Jeg tok dette sist jeg var gravid, behøver ikke ta det denne gangen. Her praktiseres det i allefall slik at hvis man er over en viss BMI må man ta prøven. Kan sikkert være andre tilfeller også, feks. påvist sukker i urin.
Jeg hadde svakt førhøyet blodsukker sist, det var ikke å beregne som svangerskapsdiabetes.
Men med mindre du får resultater som viser veldig forhøyede verdier, så vil man kunne klare å regulere blodsukkeret med kosthold. Det vil du evt. få veiledning til. Og er det veldig høye verdier er det et eget opplegg.
Hvis man har utviklet svangerskapsdiabetes så har man større risiko for senere å få vanlig diabetes. For meg ble det viktig å gjøre det jeg kunne for å unngå dette, jeg opplevde det som både overraskende og skummelt, selv om jeg ikke faktisk fikk diagnosen. Og det er blant annet derfor jeg nå er blitt flinkere å trene, spise rett og gått ned i vekt.
Du vil få blodsukkermåler (eller hva det heter [emoji85]) slik at du kan følge med blodsukkeret hvis du har sv.diabetes. Oppfølging og informasjon får du uansett, det går nok bra. Men skjønner godt bekymringa [emoji173]️ Lykke til!