Bekymret for at barnefar må på jobb (nordsjøarbeider)

JuliJente2022

Andre møte med forumet
Barnefar jobber i Nordsjøen uten fast turnus. I forbindelse med fødsel måtte han nå søke om permisjon (fødselspermisjon) og vi har satt dette til 1 uke før og etter termin.

Men hva gjør vi om baby kommer før eller etter? Har han ikke rett til å være hjemme til fødsel og første tiden om hun ikke kommer helt etter planen? Jeg er bekymret for at han ikke skal være her og forstår ikke at man må planlegge fødselspermisjonen nå.

Barnefar jobber i Nordsjøen uten fast turnus. I forbindelse med fødsel måtte han nå søke om permisjon (fødselspermisjon) og vi har satt dette til 1 uke før og etter termin.

Men hva gjør vi om baby kommer før eller etter? Har han ikke rett til å være hjemme til fødsel og første tiden om hun ikke kommer helt etter planen? Jeg er bekymret for at han ikke skal være her og forstår ikke at man må planlegge fødselspermisjonen nå.

Alle jeg kjenner som har stått i den situasjonen, så har det løst seg med at en på helikopteret gir fra seg plassen. Er en uskreven regel der ute at hvis du ringer å sier noe er på gang, så pleier stort noen å gi fra seg slik at mannen din kommer hjem :) har selv en mann vekke på turnus, og han får komme hjem så fort det lar seg gjøre i situasjonen

Jeg har akkurat samme bekymringer som deg rundt dette. Mannen min er også nordsjøarbeider uten fast turnus. Vi tenker også at han må være hjemme fra 1-2 uker før termin, og at han ikke sendes ut igjen etter dette før barnet er født. Når tid fødselen starter er helt umulig å forutsi! Men mannen blir garantert sendt hjem med første helikopter hvis det er fødsel på gang:)

Hvis fødselen min starter når mannen er på sjøen så går han garantert glipp av den. Med forrige barnet var aktiv fødsel på under 2 timer.. Mannen bruker ihvertfall 6-8 timer på å komme seg hjem. Så jeg tenker å ha en back-up person (min mamma) som kan være med på fødselen hvis mannen ikke skulle rekke det. Men håper selvsagt mannen er hjemme:Heartred

Min jobber også i Nordsjøen. Men fast turnus da. Han er så heldig at jeg har permisjon i hans tid ute så han får hele den turen fri. Dvs hjemme fire uker før fødsel og vertfall 4 uker etter. Her vet jeg st det har vært andre som har fått begynnende fødsel med far ute, de har fått kommet hjem med første helikopter og gjerne om naboplattformen har helikopter, så svinger det innom deres plattform. Tror han må vere åpen om det slik at ledelsen vet om det. Ordner seg nok:)

Takk for svar! Da skal jeg sørge for at han melder om dette hver gang han drar ut, så de vet om det om noe skulle skje

hva med etter fødsel da? Om baby kommer på overtid og han egentlig skal reise ut igjen 7 dager etter termin?

Takk for svar! Da skal jeg sørge for at han melder om dette hver gang han drar ut, så de vet om det om noe skulle skje

hva med etter fødsel da? Om baby kommer på overtid og han egentlig skal reise ut igjen 7 dager etter termin?

Normalt sett har de vel samme rettigheter med to uker hjemme etter fødsel ? Har i hvertfall vært slik for de jeg kjenner

Tror dere må kontakte jobben hans å høre… Det er kun 5% cirka som føder på termin, så dette er vanskelig å planlegge uansett. Jeg står i samme situasjon om at barnefar kanskje ikke rekker hjem til fødsel, og jeg må egentlig bare forsone meg med det for jeg har visst om risikoen hele tiden. Selv om jeg ønsker at vi begge skal få oppleve det, og jeg gjerne vil ha han der. Om du har mulighet - planlegg at noen andre kan være med deg bare i tilfelle. Det har jeg gjort :Heartbigred

Tror dere må kontakte jobben hans å høre… Det er kun 5% cirka som føder på termin, så dette er vanskelig å planlegge uansett. Jeg står i samme situasjon om at barnefar kanskje ikke rekker hjem til fødsel, og jeg må egentlig bare forsone meg med det for jeg har visst om risikoen hele tiden. Selv om jeg ønsker at vi begge skal få oppleve det, og jeg gjerne vil ha han der. Om du har mulighet - planlegg at noen andre kan være med deg bare i tilfelle. Det har jeg gjort :Heartbigred

Du har nok rett, men det kjenner jeg nesten føles som en umulighet

Du har nok rett, men det kjenner jeg nesten føles som en umulighet

Liker ikke tanken jeg heller… men jeg har kommet til et punkt nå at jeg må bare ta hele fødselsopplegget både mann og smerter som det kommer. Hjelper ikke meg å planlegge for noe jeg ikke kan kontrollere.. dessverre

Sniker fra september:rolleyes:
Har du mulighet å be jordmor og dato for igangsetting? Du kan få det av ulike grunnlag og då kan fu eventuelt begrunne det med at du absolutt ikkje vil føde aleine kanskje?:) Eg fekk dato for igangsetting med min første

Sniker fra september:rolleyes:
Har du mulighet å be jordmor og dato for igangsetting? Du kan få det av ulike grunnlag og då kan fu eventuelt begrunne det med at du absolutt ikkje vil føde aleine kanskje?:) Eg fekk dato for igangsetting med min første

Fikk du dato for igangsetting på det grunnlaget?
De er sykt strenge her er min erfaring, selv om jeg også har fått igangsettingsdato. Men det er vel verdt forsøket likevel :)

Fikk du dato for igangsetting på det grunnlaget?
De er sykt strenge her er min erfaring, selv om jeg også har fått igangsettingsdato. Men det er vel verdt forsøket likevel :)
Jeg har også fått den datoen «jeg ville» utifra om det gjorde til at mannen ble hjemme da

Nei det var termin, og at han jobber offshore. Flyttet datoen pp arket noen dager slik at han fikk permisjon hele turen han skulle ha vært ute

Jeg har en mann som skal reise ut i fra Canada denne gangen og etter planen komme hjem rett under en uke før termin. Pga stor fare for svangerskapsforgiftning så har jeg fått beskjed om å forberede meg på en tidligere fødsel, men jobben hans er ikke interessert i å tilrettelegge eller noe da det medfører ekstra kostnader for dem. Både jeg og mannen min er helt knust av tanken på at han kanskje kan gå glipp av fødselen til vår førstefødte

Nei det var termin, og at han jobber offshore. Flyttet datoen pp arket noen dager slik at han fikk permisjon hele turen han skulle ha vært ute

Skjønner. Har inntrykk av at de godt kan tilrettelegge litt når igangsetting først er bestemt, men at de er strenge med å innvilge igangsetting av andre årsaker enn mor og barns helse❤️

Back
Topp