Bekkensmerter

Elike

Andre møte med forumet
noen som har bekken/symfyse smerter? Og evt om noen vet hva som kan hjelpe mot dette?
Forrige graviditet ble jeg så dårlig i bekkenet at jeg måtte bruke krykker for å kunne bevege meg og frykter det skal bli slik denne gangen også ble slik fra uke 18 da, og er desperat etter å prøve ting slik at jeg kan prøve å unngå det denne gangen også!

Noen som evt har noe erfaring med noe bekkenbelte eller liknende?

noen som har bekken/symfyse smerter? Og evt om noen vet hva som kan hjelpe mot dette?
Forrige graviditet ble jeg så dårlig i bekkenet at jeg måtte bruke krykker for å kunne bevege meg og frykter det skal bli slik denne gangen også ble slik fra uke 18 da, og er desperat etter å prøve ting slik at jeg kan prøve å unngå det denne gangen også!

Noen som evt har noe erfaring med noe bekkenbelte eller liknende?
Ja, startet så smått p kjenne på det i uke 5-6 begge gangene.

Det som har funket for meg er p søke profesjonell hjelp og få behandling fra tidlig av og jevnt igjennom svangerskapet. Har fremdeles hatt smerter og økende smerter etterhvert som svangerskapet løper, men behandlingen har lindret en god del av smertene og holdt det noenlunde i sjakk.

Gått til kiropraktor/osteopat.

I tillegg så bruker jeg bekkenbelte ja, men bruker det kun ved fysisk aktivitet, skal ikke ha det på hele tiden, men det hjelper å stabilisere bekkenet. Sover med pute mellom beina(bbhugme) og er generellt veldig bevist på benstilling igjennom dagen, feks skal du ikke sitte med beina i kryss etc. det kan gjøre det værre.

Ja og det startet i uke 6 her denne gangen! Forrige svangerskap så fikk jeg hjelp av en fysioterapeut som har gravide som sin nisje, og jeg er allerede inne hos henne nå. Det var takket være henne som gjorde at jeg stod lengre i jobb sist gang, så håper det funker denne gangen også. Selv om det startet ekstremt tidlig.

Første svangerskap begynte det i uke 16 og ble så gale at jeg ble fult sykemeldt fra uke 20. Men gikk til behandling hos kiropraktor å brukte bbhugme pute. Denne gangen startet det i uke 7 (er 12+6 nå).. Har vært til behandling hos fysio som sa at jeg ikke kom til å bli noe bedre, men at behandling ville kanskje hjelpe med at det ikke ble verre. Bruker bekkenbelte ved aktivitet/jobb og bbhugme puta når jeg sover eller slapper av på sofaen. Har fått tilrettelagt så godt det lar seg gjøre på jobb av arbeidsgiver (jobber på sykehjem), men ser nå at jeg ikke klarer stort mer pga smertene er så store. Skal til lege over helgen, og regner med at det blir sykemelding.

Bekkenbelte har vært fantastisk for min del her hjemme da jeg synes det støtter godt opp. Bruker det når jeg skal gjør små gjøremål som å sette på en klesvask eller ta oppvasken.
Ellers avlaster samboer meg mye å gjør det meste her hjemme både med huset og 3 åringen.

Last edited:
Første svangerskap begynte det i uke 16 og ble så gale at jeg ble fult sykemeldt fra uke 20. Men gikk til behandling hos kiropraktor å brukte bbhugme pute. Denne gangen startet det i uke 7 (er 12+6 nå).. Har vært til behandling hos fysio som sa at jeg ikke kom til å bli noe bedre, men at behandling ville kanskje hjelpe med at det ikke ble verre. Bruker bekkenbelte ved aktivitet/jobb og bbhugme puta når jeg sover eller slapper av på sofaen. Har fått tilrettelagt så godt det lar seg gjøre på jobb av arbeidsgiver (jobber på sykehjem), men ser nå at jeg ikke klarer stort mer pga smertene er så store. Skal til lege over helgen, og regner med at det blir sykemelding.

