Beklager

Godhjerta

Glad i forumet

Er det, det samme som å si unnskyld?
Jeg beklager at jeg ble så sint, vrs Unnskyld for at jeg ble så sint.

Jeg kjenner noen som aldri sier unnskyld for noe, men kan si beklager.
Dermed så har jeg godtatt en beklagelse som en unnskyldning.
Men når vi snakket om det her om dagen, så ble jeg litt usikker på om det faktisk betyr det samme.

Hva er din oppfatning av det?
Syns du  at Unnskyld mer oppriktig enn Beklager?

Jeg mener at det betyr det samme, men unnskyld er mer personlig og beklager høres veldig formelt ut i mine ører.

Jeg ville brukt unnskyld privat og beklager i forbindelse med for eksempel i svar på en klage eller noe i jobben.

Jeg syns at "jeg beklager" er en måte å si "jeg er lei for at det skjedde/du føler det sånn, men det er ikke min feil" etc., mer en "empatisk ansvarsfraskrivelse". "Unnskyld" er et mer ydmykt begrep hvor du uttrykker at du er lei deg for noe du har forårsaket (etc.). 

999 skrev:
Jeg mener at det betyr det samme, men unnskyld er mer personlig og beklager høres veldig formelt ut i mine ører.

Jeg ville brukt unnskyld privat og beklager i forbindelse med for eksempel i svar på en klage eller noe i jobben.

Samme her

999 skrev:

Enig

Jeg er i grunnen enig med alle variantene nevnt her.
Det er mer personlig/ektefølt med unnskyld.
Mens beklager er mer formelt og høflig anvarsfraskrivelse, slik butikker sier hvis de har gitt igjen feil beløp osv..

Men det kanskje kommer litt an på situasjonen.

Når eg hører beklager så tenker jeg " åh beklager så meeeget" At det blir litt sånn whatever, eller i andre sammenhenger litt formelt. Men unnskyld er bedre, hvertfall med rette tonefall :P

Når eg hører beklager så tenker jeg " åh beklager så meeeget" At det blir litt sånn whatever, eller i andre sammenhenger litt formelt. Men unnskyld er bedre, hvertfall med rette tonefall :P

Jeg sier beklager om jeg støter borti noen på gaten uten at de får vondt.
Det er en veldig "light" unnskyldning for meg. Da er jeg bare høflig.
Unnskyld er når jeg er lei meg for å ha sagt eller gjort noe galt mot en annen.

JEG kan si beklager om det er en bagatell, som å dulte borti noen. Det stikker ikke så dypt at jeg angrer uhemmet. Når jeg sier unnskyld er det fordi jeg faktisk er veldig lei meg for noe. Jeg beklager ikke at jeg fikk sagt noe stygt til mannen om jeg faktisk er veldig lei meg for det. Da sier jeg unnskyld. Men det er det jeg legger i det.

Fuglen skrev:
Jeg syns at "jeg beklager" er en måte å si "jeg er lei for at det skjedde/du føler det sånn, men det er ikke min feil" etc., mer en "empatisk ansvarsfraskrivelse". "Unnskyld" er et mer ydmykt begrep hvor du uttrykker at du er lei deg for noe du har forårsaket (etc.). 

enig i denne, sånn jeg tenker det :-)

Back
Topp