Bekymringer...

Bazinga92

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Jeg vet det sikkert er teit.. Jeg var på OUL på mandagen og absolutt alt var fint med den lille gutten vår.
Men jeg leser til stadig at dere her inne kjenner liv, og i følge appen på graviditet pluss står det ting som at jeg bør kjenne liv nå. Det skremmer meg.. For helt ærlig så trur jeg ikke at jeg har kjent tegn til liv enda... i følge babyverden appen står det at det kan ta to uker til. Men føler liksom alle kjenner liv!! Blir gal i hodet mitt...
Jeg er 20+0 i dag, i følge ny termin satt på OUL. Føler at jeg er så langt på vei og derfor burde kjent liv..

Skal på ny ul i uke 28, det blir godt for meg trur jeg. Jeg regner jo med at den lille gir liv fra seg lenge før det da, så klart.. Håper jeg...

Nei uff.. Er det flere som er over 20 uker på vei og ikke kjenner noe? Jeg er førstegangs..

Jeg vet det sikkert er teit.. Jeg var på OUL på mandagen og absolutt alt var fint med den lille gutten vår.
Men jeg leser til stadig at dere her inne kjenner liv, og i følge appen på graviditet pluss står det ting som at jeg bør kjenne liv nå. Det skremmer meg.. For helt ærlig så trur jeg ikke at jeg har kjent tegn til liv enda... i følge babyverden appen står det at det kan ta to uker til. Men føler liksom alle kjenner liv!! Blir gal i hodet mitt...
Jeg er 20+0 i dag, i følge ny termin satt på OUL. Føler at jeg er så langt på vei og derfor burde kjent liv..

Skal på ny ul i uke 28, det blir godt for meg trur jeg. Jeg regner jo med at den lille gir liv fra seg lenge før det da, så klart.. Håper jeg...

Nei uff.. Er det flere som er over 20 uker på vei og ikke kjenner noe? Jeg er førstegangs..
Tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig :) Husker ikke hvor langt jeg var på vei med første når jeg kjente liv, men tror ikke det var før rundt uke 20 eller noe slikt. Nå er jeg tredjegangsgravid, så denne gangen vet jeg mer hva jeg skal kjenne etter og hvor på en måte :) Jeg kjenner for eksempel ikke noe når jeg står eller går, men jeg kan kjenne det litt innimellom når jeg sitter litt lent bakover, men kjenner absolutt best når jeg ligger på ryggen :) baby er ikke så veldig stor enda heller, så det er jo ikke voldsomme bevegelser enda, men tro meg; de kommer :D

Sa de noe om hvordan morkaka lå da du var på oul? :)
Hvis du er førstegangsfødende er det ikke unormalt i det hele tatt. Jeg må kjenne veldig godt etter selv, ligge eller sitte helt i ro. Er veldig svake bevegelser enda, har fortsatt ikke kjent noe på utsiden, men kjenner igjen følelsen på innsiden fra forrige svangerskap.
Har du vært hos jordmor enda? Jeg har fått nr til jordmor og fått tillatelse til å ringe eller sende melding når som helst hvis jeg blir bekymret. Står hun opptatt så ringer hun meg igjen når det passer. Kan når som helst gå innom for å høre hjertelyden. Er ikke bra å gå å bekymre seg så hvis du er veldig redd så ring til helsestasjonen. Det er derfor de er der :happy:

Last edited:
Jeg er ikke like langt som deg, 17+5, men kjenner på samme bekymringen. Men prøver å roe meg med at jeg er førstegangsfødende og at man kjenner det på ulike tidspunkt. Jeg har heller ikke noe mage nesten, kun på morgen og kveld. Så ser frem til OUL neste torsdag. Men tror du skal slappe helt av. Det er fort gjort å måle seg mot andre. Det er helt normalt, men for meg selv har jeg funnet ut at det kanskje ikke alltid så lurt. Men føler veldig med deg. Bare prøv å slappe av og tenk at det kommer når det kommer. Om bekymringene tar over kan du i verste fall kanskje ringe jordmor slik at du får høre hjertelyden?:)

Jeg var uke 21 sist svangerskap før jeg kjente noe form for liv. Nå er jeg uke 18 men kjenner ikke noe spesielt enda. Så det er nok normalt

Da jeg var førstegangsfødende kjente jeg ikke liv før uke 23-24, og fikk da beskjed av jordmor at det var helt vanlig for førstegangsfødende. I tillegg er det som andre sier at morkaken ligger mot magen og ikke på "innsiden" av fosteret. Dette vil dempe følelsen av spark. Håper du får roet deg ned og ikke bekymrer deg. :)