Bekkenbelte har vært fantastisk for min del her hjemme da jeg synes det støtter godt opp. Bruker det når jeg skal gjør små gjøremål som å sette på en klesvask eller ta oppvasken.
Ellers avlaster samboer meg mye å gjør det meste her hjemme både med huset og 3 åringen.
Var nesten likt med meg forrige gang. Full sykemelding fra uke 18 da jeg ikke klarte å gå på jobb eller fungere noe særlig hjemme.

Har bbhugme pute som brukes hver dag og har tatt kontakt med fysio som skulle gi meg time så fort det var ledig. Ikke så lett å få så mye tilrettelagt på jobb så sliter litt med det.

Hvilket bekkenbelte har du? Og har du evt ett å anbefale da jeg ser meg nødt til å skulle kjøpe det

Var nesten likt med meg forrige gang. Full sykemelding fra uke 18 da jeg ikke klarte å gå på jobb eller fungere noe særlig hjemme.

Har bbhugme pute som brukes hver dag og har tatt kontakt med fysio som skulle gi meg time så fort det var ledig. Ikke så lett å få så mye tilrettelagt på jobb så sliter litt med det.

Hvilket bekkenbelte har du? Og har du evt ett å anbefale da jeg ser meg nødt til å skulle kjøpe det
Jeg bruker et fra apotek1, et helt enkelt svart et som er som et vanlig belte som du strammer til med borrelås! Fant dessverre ikke link eller navn på det..

Hvordan føles bekkenløsning ut vs. bekkenlåsning?

Under og etter tur med hunden i går fikk jeg gradvis mer og mer vondt: strålinger (føltes nesten som «ising») fra beinet bak underlivet, og nedover innside lår, i tillegg til det som kjentes som plutselige slitasjesmerter i korsrygg. Fortsatte i hele går kveld, og lå med bbhugme mellom bena i natt, og plagene er her fortsatt :rolleyes:

Er dette bekkenløsning/låsning (evt. hvilken av dem?). Har aldri vært gravid før, så forventet ikke å få det så tidlig og vet heller ikke nøyaktig hvordan noen av delene føles. 14+4 i dag

Med førstemann var eg 11 uker når eg fikk både løsning og låsning, så det kan komme ganske tidlig. E alle hormonene som utløser det. Men ja det e no bekkenløsning du begynner og kjenne på. Beste tipset eg kan gi e og ta det med ro. Her begynte det tidlig denne gangen og, og før jul med mye farting rundtomkring så var bekkenet mitt ferdig, men no ikkje det så gale no når julen og all fartingen e over.

Hvordan føles bekkenløsning ut vs. bekkenlåsning?

Under og etter tur med hunden i går fikk jeg gradvis mer og mer vondt: strålinger (føltes nesten som «ising») fra beinet bak underlivet, og nedover innside lår, i tillegg til det som kjentes som plutselige slitasjesmerter i korsrygg. Fortsatte i hele går kveld, og lå med bbhugme mellom bena i natt, og plagene er her fortsatt :rolleyes:

Er dette bekkenløsning/låsning (evt. hvilken av dem?). Har aldri vært gravid før, så forventet ikke å få det så tidlig og vet heller ikke nøyaktig hvordan noen av delene føles. 14+4 i dag
Jeg fikk det tidlig forrige svangerskap og denne gangen startet det i uke 6 :wacky:

Ikke bare ta det med ro, det viktigste er at du finner en fysio som har gravide som sin nisje. Da vil du få så bra øvelser og behandling som gjør at hverdagen blir bedre og at du muligens kan være lengre i jobb :Heartred det er et langt svangerskap så vi som sliter med bekken trenger å tøye og styrke for at det skal være greit så lenge så mulig.

Kjenner det i bekkenet i dag.. åhh vil ikke!! Skal akkuratt starte nedtrapping av kvalmestillende, orker ikke gå rett over i bekkenproblem:banghead: Hadde håpet å komme fullt tilbake på jobb først!

Back
Topp