Bekymret for 5. barnesykdom :(

moccamint

Elsker forumet
Ganske sikker på at sønnen min akkurat har hatt det, og nå har jeg også blitt syk (uten utslett, men med skikkelig forkjølelse).

Fant ut at det kan være veldig farlig for fosteret. Hva skal jeg gjøre???

Kjenner til bekymringen!! For et par uker siden fikk jenta mi påvist den 5 barnesykdommen.. Jeg var helt fra meg, men tok en blodprøve for å sjekke om jeg var smitta.

Ikke for å skremme deg, men ring legen din i morgen å få tatt en blodprøve! Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite:)

Kjenner til bekymringen!! For et par uker siden fikk jenta mi påvist den 5 barnesykdommen.. Jeg var helt fra meg, men tok en blodprøve for å sjekke om jeg var smitta.

Ikke for å skremme deg, men ring legen din i morgen å få tatt en blodprøve! Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite:)
Hva var svaret på blodprøven da? Hvor fort fikk du svar? Kjenner jeg er så utrolig bekymra nå!

Hva var svaret på blodprøven da? Hvor fort fikk du svar? Kjenner jeg er så utrolig bekymra nå!
Jeg tok blodprøva på en onsdag. Fikk svar tirsdagen etter. Det var de lengste dagene ever.... Fikk svar at jeg heldigvis ikke var smitta på tidspunktet jeg tok blodprøva, men at jeg IKKE er immun.. Jeg skal derfor tilbake å ta en ny blodprøve på nyåret for å være helt sikker.

Det er lett å si det, men prøv å ikke bekymre deg for mye. Ta blodprøva, kryss fingrene og vent på svar. Du kunne ikke få sjekket det noe tidligere:) får du svar at du er smittet så følger de deg nok ekstra opp og eventuelt starter behandling :) det går nok bra med spireliten :)

Jeg tok blodprøva på en onsdag. Fikk svar tirsdagen etter. Det var de lengste dagene ever.... Fikk svar at jeg heldigvis ikke var smitta på tidspunktet jeg tok blodprøva, men at jeg IKKE er immun.. Jeg skal derfor tilbake å ta en ny blodprøve på nyåret for å være helt sikker.

Det er lett å si det, men prøv å ikke bekymre deg for mye. Ta blodprøva, kryss fingrene og vent på svar. Du kunne ikke få sjekket det noe tidligere:) får du svar at du er smittet så følger de deg nok ekstra opp og eventuelt starter behandling :) det går nok bra med spireliten :)
Takk :) Det går jo sannsynligvis bra uansett, men jeg er bare så lei av bekymringer nå. Hvordan artet sykdommen seg hos dere? Sønnen min er atopiker og hoster/snørrer generelt mye, så vanskelig å si om det faktisk var denne sykdommen eller en veldig tilfeldig kombinasjon...

Takk :) Det går jo sannsynligvis bra uansett, men jeg er bare så lei av bekymringer nå. Hvordan artet sykdommen seg hos dere? Sønnen min er atopiker og hoster/snørrer generelt mye, så vanskelig å si om det faktisk var denne sykdommen eller en veldig tilfeldig kombinasjon...
Det går nok bra ja. Men skjønner bekymringen!
Hu var litt rød i kinnene et par dager. Så fikk hu feber og småforkjøla før hu fikk utslett på hender, bein og noen på magen. Jeg hadde tilfeldigvis gravidkontroll hos legen den dagen utslettet var som værst, andre dagen, så tok hu med til legen. Hu nektet at legen skulle se på hu, men legen fikk snikkikka seg til en titt. Legen som mente da ut fra det hu så at det var den 5 barnesykdommen. Utslettet forsvant omtrent helt dag 3-4.

Tror vi har et tilfelle av det i barnehagen der jeg jobber, har bare vært på jobb 2 halve dager så har jo ikke lyst å bli 100% sykemeldt igjen, men tenkte å ringe imorgen å høre om jeg kan bli satt til oppgaver der jeg ikke har nærkontakt med barna, eks. Matlaging, vasking, rydding, tenker at jeg blir nok ikke utsatt for smitte da, skal bare være 3 timer.
Men ringer også legekontoret imorgen og spør om jeg kan ta blodprøve for å finne ut om jeg er immun, og hører hva de synes ang jobb :-)

Men har hørt at det ikke er så ofte at folk over 15 blir smittet, men vil ikke ta noen sjanser

Håper at blodprøvene er fine hos deg, og det er de nok :-)

Jeg ble hvertfall ikke tatt på alvor da jeg ringte i dag...

Hun i resepsjonen sa bare"det er jo ganske vanlig at barn på den alderen blir syke", og "gravide blir jo lettere forkjøla". Håpløst...

Legen min jobber ikke på mandager.

Hva gjør jeg nå liksom? Skal jeg bare anta at det ikke var det og at alt går fint?

Jeg ble hvertfall ikke tatt på alvor da jeg ringte i dag...

Hun i resepsjonen sa bare"det er jo ganske vanlig at barn på den alderen blir syke", og "gravide blir jo lettere forkjøla". Håpløst...

Legen min jobber ikke på mandager.

Hva gjør jeg nå liksom? Skal jeg bare anta at det ikke var det og at alt går fint?
Æsj.... ville nå kanskje forlangt å få tatt en blodprøve for det... bedre safe than sorry...

Back
Topp