Sa de noe om hvordan morkaka lå da du var på oul? :)
Hvis du er førstegangsfødende er det ikke unormalt i det hele tatt. Jeg må kjenne veldig godt etter selv, ligge eller sitte helt i ro. Er veldig svake bevegelser enda, har fortsatt ikke kjent noe på utsiden, men kjenner igjen følelsen på innsiden fra forrige svangerskap.
Har du vært hos jordmor enda? Jeg har fått nr til jordmor og fått tillatelse til å ringe eller sende melding når som helst hvis jeg blir bekymret. Står hun opptatt så ringer hun meg igjen når det passer. Kan når som helst gå innom for å høre hjertelyden. Er ikke bra å gå å bekymre seg så hvis du er veldig redd så ring til helsestasjonen. Det er derfor de er der :happy:

Ja, jeg har morkaken foran åpningen.. Så derfor skal jeg tilbake i uke 28, for å se om den har flyttet på seg..
Ikke vært hos jordmor enda, skal ikke dit før om to uker faktisk.. Jeg har doppler her hjemme, så kan jo sjekke selv om jeg blir veldig bekymret. Men prøver å la være. Er jo bare to dager siden jeg så han sprelle på skjermen.. Og jeg ble satt fram 5 dager, så han utvikler seg jo fint.
Blir likevel bekymret når jeg ikke kjenner så mye, men godt å se at flere her er i samme båt. Det kommer vel etterhvert :Heartred Jeg vet jo på en måte ikke helt hva jeg skal kjenne etter heller, slik som dere som har født før gjør. Nei uff, jeg får vel gi det litt mer tid.. Jeg er fryktelig utålmodig.. :hilarious:

:HeartredTakk for så fine svar alle! Det er godt å lese! Jeg får prøve å roe meg ned litt, og gi det litt mer tid før jeg freaker ut. Fikk som sagt se lille på skjermen for bare to dager siden, da var jo alt helt fint. Jeg så han jo bevege seg, selv om jeg ikke kjente det.. Jeg ble også satt fram fem dager, så han er ikke underutviklet i forhold til mine beregninger hvertfall. Det er godt..
Jeg er fryktelig utålmodig, og alt skulle liksom skjedd helst i går.. Men jeg får bare slappe av og vente, så kommer det vel. :Heartred Har sikkert endel å si at jeg er førstegangs også, jeg aner jo ikke hva jeg skal kjenne etter. Kjenner noe i magen innimellom, men ikke sånn at jeg kan si at det er den lille..

Jeg er annengangs men kjenner det kun hvis jeg sitter eller ligger og kjenner godt etter. Hvis alt så bra ut på oul er det bare å ta det helt med ro, du vil kjenne det etterhvert :)

Ja, jeg har morkaken foran åpningen.. Så derfor skal jeg tilbake i uke 28, for å se om den har flyttet på seg..
Ikke vært hos jordmor enda, skal ikke dit før om to uker faktisk.. Jeg har doppler her hjemme, så kan jo sjekke selv om jeg blir veldig bekymret. Men prøver å la være. Er jo bare to dager siden jeg så han sprelle på skjermen.. Og jeg ble satt fram 5 dager, så han utvikler seg jo fint.
Blir likevel bekymret når jeg ikke kjenner så mye, men godt å se at flere her er i samme båt. Det kommer vel etterhvert :Heartred Jeg vet jo på en måte ikke helt hva jeg skal kjenne etter heller, slik som dere som har født før gjør. Nei uff, jeg får vel gi det litt mer tid.. Jeg er fryktelig utålmodig.. :hilarious:
Okei! Mange av de som har morkaka foran på magen kjenner mindre liv, derfor jeg lurte :) Det kommer etterhvert ja. De sover jo sikkert 80% av døgnet også, hehe. Jeg kan kjenne bevegelsene tydeligere hvis jeg sitter og lener meg litt fremover mot lårene, eller ligger på magen (klarer ikke det for lenge av gangen lenger da).
Så greit med doppler! Hadde ikke bekymret meg i det hele tatt, men skjønner at det er lettere sagt enn gjort :p

Et eksempel jeg har på at alle er forskjellige er at jeg i mitt første svangerskap så masse bevegelse utenpå magen mot slutten av svangerskapet. Rullende bevegelser som jeg kunne filme. Viste det til søsteren min og hun hadde det aldri sånn i sitt svangerskap. Hun kjente sjelden eller aldri noe utenpå magen og så heller aldri bevegelsene slik jeg gjorde. Vi har forskjellig kroppsbygning, men likevel så har jeg bare tenkt at alle hadde det som meg, for det var det eneste jeg kjente til. Så ikke bekymre deg, og en tur til jordmor om et par uker vil kanskje være betryggende hvis hun er fin å prate med.

Jeg et helt sikker på at mange av de som sier de kjenner liv kjempetidlig, kjenner sine egne innvoller. For tarmene er i bevegelse konstant, men det er ikke noe man kjenner etter før man er gravid og gleder seg til å kjenne liv.
Jeg er 18+0 i morgen, og kjenner heller ingenting. De kilingene jeg kjenner kan like godt være bæsj som forflytter seg, så innen jeg kjenner reelle spark så kaller jeg det ikke bevegelse. Helt normalt :p

Back
Topp