Bekymret før Tidlig ultralyd

Frøken_

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2023
Jeg har tidlig ultralyd i uke 13, er nå i uke 11. Og jeg er så bekymret for MA... Kjenner liksom ikke at jeg er gravid og det syns jeg er litt ekkelt.. Var på tidlig ultralyd privat i uke 7. Da fikk vi se hjerte og alt så bra ut! Men har lest så mye om MA etter uke 7/8.. Gruer meg så til ultralyden, fordi jeg er redd det er dårlige nyheter..
Går det som regel bra? Flere som opplever sånne tanker?
-Har snakket med jordmor om dette også!-
 
Sniker fra desember/januar. Kjenner meg igjen i dette. Tok til i uke 7, fikk se hjerte. Ny i uke 10 fordi jeg var så bekymret og den offentlige i uke 13. hadde ingen symptomer etter uke 8-ish. Alt var bra alle gangene. Gode tanker til deg :Heartpink
 
Kjenner på det samme.. ikke hatt ul enda.. skal ha i morgen.. men er så usikker i dag da jeg våknet opp omtrent uten symptomer.. :( gruer meg til ul i morgen, har gleder meg frem til i dag..
 
Jeg har også vært veldig stresset. Har ingen symptomer, var på privat UL i uke 7, tok privat igjen i uke 10 og offentlig TUL i uke 12. Alt har vært helt fint tross for at jeg ikke føler meg gravid. Anbefaler privat UL igjen hvis du er veldig urolig, det hjelpet meg. Men mest sannsynlig er jo alt fint ❤️ jordmor har i tillegg satt meg opp til en ekstra time mellon TUL og OUL for høre hjerteslag da jeg nevnt at jeg er stresset over å miste.
 
Samme her. Fikk UL 8+0 og 8+1. Roet meg da, men kun ei uke ca. En ukes tid etterpå mistet jeg mye av kvalmen og trøttheten, så begynte å tenke på MA igjen. Nå er jeg 10+0. Håper på en privat UL denne uken. Har UL på sykehuset 13+1. Dette er barn nr 4. Blir verre og verre for hvert svangerskap :meh:
 
Jeg har tidlig ultralyd i uke 13, er nå i uke 11. Og jeg er så bekymret for MA... Kjenner liksom ikke at jeg er gravid og det syns jeg er litt ekkelt.. Var på tidlig ultralyd privat i uke 7. Da fikk vi se hjerte og alt så bra ut! Men har lest så mye om MA etter uke 7/8.. Gruer meg så til ultralyden, fordi jeg er redd det er dårlige nyheter..
Går det som regel bra? Flere som opplever sånne tanker?
-Har snakket med jordmor om dette også!-
Føler med deg. Som regel går det bra, men det er mye snakk om sa og ma her så man får høre veldig mye og ofte om det.

Her er baby2 på vei, med baby1 hadde jeg privat ul i uke 8,10,13 (sjekke kjønn), 15 (kjønn igjen), og ordinær ul i uke 20’ish. Fra ordinær begynte jeg å kjenne liv og slappet mer av da, men jeg har brukt maaange tusen på privat ul.

Nå har jeg hatt privat ul i uke 6 og 10, får ikke tidlig ul siden jeg er under 35 (sånn er det i alle fall her i Kristiansand).

Kanskje du kan ringe å høre om og flytte timen så du ikke må vente så lenge?

