Bekymra for å få et lite barn

beth2210

Andre møte med forumet
Hei.. jeg er 31 uker på vei og har fått vite att jenta mi er 23% for liten eller hva man kaller det. Hun ligger i sete og derfor var ikke målene helt til å stole helt på, men det er tydelig at hun er litt liten.. Dette bekymrer meg veldig og jeg lurer på hvilke konsenkvenser dette kan få for barnet?? For utviklingen hennes og hva som kan skje dersom hun er veldig liten når hun kommer til..

Håper på svar!!

Mvh Anonym
 
Hei på deg.

Jeg kan godt forstå at du har mange tanker i hodet ditt akkurat nå! Det er aldri kjekt når svangerskapet ikke holder seg helt innenfor "A4-rammen".

For meg høres det ut som om du ikke har fått skikkelig informasjon rundt dette, og det er aldri noe godt å kjenne seg veldig usikker - jeg skal forklare så godt jeg kan.
At babyen din ligger i seteleie akkurat nå spiller ingen rolle! Men på det du skriver høres de ut som om det ikke er noen tvil om at baby din er noe mindre enn man kan forvente i uke 31. Du har trolig hatt en grundig ultralydundersøkelse hvor man har målt størrelsen til babyen. Det er vanlig i samme undersøkelse å se på morkakefunksjonen. Man kan måle flowet i navlesnoren og se på fostervannsmengden og flere andre faktorer som alle forteller noe om funksjonen til morkaken.
Noen babyer er genetisk små og de ligger under gjennomsnittet ift alderen. Hvis det er tilfellet, vil babyen din også på neste kontroll ligge rundt minus 23%. Da vil man også finne god morkakefunksjon. Hvis det er slik er det på en måte bare en perfekt liten miniatyr og da har det sjelden noen betydning for barnet senere!
Hvis babyen er liten fordi morkaken ikke virker helt optimalt lenger er det veldig, veldig vikig å fange det opp. Da trenger man tett oppfølging på en sykehus med spesialkompetanse. Noen ganger holder man bare litt tettere øye med utviklingen til babyen vha flere ultralydundersøkelser, andre ganger kan det beste være å avslutte svangerskapet og få babyen ut så den kan få mat og vokse utenfor magen.
Ellers er det viktig at du er obs på å kjenne godt med liv. Og ha gjerne en litt kortere snor ift å ta en ekstra sjekk hvis du skulle bli usikker......


Så jeg håper du blir godt fulgt op og at du skal til en oppfølgende ultralyd innen så lenge.

Mange hilsner fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp