Bekymra

Noen tips til en førstegangsfødende som går rundt og er mye bekymra? Kommer i perioder, men slitsomt
Er det noe spesielt du kjenner deg bekymret over?❤️
Det å være gravid er ekstrem endring for kroppen både fysisk og psykisk. Mange hormoner som gjør oss ekstra sårbar. Jeg følger en psykolog på insta som heter psykolog.ingvill
Hun snakket om det å være gravid og foreldre. Hun nevnte løvemamma, og at mange ofte kan kjenne på fryktet rundt det å være gravid. Samt fodebagen har flere gode innlegg, som er «festet» øverst på deres insta.

Du kan også snakke med noen, feks jordmor?

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, jeg mista (misses abortion) en mnd før jeg ble gravid på nytt, er førstegangsfødende så kjenner meg tidvis veldig bekymret da jeg ikke rakk p bearbeide aborten før jeg blei gravid på nytt, men blir godt fulgt opp av jordmor med hyppige kontroller som føles godt.

Er det noe spesielt du kjenner deg bekymret over?❤️
Det å være gravid er ekstrem endring for kroppen både fysisk og psykisk. Mange hormoner som gjør oss ekstra sårbar. Jeg følger en psykolog på insta som heter psykolog.ingvill
Hun snakket om det å være gravid og foreldre. Hun nevnte løvemamma, og at mange ofte kan kjenne på fryktet rundt det å være gravid. Samt fodebagen har flere gode innlegg, som er «festet» øverst på deres insta.

Du kan også snakke med noen, feks jordmor?
Er stort sett det at jeg er bekymret for at noe er galt med barnet i magen. Redd for at det skal gå galt, at jeg skal miste eller at jeg har spist noe jeg ikke burde som kan skade fosteret osv.

Nå har bekymringene dukket ekstra opp igjen fordi jeg innså at jeg hadde drukket mye sitronvann uten å skylle sitronene, som kan ha listeria på seg. Og da begynner jeg å tenke tilbake på plager jeg har hatt de siste ukene som kan ligne på symptomer rundt det osv.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, jeg mista (misses abortion) en mnd før jeg ble gravid på nytt, er førstegangsfødende så kjenner meg tidvis veldig bekymret da jeg ikke rakk p bearbeide aborten før jeg blei gravid på nytt, men blir godt fulgt opp av jordmor med hyppige kontroller som føles godt.
Kanskje jeg må be om hyppigere kontroller jeg også, bare redd det skal stresse meg opp også..

Jeg er andregangsfødende, men har mistet to ganger tidligere - og jeg skal love deg at jeg er bekymret hver eneste dag!
Men det er sånn det skal være, tror jeg. Vi er mødre allerede når de små vokser inni oss, og med morsrollen kommer konstante bekymringer :)
Men det er også en kilde til uendelig kjærlighet :Heartpink Har du fått sett lille på ultralyd ennå? Det har roet meg veldig hver gang - så mye at jeg hadde en ultralyd månedlig sist svangerskap, og denne gangen har jeg tatt to private (uke17 nå)

Jeg har også tatt 2 private UL. Og så får jeg en ekstra i uke 24. men begynte hos jordmor denne uken, og hun sa bare si ifra hvis du trenger mer, så har inntrykk av at man kan få flere konsultasjoner om behov, f eks hvis mye angst/uro. Og de lytter jo etter hjertelyden når du er hos de. Jeg er og førstegangs. Roet meg noe ned etter uke 12, og for hver dag som går i riktig retning. ❤️

Er stort sett det at jeg er bekymret for at noe er galt med barnet i magen. Redd for at det skal gå galt, at jeg skal miste eller at jeg har spist noe jeg ikke burde som kan skade fosteret osv.

Nå har bekymringene dukket ekstra opp igjen fordi jeg innså at jeg hadde drukket mye sitronvann uten å skylle sitronene, som kan ha listeria på seg. Og da begynner jeg å tenke tilbake på plager jeg har hatt de siste ukene som kan ligne på symptomer rundt det osv.
Ingen tips dessverre, jeg er også likedan. Bekymret for alt. Det går jo som regel bra, selv for de som ikke finner ut at de er gravide før langt ut i svangerskapet. Så ikke mye annet å gjøre enn å stole på at det vi gjør er godt nok.

Snakk med jordmor, også som noen her oppe sa at psykolog.ingvild har veldi mye bra og beroligende informasjon til gravide og barselmammaer :Heartred jeg var også veldi nervøs og urolig i første svangerskap. Faktisk litt nå også før jeg fikk ultralyd i uke 13. Etter det er jeg mere rolig. Men er jo klart at det er ting som bekymrer meg. Og det er helt normalt. blir ikke noe bedre etter de har kommet til verden heller :hilarious: men vist det er uutholdelig, da må du snakke med noen, jeg har også lært at gode pusteteknikker hjelper også, også får du samtidig øvd deg på pusteteknikker frem til fødsel :)

Back
Topp