Bekkentips

Marix

Forelsket i forumet
Oktoberfest 2024 ❤️
Hei hå

Antar at det er flere enn meg som har oppdaget hvor bekkenet er de siste ukene, eller kanskje også har begynt å få jævlig vondt. Jeg tenkte kanskje vi kunne dele litt tips og råd for hvordan man kan håndtere det, ting eller øvelser som lindrer, eller andre ting.

Jeg har hatt to timer hos fysio som skulle være flink på kvinnehelse og bekken, men fikk ikke så voldsomt mye ut av det, bortsett fra noen tips og råd. Det beste er å unngå å trigge smertene (sjokkerende...), i all hovedsak med å sørge for så lite eksentrisk belastning som mulig. Altså
- Gå med kortere skritt
- Unngå utfall-lignende bevegelser
- Reise seg med samlede ben for å unngå rotasjon på ett ben
- Hvile og sove på siden med pute mellom knær og ankler (gravidpute feks)

Jeg har også hatt en time hos kiropraktor i går, som fortalte meg at veldig mange som sliter med bekkenutfordringer i svangerskapet gjerne har en underliggende skade fra før av, som reduserer bevegeligheten i leddet, som dermed gir smerter når relaxin gjør at ting blir slappere.
Han justerte ett ledd i korsryggen, og det løsnet mye. Skal melde tilbake når det har gått noen dager om det har gjort noen varig forbedring!

Har dere noen gode øvelser som dere har prøvd som gjør ting bedre? Eller andre gode tips og råd å dele?

Jeg har god erfaring med fysio, men kanskje fordi jeg har hatt problemer med låsninger (i løsninga ). For min del har det også derfor vært viktig å forsøke å gjøre bevegelser så naturlige som mulig, og ikke sette så mange begrensninger der.

Det som ellers har fungert for meg er å justere aktivitetsnivået ned + passe på å aldri belaste kroppen på lik måte for lenge. Jeg kan fortsatt ha en ganske aktiv dag, men jeg må dele opp alle ting. Jeg er heldig som har kontorjobb, og kan da feks endre arbeidsstilling hyppig. Om jeg først overbelaster kroppen, så er det ingen annen løsning enn å hvile (liggende med god støtte til bekken ved hjelp av pute).

Eks på oppdeling:

- Ta halve klesvasken før middag - halve etter
- Luk aldri mer enn 1m i hagen før du bytter til annen aktivitet (selv om det føles ok der og da)
- Ikke legg ut på lange gåturer - bedre med 3 små for å få til en treningsøkt

Det jeg har gjort som har hjulpet:

- Behandling hos kiropraktor som bruker nåler.

- gravidmassasje, hun jeg går til har drevet med massasje i 30 år og visste hva hun drev på med, det var helt magisk.

- gravid/magebelte fra bbhugme!! Lifesaver med 2 åring i hus og til alt aktivitet egentlig.

God squat, og riktig måte å reise seg er alfa omega for meg.

Jeg svømmer i basseng og går lengre turer på grus, aldri lengre turer på hard asfalt.

Gravidmassasje som bonus og luksus :love017

Hei gravide!
Hva er deres symptomer på bekkenløsning?
Jeg har i mine to tidligere svangerskap hatt rygg og bekkensmerter og var også hos fysio. De to siste dagene har jeg har hatt smerter i vaginaen men utenpå og helt på sidene i skrittet. Det er som muskelsmerter som blir verre når jeg skifter stilling. Nesten som øm etter en lang sykkeltur. Leser at det også kan være pga bekkenløsning men vet ikke om det er det. Er det noen som har lignende smerter og som kan roe meg litt? Tenkte å ta kontakt med legen om det ikke går over men vet liksom ikke helt hvordan det skal undersøkes. Det er ikke vondt når jeg presser eller sitter men mer som knivstikk.

