Bekymret hele tiden - det er så slitsomt

Bkno3184192

Flørter med forumet
Jeg er så lei av meg selv. Jeg er så bekymret for alt mulig, og klarer ikke slappe av.

Jeg er 18+1 i dag, og har hatt et helt normalt svangerskap til nå.
Skal på OUL i morgen. Jeg kjenner at baby sparker flere ganger om dagen, jeg har doppler og hører hjerte slå om det er dager jeg har ekstra panikk.

Likevel er jeg bekymret for at dette ikke skal gå bra. Og jeg tror det er pga svangerskapet med mitt første barn og alt som har skjedd etterpå som gjør det..

Min sønn ble født til termin, dysmatur pga blodpropp i morkaka. Selv om jeg hadde full åpning, ville han ikke ut, baby var veldig stresset og ble tatt ut med hastekeisersnitt. Det var kaos på fødeavdelingen og jeg var veldig stresset.
Alt fint med barnet, jeg var bare glad for det og tenkte ikke mer over hvor traumatiserende noe sånt kan være.

Spol 2 år frem og vi begynner å tenke på barn nr 2. Ingenting skjer, og vi må gjennom assistert befruktning. Jeg blir gravid på 2 innsett, men mister i uke 12 (MA uke 9).

Blir gravid igjen på innsett nr 4, og er nå i uke 19.

Nå er jeg bekymret for at morkaken min skal svikte, at baby ikke får nok næring.
I tillegg er jeg redd for infeksjoner. Tenk om jeg har hatt gonore i 15 år uten å merke det, tenk om sønnen min kommer hjem og smitter meg med den 5 barnesykdommen, tenk om tenk om tenk om.
Jeg blir så sliten av meg selv, at jeg har mest lyst til å legge meg i senga og sove til termin i februar. Kan man det?

Jeg får ekstra oppfølging med jordmor, har snakket med henne om bekymringene mine, og hun er så søt og forståelsesfull. Jeg får mer oppfølging under svangerskapet pga keisersnitt og tidligere morkake problemer.

Men hva med infeksjoner? Kan jeg bestille en time med en privat gynekolog og be di teste meg for alt som er farlig under et svangerskap?
Dere som har hatt komplikasjoner sent i andre og tredje trimester, merket dere at noe var galt? Gikk det bra med baby?

Jeg bekymrer meg nesten mest over at jeg er så bekymret nå, hvordan i h**** kommer jeg til å bli når baby er født?!? Det kommer til å bli galskap. Mannen min tror jeg er helt koko og jeg er forsåvidt enig med han. Nei, dette er ikke gøy. Takk for at du orket og lese, nå går jeg å legger meg igjen.

Skjønner deg så utrolig godt ❤️
Når veien blir så lang og kronglete, så blir man litt ekstra.

I uke 12 av svangerskapet, så tok du vel sikkert en blodprøve allerede?
På denne skal de ha tatt en test av diverse som kan være farlig i et svangerskap, som hiv, hepatitt og syfilis, i alle fall.

Resten er det både sjeldent å få, men også sjeldnere det blir komplikasjoner av; og du er nå 19 uker på vei, så den mest kritiske fasen av svangerskapet er over ❤️
Angsten vil nok ikke gi seg over uansett hvor mye du tester deg for, for det blir alltids noe annet å bekymre seg for. Men den går gjerne over, når ungen er kommet ut, og man ser at den er ok; og vokser.
Hvis angstfølelsen blir så ille at det tar over livet ditt, kan du jo vurdere å ta kontakt med psykisk helsehjelp.

(Jeg hadde kjempeangst i svangerskap nr3, men babyen er snart året nå, og følelsen er tilnærmet gått over. Bare normal mamma-angst, tror jeg.)

