 8 år.

Og nå sikter ikke jeg til trådstarter her, men til svaret du gav til hun over.

Dette er sånn som får meg til å bli irritert. Du aner tydeligvis ikke hvordan det er å ha barn som ikke spiser. Og kresen kan være så mye mer enn å være kresen. Hørt om selektiv spiseforstyrrelse? Det er ikke alle barn som bare er kresne og vil spise om det blir sultent nok. Min jente sluttet å spise da hun var 4 mndr. Da nektet hun plutselig mme på dagtid, likte aldri grøt eller middagsmat. Hun er den dag i dag fortsatt mest glad i brødmat, men klarer feks ikke spise brød med hele korn i, da stopper det helt opp for henne. Hun har ingen allergier eller sår i munnen som du her påstår må vøre grunnen til at hun ikke spiser visse matvarer,det er psykisk. Vi jobber med saken, og hun tør og smake på mye mer nå enn før. Hun er btw 8 år.

Huff! Dette høres ikke hyggelig ut :( stakkars jenta di. Fodt det går bedre nå!

Hvordan gikk dere frem for å få henne til å spise mer og mer variert?

Jeg har prøvd det et par ganger, endte med at ungen kasta opp. Aldri mer! Likevel spiser han langt mer nå enn han gjorde for et par år siden. Alt til sin tid, jeg var sånn selv og vet hvordan det er. Det kommer etterhvert! Som hs sa til meg, man kan ikke tvinge, men det er lov å oppfordre. Funker det ikke må man bare vente til tida er inne, det var i følge henne ingen grunn til panikk :)

Dette er sånn som får meg til å bli irritert. Du aner tydeligvis ikke hvordan det er å ha barn som ikke spiser. Og kresen kan være så mye mer enn å være kresen. Hørt om selektiv spiseforstyrrelse? Det er ikke alle barn som bare er kresne og vil spise om det blir sultent nok. Min jente sluttet å spise da hun var 4 mndr. Da nektet hun plutselig mme på dagtid, likte aldri grøt eller middagsmat. Hun er den dag i dag fortsatt mest glad i brødmat, men klarer feks ikke spise brød med hele korn i, da stopper det helt opp for henne. Hun har ingen allergier eller sår i munnen som du her påstår må vøre grunnen til at hun ikke spiser visse matvarer,det er psykisk. Vi jobber med saken, og hun tør og smake på mye mer nå enn før.
Jeg ser ingen grunn til at du skal være irritert. Og jo jeg var selv selektiv når det gjaldt mat som barn. Det handlet om uoppdaget allergi.

Og du snakker om selektiv spisevegring. Det handler jo om akkurat det jeg snakker om. Underliggende årsaker.

Leit å høre om datteren din. :( Men dere jobber med det og det sier meg at du er en god mamma :)

Og jeg påstod ingen ting, jeg sa vondt i munn eller vondt i magen KAN være en årsak. :)

Nei det er virkelig ukke alle som spiser om de bare blir sultne nok.
Min gjør heller ikke det

Så enig med deg
Er så utrolig lei av å se at andre skriver at barn spiser b bare de blir sultne nok , for sånn er det virkelig ikke

Her var jeg kresen som barn jeg også. Husker veldig godt en situasjon som har låst seg inn i hukommelsen. Vi skulle ha noe mat jeg overhode ikke likte. Om jeg spiste skulle jeg få dessert. Endte opp kjempe fortvilet og gråt med bordet i over en time. Jeg opplevde det som en straff. For nå får jeg ikke mat jeg liker og jeg får heller ikke dessert som de andre. Så jeg er imot belønning, for det kan oppleves motsatt for barnet. At belønning blir oppfattet med at nå blir jeg straffet om jeg ikke spiser dette.

Men det går jo alltid Ann å prøve å lure nye smaker inn i maten uten at barna er klar over det. Å ikke gi alternativer. Spiser de ikke maten så er det greit, men da må du vente til neste måltid. Gi mindre av maten de liker på fatet og legg ved det ekstra tilbehøret. Vent med å gi dem påfyll, for da kanskje smaker de om de er sulten. Man kan prøve ulike ting, men viktig å ikke presse barna så det blir en negativ opplevelse.

Jeg har to kresne barn, der spesielt eldste kan være ekstrem. Det er utrolig slitsomt å ha det sånn. Men løsningen vi har gått for er å la de få spise det de vil ha - innenfor fornuftig kategori. Jeg har diskutert flere ganger med eldste om å prøve nye matvarer og få belønning. Men det har ikke fungert på noen av de.
Nr 2 har slitt med magen siden hun var baby, men spiste det meste. Hun tåler ikke melkeprodukter og er sensitiv for egg. Nå som hun er 4 år, blir hun endelig utredet. Hennes kresenhet går nok på å herme etter broren. Så jeg har tro på at hun etterhvert spiser det meste igjen.

Jeg ville ha prøvd belønning, jeg da. Men samtidig ikke straffe barnet om det ikke vil eller klarer det.
Kanskje bli enig med barnet om hvilke matvarer som skal testes?

Back
Topp