Hei gravide!
Jeg har i mine to tidligere svangerskap hatt rygg og bekkensmerter og var også hos fysio. De to siste dagene har jeg har hatt smerter i vaginaen men utenpå og helt på sidene i skrittet. Det er som muskelsmerter som blir verre når jeg skifter stilling. Nesten som øm etter en lang sykkeltur. Leser at det også kan være pga bekkenløsning men vet ikke om det er det. Er det noen som har lignende smerter og som kan roe meg litt? Tenkte å ta kontakt med legen om det ikke går over men vet liksom ikke helt hvordan det skal undersøkes. Det er ikke vondt når jeg presser eller sitter men mer som knivstikk.
Jeg hadde slike smerter og antok det var bekkenløsning, hatt det to svangerskap. I tillegg var det veldig smertefullt å sitte på hardt underlag rett på halebenet. Ikke fått det enda denne gangen og håper det ikke kommer! Plutselig føltes det som at benet skulle falle av når jeg gikk på grunn av smerten mot lysken.

Leser også i diverse nettforum at det kan være symptomer på bekkenløsning men for et merkelig sted å ha smerter trodde det var bare i lysken og ryggen det satt men neida, skrittet får også kjørt seg

Hei gravide!
Jeg hadde ikke bekkenplager i mitt første svangerskap, men det er jo evigheter siden, men de siste ukene har jeg hadd slik som du forteller, er liksom i lysken (og kjennes ut som jeg har vært på tidenes sykkeltur uten polstra setet). Sykt ømt og helt horribelt når jeg reiser meg! Har også intenst vondt i venstre side ved hofta! Har JMtime på torsdag så tenkte forhøre meg litt der om hva som evt kan hjelpe på litt. Vært 7 timer på Hunderfossen i dag, da sleit jeg den siste timen så kraftig at venstrefoten var på tur til å gi opp! Mannen ler og lurer på om jeg ikke skal slå meg sammen med noen av min egen art(pingviner) :dance008

Har begynt å søke etter min egen art jeg også akkurat som smerter i andre leddbånd er enklere å håndtere enn akkurat der nede. Det hjelper litt med ispose her, men har ikke prøvd å ta den mellom beina enda gikk hos fysio i forrige svangerskap som var en evighet siden her også. Det hjalp veldig med behandlingen jeg fikk der husker jeg, selv om det var kortvarig. Så jeg var fast inventar hos han fikk strømbehandling, det lindret smertene. Kunne gå inn haltende og gikk ut springende men har ikke oppsøkt hjelp denne gangen. Husker han pleide å si at beste behandlingen er å føde og det stemte så vi får bare smøre oss med litt tålmodighet:/

Hei gravide!
Bekkenet består av tre ledd - to bak og ett foran, under det som også blir kalt skambeinet- altså symfysen. Mine smerter har hovedsakelig vært bak på høyre side - typ over og til høyre for halebeinet/nedre korsrygg. Etter hvert som det utviklet seg fikk jeg også vondt foran på symfysen, som for meg var mye verre.

Da jeg gikk til kiropraktor forrige uke fortalte han at mange som får bekkensmerter gjerne har fått et slag etter et fall eller lignende tidligere som gjør at bekkenet, når det løsner i graviditeten (som det skal), ikke beveger seg helt symmetrisk, som skaper irritasjon og smerter. Jeg hadde mye mindre bevegelighet på venstre side, og hadde også smerter i lysken på den siden. Etter en justering har det allerede blitt myyye bedre. Helt vilt. Forrige uke var alt vondt, nå er det en mild murring hvis jeg tøyer strikken for langt og går mye.

Måtte til legevakten pga smertene i går og hadde en grundig tilsyn av jordmor, lege og gynekolog. De kom frem til at det er «lightning crotch» Gynekologen sa at det var vanlig å veksle det med bekkenløsning men at det ikke var det:/

Måtte til legevakten pga smertene i går og hadde en grundig tilsyn av jordmor, lege og gynekolog. De kom frem til at det er «lightning crotch» Gynekologen sa at det var vanlig å veksle det med bekkenløsning men at det ikke var det:/
Det hørtes ikke godt ut. Er det noe behandling mot det, eller må du bare stå i det frem til fødsel? Føler med deg

Back
Topp