Jeg går på rosa skyer etter ultralyden i dag, alt var fint med baby ❤️ Jeg er så lettet og håper angsten holder seg laaaaangt unna.
Så godt å høre! Jeg hadde depresjon i siste del av svangerskapet mitt og avtalte ekstra oppfølging etter fødsel med helsesykepleieren, vi snakket om det på hjemmebesøk før babyen ble født. Det har gått kjempefint etter fødsel, men tror det kan være lurt å lage sikkerhetsnettet sitt før man trenger det. Jeg snakket med helsesykepleieren, jordmor, en samtaleterapeut, mannen min og en venninne, sånn at det skulle være noen til å passe på om jeg ikke selv kunne se at jeg trengte hjelp. Men som sagt: alt har gått fint, det har vært mange tårer og en veldig tøff start, men det har hele tiden vært annerledes enn depresjonen, jeg føler bare at det har vært slitsomt fordi det faktisk var slitsomt, ikke fordi jeg var deprimert.

Jeg er så lei av meg selv. Jeg er så bekymret for alt mulig, og klarer ikke slappe av.

Jeg er 18+1 i dag, og har hatt et helt normalt svangerskap til nå.
Skal på OUL i morgen. Jeg kjenner at baby sparker flere ganger om dagen, jeg har doppler og hører hjerte slå om det er dager jeg har ekstra panikk.

Likevel er jeg bekymret for at dette ikke skal gå bra. Og jeg tror det er pga svangerskapet med mitt første barn og alt som har skjedd etterpå som gjør det..

Min sønn ble født til termin, dysmatur pga blodpropp i morkaka. Selv om jeg hadde full åpning, ville han ikke ut, baby var veldig stresset og ble tatt ut med hastekeisersnitt. Det var kaos på fødeavdelingen og jeg var veldig stresset.
Alt fint med barnet, jeg var bare glad for det og tenkte ikke mer over hvor traumatiserende noe sånt kan være.

Spol 2 år frem og vi begynner å tenke på barn nr 2. Ingenting skjer, og vi må gjennom assistert befruktning. Jeg blir gravid på 2 innsett, men mister i uke 12 (MA uke 9).

Blir gravid igjen på innsett nr 4, og er nå i uke 19.

Nå er jeg bekymret for at morkaken min skal svikte, at baby ikke får nok næring.
I tillegg er jeg redd for infeksjoner. Tenk om jeg har hatt gonore i 15 år uten å merke det, tenk om sønnen min kommer hjem og smitter meg med den 5 barnesykdommen, tenk om tenk om tenk om.
Jeg blir så sliten av meg selv, at jeg har mest lyst til å legge meg i senga og sove til termin i februar. Kan man det?

Jeg får ekstra oppfølging med jordmor, har snakket med henne om bekymringene mine, og hun er så søt og forståelsesfull. Jeg får mer oppfølging under svangerskapet pga keisersnitt og tidligere morkake problemer.

Men hva med infeksjoner? Kan jeg bestille en time med en privat gynekolog og be di teste meg for alt som er farlig under et svangerskap?
Dere som har hatt komplikasjoner sent i andre og tredje trimester, merket dere at noe var galt? Gikk det bra med baby?

Jeg bekymrer meg nesten mest over at jeg er så bekymret nå, hvordan i h**** kommer jeg til å bli når baby er født?!? Det kommer til å bli galskap. Mannen min tror jeg er helt koko og jeg er forsåvidt enig med han. Nei, dette er ikke gøy. Takk for at du orket og lese, nå går jeg å legger meg igjen.
Nå var det ikke sånn at jeg mistet eller noe, men vi brukte litt over året på å få det til. Og attpåtil så ble det tvillinger, og det medførte noen ekstra bekymringer! Holdt pusten på hver kontroll fram til jeg fikk se at alt var bra.

Men jeg hadde et mantra som jeg gjentok for meg selv når jeg ble stressa. Da stoppet jeg opp og tenkte over, er det egentlig noen grunn til at jeg skal være bekymra nå? Er det noen tegn på at noe er gale? Nei. Da er alt bra inntil motsatte er bevist. Også hjalp det jo å ha dette forumet og spørre andre på termin gruppa om ting.

Dette hjalp veldig for meg, å prøve å se rasjonelt på det. Ikke nødvendigvis så lett, men verdt et forsøk :)

Back
Topp