Bekymringsmelding til fastlege

Folk er dessverre i si fulle rett til å drikke seg sanseløs uten hensyn til sine pårørende. Legen kan kalle inn til samtale(datteren insisterte på å bli med inn til legen i vårt familietilfelle) men ingen kan tvinge noen til å slutte å drikke. Også heller tvilsomt at det virker om noen motvillig går med på behandling. Hvis de ikke selv ser at de har et problem har de ikke motivasjon for å slutte. Jeg fatter ikke at noen kan sette alkohol foran familien sin men det er dessverre fullt mulig. :(

Mulig ulike tiltak kan innføres på tvang dersom personen har barn. Ikke tvangsinnleggelse el, men krav om og sjekk av nykterhet sammen med barna. Men hvis personen ikke har barn så må alt være frivillig. Gjør personen andre ting som er knyttet til aøkoholmissbruket (vold, trusler, stjeling ol) så kan personen politianmeldes da.

Håper legen er flink med ord og kanskje når fram slik at personen tar imot hjelp. Når det kommer til slike ting så må vedkommende ville gjøre en endring selv, det er ikke sterk nok motivasjon at andre rundt vil/trenger det.

Mulig ulike tiltak kan innføres på tvang dersom personen har barn. Ikke tvangsinnleggelse el, men krav om og sjekk av nykterhet sammen med barna. Men hvis personen ikke har barn så må alt være frivillig. Gjør personen andre ting som er knyttet til aøkoholmissbruket (vold, trusler, stjeling ol) så kan personen politianmeldes da.

Håper legen er flink med ord og kanskje når fram slik at personen tar imot hjelp. Når det kommer til slike ting så må vedkommende ville gjøre en endring selv, det er ikke sterk nok motivasjon at andre rundt vil/trenger det.

Svigerfaren min har alltid drukket, om enn mer med årene.
Svigermor fikk 4 barn med han. Mannen min er eldst. Hun tok med de 3 yngste å flyttet da mannen min var 17-18 år og bodde på hybel. At hun holdt ut så lenge og fikk 4 barn med han skjønner jeg ikke.
Men alkoholikere ser det ikke selv at de har ett problem og hvordan de påvirker familie. De mener heller at familien rotter seg sammen mot dem og er urimelige om de vil hjelpe. De rettferdiggjør drikkingen mot seg selv.
Svigerfaren min er sjømann og mener jo at han må få kose seg når han er hjemme! Vi må jo unne han en fest eller 10 og ha det kjekt.
Selv om han med dette støter unna oss andre.
Vi treffer han en gang i året på sommeren, og han tar seg litt sammen da:)

En jeg kjente kontaktet selv sigma nord for å komme seg ut av alkoholhelvettet.
Det fungerte for han, men det måtte en del overtalelse fra barn og kone for å få han til å innse problemet.
Da han truet med å drepe mine hunder var det nok(pluss andre ting), og han tok selv kontakt med fastlege og ble anbefalt sigma nord.
Han måtte være der i 1-2 mnd. Etter det var han 100% edru, og fikk skikk på livet sitt. Desverre døde han brått og uventet så han fikk bare noen få gode år som edru.

Back
Topp