Bekymret - leilighet og barn

Pregosaur

Forelsket i forumet
Julikulene 2020
Hei dere,

Har vært superlykkelig over graviditeten fra jeg fant det ut til nå, men har begynt å stresse litt med at vi bor i leilighet i Oslo. Tenker på om det blir fint for babyen (og oss), om det blir veldig upraktisk (har ikke heis), og føler at 'livet' ikke stemmer helt overens med hva jeg har sett for meg man bør ha som småbarnsfamilie. Leilighet og buss/trikk/T-bane i stedet for hus og bil.

Vi har yrker hvor det ikke er bare bare å få jobb mindre steder, og har kjøpt leiligheten ganske nylig så føler vi bør bo her en stund til. Vi har ganske god plass og to soverom så det burde egentlig gå veldig fint, men jeg stresser med dette likevel... :arghh:

Er det noen som har gode erfaringer med å bo i leilighet med barn?
 
En venninne av meg gjorde det på den måten, de fikk rutiner på å bære ned vognen ned trappene og den type ting. T-bane og trikker er det bare å stelle vognen ved handikappskiltet for påstigning, busser og trikk er det bare å trykke på handikappknappen så de senker den ved på og avstigning :) Barn syntes t-bane, trikk og buss er spennende! Så trenger overhode ikke å være et minus :D På sikt kan dere evt se på noen av stedene rundt Oslo, så dere slipper å bytte jobber men bare pendle :) Ordner seg dette :)
 
Skjønner at du tenker det blir tungvint, men er sikker på at dere finner rutiner på ting. Vogna kan feks stå nede i oppgangen til vanlig, så dere slipper å bære både vogn og barn opp hver gang dere er ute. Evt om dere har en kjellerbod eller et innhuk under en trapp.
Har ikke bodd i blokk med barn selv, men mammaen min bodde i blokk da dattera mi ble født. Og da bare parkerte vi vogna under trappa i mens. Spørs litt på hvilken etasje man bor i osv da. Men barnevogn på buss og trikk er sikkert litt kjipt i rushen, men virker som stort sett man bare må tørre å ta sin plass liksom.. :) lykke til!
 
Vi fikk både førstemann og andremann når vi bodde i blokk. Dog med heis. Har et vennepar son også bor på toppen i en blokk uten heis, og aldri tenkt på at det er dårlig for barnet å bo i. Ja, sikkert mer slitsomt for dere foreldre med å måtte bære opp og ned, men alt er en vanesak. Du skal i hvert fall ikke bekymre deg for omsorgsevnene fordi dere bor i blokk og ferdes kollektivt. Du får heller se på det som et slag for miljøet, + at trappegåing kan ses på som fysisk aktivitet som er veldig bra for kropp og sinn :D
 
Jeg er forresten «født» og oppvokst i blokk selv og har bodd hele livet mitt i samme leilighet frem til jeg flyttet ut. Aldri tenkt på det som noe kjipt. Nå som jeg bor i hus, synes jeg nesten det er mer «kjipt» :p
 
Hvis dere akkurat har kjøpt hadde jeg nok valgt å bo der frem til dere har eid leiligheten et år. For ellers må dere skatte av eventuell fortjeneste på leiligheten.

Ellers forstår jeg deg godt, men samtidig kan du tenke det som en midlertidig løsning. Det vil bli en vane når babyen først kommer.Med min første brukte jeg mye buss/tog, det gikk overraskende bra de første 8mnd :)Trodde det faktisk skulle bli veldig tungt å handle og ha med matvarer og vogn på bussen men var overraskende greit, og gratis mosjon på kjøpet :)
 
Jeg har ikke erfaring med leilighet og barn, men er vokst opp i leilighet, og tenkte ikke over det selv før jeg var ganske stor. Vi bodde riktignok på bakkeplan, så det var nok mer praktisk for foreldrene mine ift vogn, men for min del var det å bo i leilighet flott!:) De aller fleste vennene mine bodde i blokk eller rekkehus i nærheten, så vi var en god gjeng der.

Når det kommer til kollektiv transport har jeg mer erfaring fordi jeg ikke har lappen. Alt blir vane og rutine, og føles egentlig ikke som et stort problem. Det eneste jeg synes er litt kjipt er om vi skal langt og må bytte buss underveis. Det er litt kavete;)
 
Oppdratt sønnen min i 17 år uten bil og førerkort ☺️ funker det ☺️
Kjenner flere som bor i blokk. Som skrevet over her så kanskje dere har en bod til og sette vognen? Ellers så er det jo flere som velger bæresjal og bæresele kontra vogn. Om mann må dra vogna 4 egt opp hver gang ☺️
 
Bor i leilighet og venter nr 2 :)
Jeg hadde stor nytte av bæretøy for å komme opp og ned trapper, både ut i bil og ned i vaskekjeller.
Ringslynge er helt fantastisk til slikt, for er greit å raskt få ungen på plass og ut igjen av sjal.

