beklger men...bilstol problematikk..hjelp!!

mammaFisk

Elsker forumet
Vi har nok kanskje ikke gjort de beste kjøpene ang bilstoler til VÅRE barn. Dvs noen andre er sikkert fornøyde. Min 3 åring, 12 kg, 94 cm lang og klager ikke over å sitte bakover. Men han har acta graco duologic og har begynt å bli for hard for han å sitte i. Han er jo ganske tynn denne gutten min, så han har røde merker på rygg etter stolen etter litt lengre turer[:(]. Vi har også en graco cosmic comfort. Men den synes vi er sååå trang til han.
Så har vi jo mini på 8mnd som snart må opp i en annen stol. Så aller helst vil jeg kvitte meg med begge stolene til 3 åringen og starte forfra[;)].
Dumt å kjøpe et bakovervendt stol til han nå og kjøpe nytt om ett år når han vil sitte andre veien. Kombistoler er jo ikke å anbefale... Han er jo ikke 15 kg heller...
Mini kan vel i utgangspunktet arve comforten, men sitter så rett i den...
Vi har ikke veldig bra økonomi, men dette er jo noe vi må prioritere. Og kjøpe brukt av ukjente er ingen alternativ...
Noen med noen gode råd eller tips?? Håper virkelig det!!![:D]

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=16455474

Jeg ville ikke vurdert noe annet enn et bakovervendt sete og barn under 15 kg har i hvert fall ingenting å gjøre i en beltestol det er helt sikkert. Jeg ville nok kanskje solgt babysetet og Cosmic'en og satt babyen i Duologic. Vi har akkurat samme erfaring omtrent med DL og måtte bytte det ut da poden var 3 år(han er også lang og slank).

Ville kikket på Akta Graco Beologic, Britax Two Way Elite, Britax Multitech og Brio Zento. Husk at dere må ikke snu poden når han fyller fire år om dere fortsatt da har et bakovervendt sete som passer. Vi har selv gutten på 5,5 år bakovervendt enda(har TWE og MT til ham), kommer ikke til å gå for beltestol før han vokser ut av disse to setene. Ser ingen grunn til å senke sikkerheten hans med så mye så lenge det er bakovervendte seter som passer ham.

Lykke til!

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Jeg ville ikke vurdert noe annet enn et bakovervendt sete og barn under 15 kg har i hvert fall ingenting å gjøre i en beltestol det er helt sikkert. Jeg ville nok kanskje solgt babysetet og Cosmic'en og satt babyen i Duologic. Vi har akkurat samme erfaring omtrent med DL og måtte bytte det ut da poden var 3 år(han er også lang og slank).

Ville kikket på Akta Graco Beologic, Britax Two Way Elite, Britax Multitech og Brio Zento. Husk at dere må ikke snu poden når han fyller fire år om dere fortsatt da har et bakovervendt sete som passer. Vi har selv gutten på 5,5 år bakovervendt enda(har TWE og MT til ham), kommer ikke til å gå for beltestol før han vokser ut av disse to setene. Ser ingen grunn til å senke sikkerheten hans med så mye så lenge det er bakovervendte seter som passer ham.

Lykke til!

Hmm, interessant. I en annen tråd om bilstol var det ei som sa at det gikk helt fint å bruke barn under 15 kg i beltestol og at f.eks TT og DU Helene Harefrøken hadde sagt det.

Ja, det var interessant lesing for det er nok ikke meg som har skrevet det, ei heller TT.

Her kan du se hva TT har svart på lignende spørsmål:
http://www.tryggtrafikk.no/Bilstolens+seler+eller+bilbelte+til+tre%C3%A5ring%3F.b7C_wBbG4Z.ips

ORIGINAL: *Nothernstar*

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Lykke til!

Hmm, interessant. I en annen tråd om bilstol var det ei som sa at det gikk helt fint å bruke barn under 15 kg i beltestol og at f.eks TT og DU Helene Harefrøken hadde sagt det.

Og det var ikke det jeg skrev heller. Jeg skrev at min jente på 4 år som fortsatt ikke var 15 kg (uten klær - med klær er hun passert 15) og som hadde store vansker fordi hun ble så bilsyk at hun kastet opp selv på korte turer, var blitt anbefalt beltestol fremfor forovervendt med integrerte seler. Jeg sa at TT og bilstolprodusentene hadde anbefalt dette, ikke HH. I tillegg sa jeg at jeg ville ikke si noe generelt, at det var spesifikke anbefalinger for mitt barn. Jeg sa også at alle hadde anbefalt meg bakovervendt så lenge det gikk. Så har har du jammen gitt en svært forkortet og redigert utgave av innleggene mine!

Jeg svarte på at du sa at selene ikke løste seg ut når barnet var under 15 kg, og det sa jeg at både TT og HH sa ikke stemte. Det var eneste gang jeg blandet HH inn i diskusjonen.

Back
Topp