Jeg har hatt minimalt av kroppslige symptomer i mine to svangerskap, har nå ei super jente på 1år og aprilbaby under produksjon. :Heartred
 
Jeg har tidlig ultralyd i uke 13, er nå i uke 11. Og jeg er så bekymret for MA... Kjenner liksom ikke at jeg er gravid og det syns jeg er litt ekkelt.. Var på tidlig ultralyd privat i uke 7. Da fikk vi se hjerte og alt så bra ut! Men har lest så mye om MA etter uke 7/8.. Gruer meg så til ultralyden, fordi jeg er redd det er dårlige nyheter..
Går det som regel bra? Flere som opplever sånne tanker?
-Har snakket med jordmor om dette også!-
Jeg tror det er uproporsjonalt mye snakk om MA i disse gruppene, kontra hva som er statistisk vanlig altså. Og det er jo helt naturlig- for man trenger jo gjerne å snakke om det når man opplever slikt, og da er disse anonyme foraene viktige og fine. Før jeg begynte å henge på babyverden hadde jeg aldri hørt om verken kjemisk graviditet, BO (blighted ovum) eller MA. Og mange av mine venninner som har hatt helt ukompliserte svangerskap og ikke vært på nettforumer har aldri hørt om det- enda de har 2 og 3 barn nå. Så for neon ting er gruppene litt på godt og vondt.

Selv har jeg minimalt med symptomer, enda mindre enn med første. Er ikke kvalm (var litt uggen noen dager), er bare litt trøttere enn vanlig og er ellers i kjempeform. Eneste er at magen har begynt å komme, forrige gang kom den kjempeseint. Hadde tul i 8+3 og offentlig tul i 12+2 (neste uke). Skal til jordmor i dag, og veldig spent på om hun kan høre hjertelyd- men kommer ikke til å be om det om hun ikke tar insj selv. Er 11+1, så sjansen for å høre noe på utsiden av magen er nok liten. Bedre å ikke prøve, og slippe bekymringene.
 
Synes det virker som at det har vært veldig mange i denne gruppen som har mistet, flere med MA. I tidligere termingrupper jeg har vært med i har det ikke vært det samme. Eller de som har mistet har kanskje bare trukket seg ut i stillhet. Når det skjer med flere andre, så venter man fort litt på at det skjer en selv også...

Har akkurat de samme tankene, er 13+0 i dag og har offentlig TUL på mandag. Var privat i uke 7 og da så alt veldig fint ut. I de to forrige svangerskapene var jeg på 3-5 private TUL, men nå har jeg bestemt meg for å holde ut, er jo veldig dyrt å gå privat. Er fortsatt skikkelig dårlig med kvalme, hodepine/migrene og lite energi. Så her er det masse tegn på at jeg er gravid, men tenk om jeg går og "lider" også viser det seg at det likevel er en MA. Man hører jo om de som opplever at kroppen fortsatt tror den er gravid. Det er skrekken! Og av en eller annen grunn virker det verre å få en sånn beskjed på sykehuset enn på en privat klinikk, og jeg vill blitt så sint på meg selv for at jeg ikke bare gikk privat litt før og ikke måtte komme helt til nesten 14+0... Alt man skal bekymre seg for altså, blir jo gal. Kommer til å være sååå nervøs på mandag!!
 
Kanskje du kan få en time hos JM og få høre hjertelyd?
Jeg fikk dette forrige uke og det var veldig fint og beroligende :)
 
Har akkurat de samme tankene, er 13+0 i dag og har offentlig TUL på mandag. Var privat i uke 7 og da så alt veldig fint ut. I de to forrige svangerskapene var jeg på 3-5 private TUL, men nå har jeg bestemt meg for å holde ut, er jo veldig dyrt å gå privat. Er fortsatt skikkelig dårlig med kvalme, hodepine/migrene og lite energi. Så her er det masse tegn på at jeg er gravid, men tenk om jeg går og "lider" også viser det seg at det likevel er en MA. Man hører jo om de som opplever at kroppen fortsatt tror den er gravid. Det er skrekken! Og av en eller annen grunn virker det verre å få en sånn beskjed på sykehuset enn på en privat klinikk, og jeg vill blitt så sint på meg selv for at jeg ikke bare gikk privat litt før og ikke måtte komme helt til nesten 14+0... Alt man skal bekymre seg for altså, blir jo gal. Kommer til å være sååå nervøs på mandag!!
Jeg hadde egentlig tenkt å la være å skrive noe i denne tråden, siden min historikk med to MA ikke akkurat er bidrag til å berolige folk som kjenner på uro. Men min situasjon er heldigvis ikke den vanlige for de fleste! Jeg kjenner også på masse uro før offentlig TUL om en ukes tid.