Jeg har savna litt å kunne ha ungen stående på veranda for soving, og hadde selvsagt vært greit med litt hage, men går også veldig greit uten. Må bare være litt mer bevist på det å dra skikkelig ut :)
 
Last edited:
Ååå, dere er så gode alle sammen :Heartred
Vi bor i 3. Etasje, og det skal være plass til vogner under trappa. Må kjøpe vogn basert på hvilke det er enkelt å hekte av liggedelen og bære med seg tror jeg :bookworm: Har dere noen tips??

Og bæresele vil nok bli et must!!!
 
Vi bodde i 3 etasje uten heis første 1,5 året av livet til datteren vår. Var ekstremt nøye med hvilken vogn jeg kjøpte. (Bugaboo Buffalo, da den var "lett" å bære opp i leiligheten, hektet bare bagen på armen). Brukte bærsesjal hvis jeg skulle en kjapp tur på butikken. Caboo eller noe slikt tror jeg det het.
 
Ååå, dere er så gode alle sammen :Heartred
Vi bor i 3. Etasje, og det skal være plass til vogner under trappa. Må kjøpe vogn basert på hvilke det er enkelt å hekte av liggedelen og bære med seg tror jeg :bookworm: Har dere noen tips??

Og bæresele vil nok bli et must!!!
Bugaboo buffalo (og sikkert fox) har i hvertfall en «trappefunksjon» på vogna som er helt genial til trapper :)
 
Sniker
Bor i leilighet (4.etg uten heis) har 2 små og venter nå en til og vi har tenkt å bli boende. Men må innrømme at det er litt slitsomt å få med seg 2 små opp trappene etter bhg som gravid, og når jeg har sovende barn i vogn så hadde det vært greit med heis, men funker bra.

har forresten babyjogger city elite som er enkel å slå sammen med en hånd når man kommer til sportsdelen.
Og vi har brukt bæresele masse til begge de to andre
 
Ikke noe problem. Vi bodde i blokk de tre første årene til jenta vår, og eier fremdeles blokkleilighet. Akkurat nå leier vi et annet sted i landet pga jobb, men hvis ikke hadde vi sikkert bodd i den leiligheten. Det er 4. Etasje og ingen heis.
Er vokst opp i blokk selv, i likhet med de første nære venninnene mine. Det har aldri vært noe problem.

Vi hadde heller ikke bil når jeg var liten, så vi busset/syklet/gikk overalt. Om vinteren sparket og akte vi. Enig med de over som peker på de positive sidene ved ikke å ha bil - og har selv bodd i Oslo-gryta så vet man ikke trenger det der.

Vi bodde i Oslo til vesla var 8 mnd, før vi kjøpte leilighet litt utenfor sentrum. Det handlet om at vi ville være nærmere familie og ikke likte noen av de typiske by-barnehagene i lokalmiljøet. De så helt ærlig ut som fengsler og jeg vil tippe ungene ikke fikk så mye frisk luft i eksoskaoset der. Det var dessuten veldig lite lekeplasser og turområder i «akutt nærhet».


Vet ikke hvor sentralt dere bor, men jeg tenker det er stor forskjell på Carl Berners plass og Tøyen Hageby liksom. Eller Bislett og Vinderen.
 
Vi kommer til å flytte ut i en av drabantbyene rundt Oslogryta nå før mini kommer, til en blokk antakelig uten (dessverre hehe) heis, fordi det er hva vi har råd til. Mini blir første fellesbarn, men han har to stk fra tidligere som vil være hos oss en del. Vi kommer nok kun til å få kjøpt leilighet med to soverom. Forhåpentligvis håper jeg vi får spart opp nok og etter hvert kanskje kan flytte til en større leilighet nærmere byen igjen om noen år. Jeg har tenkt/håper vi får til at vogn kan plasseres i oppgangen, og at vi kan bruke bæresele/sjal mye.
Poenget mitt: Det går nok helt fint å bo i blokk uten heis :) Litt mer hassle hvis man skal storhandle osv bare ;) Vet om et par som akkurat fikk barn som bor i 6.etg uten heis og det går fint.
 
Sniker fra desembergruppa. Leilighet er da ikke noe problem, mange som bor i leilighet med barn. Mangel på heis er vel den eneste forskjellen/utfordringen. Men mange som bor i hus med bratt bakke/trapper opp til inngangen også, så ser ikke hvorfor hus automatisk er så mye bedre. Med leilighet har du jo alt på ett plan, veldig enkelt å ha oversikt over barn da + du kan trille krybbe/seng mellom soverom og stue. De med hus og flere etasjer må jo kjøpe til hver etasje om de skal ha. Er jo liksom kun det å drasse vogna opp og ned som ikke går. Ellers ser jeg ikke hvorfor leilighet + barn er «feil» på noe vis. Bodd mange år i leilighet som barn selv, og kjenner da mange småbarnsfamilier som bor i blokk, både med og uten heis.

Dessuten er jo hus i Oslo dritdyrt. Bruk heller pengene på annet enn å bo dere ihjel.
 
Back
Topp