Bekkensmerter

LilleSmurf25

*Snart* mor til 3
Aprilspirene 2025
Hva gjør dere for å hjelpe mot smerter i forbindelse med bekkenløsning?
Jeg er desperat!
Har hatt vondt hele veien, men nå er det ekstremt - type invalidiserende smerter. Varmt vann lindrer der og da, men ikke over tid. Krykker er grei avlastning, men gjør ryggen vond.

All(!!) aktivitet trigger og fremprovoserer smerter, både sittestilliger, korte gåturer, tøying, medisinball, you name it. Alt er vondt :hungover: :laughing002

Har du både fremme og bak? Jeg har hatt litt i symfysen og litt bak, men ikke så mye. Det som har hjulpet litt for bakre er å ikke sitte rett opp og ned og ikke stå. Har tøyd litt sete pga stramme muskler rundt. Fysioterapeuten gav meg en øvelse som kalles ikeaøvelsen, men sa at jeg ikke skal gjøre den om jeg får vondt i symfysen. For symfysen har fysioterapeuten sagt at tøying ikke hjelper, jeg har øvd på å gå løst og ledig (umulig når man vondt selvfølgelig eller er på krykker) og å gå med rumpa litt bak og overkroppen litt fram, fordi når jeg vagger med overkroppen bak, så jobber innside lår så hardt for å kompensere og drar mer på bekkenet. Det som har lindret symfysesmertene er å hvile mye på dagen i flere økter, sove godt om natten (dessverre umulig å planlegge, men merker veldig forskjell) og begrense gåing så mye som overhode mulig, men jeg har ikke hatt så sterke smerter som deg :Heartpink

Har du både fremme og bak? Jeg har hatt litt i symfysen og litt bak, men ikke så mye. Det som har hjulpet litt for bakre er å ikke sitte rett opp og ned og ikke stå. Har tøyd litt sete pga stramme muskler rundt. Fysioterapeuten gav meg en øvelse som kalles ikeaøvelsen, men sa at jeg ikke skal gjøre den om jeg får vondt i symfysen. For symfysen har fysioterapeuten sagt at tøying ikke hjelper, jeg har øvd på å gå løst og ledig (umulig når man vondt selvfølgelig eller er på krykker) og å gå med rumpa litt bak og overkroppen litt fram, fordi når jeg vagger med overkroppen bak, så jobber innside lår så hardt for å kompensere og drar mer på bekkenet. Det som har lindret symfysesmertene er å hvile mye på dagen i flere økter, sove godt om natten (dessverre umulig å planlegge, men merker veldig forskjell) og begrense gåing så mye som overhode mulig, men jeg har ikke hatt så sterke smerter som deg :Heartpink
Både foran og bak ja, med strålinger opp i ryggen on ned beina også. Kombinert med mye nedpress så leker livet om dagen :laughing002

Fysio hadde en avbestilling i morgen , så får komme inn da, men begrenser seg jo litt hva han kan gjøre når det er kommet såpass langt..

Har gått til behandling hos en fysio som har spesialisert seg for svangerskapsplager. Det har hjulpet masse! Hub «knekker» det bort på en måte.

Har gått til behandling hos en fysio som har spesialisert seg for svangerskapsplager. Det har hjulpet masse! Hub «knekker» det bort på en måte.
Håper fysio i morgen kan hjelpe meg og. Men spørs vel når det er gått på så mye kanskje. Uansett verdt et forsøk :)

Nei, det telles ned dager nå.:Heartred Men skal jeg gå 6,5 uker til sånn her blir jeg sengeliggende :hungover: :hungover:
Ja, kjennes lenge ut når man tenker sånn på det. Blir litt smådeppa hvis jeg tenker for mye på alle plagene jeg har, så prøver å tenke at om 1,5 uke er det ikke lenger prematurfødsel hvis der plutselig setter i gang. Straks litt mer oppløftende :angelic:

Ja, kjennes lenge ut når man tenker sånn på det. Blir litt smådeppa hvis jeg tenker for mye på alle plagene jeg har, så prøver å tenke at om 1,5 uke er det ikke lenger prematurfødsel hvis der plutselig setter i gang. Straks litt mer oppløftende :angelic:
Det er veldig sant!! Prøver å tenke positivt on dagen. Jeg er helt veldig heldig, har ingenting alvorlig, alt ser fint ut på UL og alle målinger, jeg har ikke antydning til Svskapsforgiftning, av.skapsdiabetes eller noe sånt. Jeg har "bare" ubehag og smerter.. så sånn sett takknemlig :Heartred

Back
Topp