Ville likevel kommentere det med at det er "bedre" å få beskjed på privat klinikk. Det å måtte betale over 1000 kr for å få beskjeden "her er det ikke hjerteslag og det har visst sluttet å utvikle seg" og så bli sendt på dør er ikke å anbefale! Det er jo en forferdelig beskjed å få uansett, men offentlig slipper man i alle fall å betale for det i tillegg!
 
Jeg hadde egentlig tenkt å la være å skrive noe i denne tråden, siden min historikk med to MA ikke akkurat er bidrag til å berolige folk som kjenner på uro. Men min situasjon er heldigvis ikke den vanlige for de fleste! Jeg kjenner også på masse uro før offentlig TUL om en ukes tid.

Ville likevel kommentere det med at det er "bedre" å få beskjed på privat klinikk. Det å måtte betale over 1000 kr for å få beskjeden "her er det ikke hjerteslag og det har visst sluttet å utvikle seg" og så bli sendt på dør er ikke å anbefale! Det er jo en forferdelig beskjed å få uansett, men offentlig slipper man i alle fall å betale for det i tillegg!
Det er sant! Jeg synes bare sykehus er så store og upersonlige. Jeg selv skal på Rikshospitalet, og der er det jo enormt. Så synes jeg ofte helsepersonell man møter i det private har mer tid og er mer forståelsesfulle og omsorgsfulle, med unntak og så klart mye pga. at man betaler. Skal sies at jeg hadde en grusom opplevelse en gang på en klinikk i utlandet, hvor jeg den ene uka var der og fikk se et bankende hjerte, så hadde jeg en blødning et par uker senere og dro tilbake for en sjekk. Jordmoren som undersøkte meg spurte om jeg var sikker på om jeg hadde vært gravid for hun kunne ikke se noe, men ønsket meg lykke til i neste forsøk. Samboer var også i utlandet og jeg var på den undersøkelsen alene, da knakk jeg sammen på t-banen hjem. Så ja, den beskjeden er helt forferdelig å få uansett!
 
Hadde akkurat de samme følelsene som deg. Fikk sniktittet på forster i uke 7 i forbindelse med oppfølging av celleforandringer på sykehuset, og sett hjertet banke.
Men har ikke hatt særlige symptomer eller følt meg gravid. Litt småkvalm enkelte dager, men ingen oppkast eller lignende. Uka før TUL følte jeg også de få symptomene jeg hadde forsvant, som egentlig bare var større bryst og litt mataversjon. Men samtidig står det jo alle apper at de fleste som regel føler seg bedre fra uke 12-14.

Så hadde jeg TUL i dag i uke 13, og fikk sett en frisk og rask mini som lå å vinka.

Tenker statistikken tilsier at det skal gå bra. Og mye av det som skrives på forum er jo når det ikke har gått rette veien. Om ikke er det jo ikke noe å skrive om.

Har ikke så mange beroligende ord, men kanskje godt å vite at det er flere av oss uten særlige symptomer, som opplever at alt vokser som det skal likevel. :Heartred
 
1 av 8 svangerskap ender i sa eller ma. For noen fler og for andre opplever de det aldri, selv etter 4-5 svangerskap. Så normalen er at det går oftes bra❤️
Min erfaring er at alle symptomene er der selv etter ma.
Det som hjalp meg i neste graviditet var 1 ekstra ul.
Jeg personlig tror ikke man får mye glede ut av å tenke worst case hele 1 trimester. Det er 3 mnd man heller kan prøve å tenke positivt. Jo mer den positive-tankegangen er trent jo bedre blir svangeskapet. Og livet, er min erfaring og ønsker det samme for alle med-gravide kvinner der ute ❤️
 
Back
Topp