Bekledning i vogna

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
Jeg undrer meg litt... jeg ruslet tur med lillegutt i dag! 19 grader, vindstille og duskregn. Jeg la lillegutt på saueskinnet, med et tynt hjemmestrikket ullpledd over han, og ingen lue. På vei hjem, så møter vi en ca 6 mnd gammel baby i dunpose, med lue og pledd..... er ikke d alt for mye??? Min gutt hadde d varmt og godt i vogna, og var overhodet ikke kald, nesten litt varm....
hvordan kler dere på babyene deres?! Jeg synes d er så vanskelig når han er så varm av seg!!

Vi bruker ikke lue nå. Merker hun blir varm. Tok på en litt varm, men ikke veldig tykk jakke (høstjakke) i går utenpå, og hadde langarma body, bukse, sokker. Saueskinn i vogna som hun ligger på. Hun ble faktisk litt for varm. Det var ca 17 grader her i går. Vi har også hjemmestrikket ullteppe (merinoull) i hullmønster som hun til tider fikk over seg. Blir ikke jakke igjen neste dagene, da må det være pga at vi bruker kortarma body eller at det blir kaldere.
Syns du må vurdere ut i fra din baby og ikke se så mye på andre. Kjenn i nakken. Klam = for mye klær. Varm og tørr = riktig påkledning.

Min er mye i sele og sjal, og da har vi lue eller hette fordi det gjerne blåser litt og hodet er ubeskyttet. Han ligger generelt lite i vogn, men når vi får det til blir det enkle inneklær og et pledd (tykkere pledd på kaldere dager) :)

Vi bruker alltid tynn bomullslue ute nå. Vanlige klær (body & bukse) i tynn vognpose. Dunpose er det nok altfor tidlig for her enda. Greit å bruke seg selv som referanse - hadde man ikke tatt på dunjakke og pledd på seg selv, så er det kanskje ikke temp for å ta det på babyen heller :p

Vi har hatt tynn bomullsbukse og body, ingen lue og kun et helseteppe slengt over beina på Sørlandsferie forrige uke. Da var hun likevel nesten for varm selv om vi trilla i skyggen (17-20 grader).Møtte en mamma som trilla så babyen fikk sola midt i fjeset og ungen lå i gjenlukka dunpose og illskrek. Da sa jeg faktisk i fra...
Nå er vi hjemme på Vestlandet i de vanlige 10-15 gradene og her bruker vi samme bekledning, men bomullslue, tynn strikkejakke og sommerdundyne. Vi har ikke saueskinn i vogna enda. Strikkejakka er helst fordi hun alltid stikker armene opp over hodet, så uten blir hun iskald. Hadde hun holdt hendene under dyna hadde hun ikke trengt jakka.

Takk for svar dere!! Jeg følte meg trygg på bekledning helt inntil jeg så den andre ungen! [emoji85] så har flere kommentert at vi ikke har lue på når vi er ute. Jeg har bare tenkt - varmt nok og vindstille- trenger ikke! Lillegutt er jo like varm som meg, så har bare tatt utgangspunkt i meg selv, men tenker at jeg skal ligge i ro i samme temperatur, og vurderer d ut derfra!
I sjal har jeg også dratt på han en lue- fordi han får trekken lettere på ørene, og han generelt blir kaldere på hodet!

Takk for svar fra dere alle!

Bruker også veldig sjeldent lue.. bare hvis det er veldig vind:)

Ligger i vognen med vanlig bukse og body på et pledd, og tynn dundyne over seg. Er det veldig varmt så blir det helseteppe eller ingenting. Synes hun sovner kjappere med noe over seg :)

Ligger rett på madrassen med tynt pledd over, ved mindre hun er veldig varm. Ser unger her også som er kledd i flere lag og med lue og tjukk dyne over. Men det finnes jo babyer som er veldig kalde av seg også. Min er veldig varm

Vi har hatt tynn bomullsbukse og body, ingen lue og kun et helseteppe slengt over beina på Sørlandsferie forrige uke. Da var hun likevel nesten for varm selv om vi trilla i skyggen (17-20 grader).Møtte en mamma som trilla så babyen fikk sola midt i fjeset og ungen lå i gjenlukka dunpose og illskrek. Da sa jeg faktisk i fra...
Nå er vi hjemme på Vestlandet i de vanlige 10-15 gradene og her bruker vi samme bekledning, men bomullslue, tynn strikkejakke og sommerdundyne. Vi har ikke saueskinn i vogna enda. Strikkejakka er helst fordi hun alltid stikker armene opp over hodet, så uten blir hun iskald. Hadde hun holdt hendene under dyna hadde hun ikke trengt jakka.

Hvordan reagerte moren da du sa fra?

Varierer litt etter temperatur ute, som jo svinger fra dag til dag [emoji6] alltid dyne, av og til teppe i tillegg, av og til trekket oppå vogna og av og til ikke.. Logger alltid på saueskinn [emoji4]
Lufta har blitt litt mer "høstlig" i det siste, så nå har vi stort sett lue på.

Hvordan reagerte moren da du sa fra?
Jeg sa i fra på en veldig saklig og ok måte så hun tok det fint. Hun sa at det hadde vært kjøligere når de gikk hjemmefra og at sønnen hennes ofte var kald, så da hadde hun snørt ekstra godt på ham. Hun hadde snakka lenge i telefonen og helt glemt å åpne på posen. Da vi gikk åpna hun posen helt opp og tok av ham lua. Hun tok også opp kalesja så ikke han satt midy i solsteiken:)

Har bare ligget i vogna noen få ganger, men stortsett uten lue og helseteppe eller et tynt pledd over.

Back
Topp