Bekkensmerter

lumiere

Flørter med forumet
Hei :)

Uke 26 og de siste fire dagene har vært skikkelig tunge da bekkenet ikke spiller på lag lenger. Det gjør vondt å gå, sitte og ligge. Endret gå-mønsteret for å kompensere for smerte og nå kjenner jeg at andre kroppsdeler begynner å gjøre vondt. Har lite lyst til å sykemelde meg da jeg synes det er ekstremt kjedelig å være hjemme og synes synd på meg selv...
Har dere noen erfaringer med type tilrettelegging på jobb som kan gjøre dagen gjennomførbar? Jeg er lærer på første trinn, men tar gjerne imot tips på tilrettelegging fra andre yrker også...

Du kan ikke evt DELVIS sykemelde deg eller noe, og bare gå halve dager? Så du får både hvilt og vært i aktivitet..

Vil også anbefale å ta kontakt med en fysikalsk behandler av noe slag, med kompetanse på gravide med bekkensmerter . Kiropraktor, fysioterapeut, Osteopat... Alle tre kan funke, men viktig at de har kompetansen.

Ellers har jeg ingen gode tips mtp tilrettelegging. Men det kan kanskje en overnevnt behandler komme med forslag på, også !

Hei, jeg sliter også med bekkenet mitt. Ble ganske ille i uke 20-ish.
Gjorde litt research og fant en fysio som har spisskompetanse på nettopp bekken og slike plager for gravide.
Fikk en del tips og triks, og smertene er MYE bedre utrolig nok. Altså det gjør fortsatt vondt å snu seg i senga, kle på seg, sette meg i bilen og gå lange distanser. Men det jeg lever med mye mindre smerter enn før.

Fysioen min sa det var veldig lurt at jeg kom så tidlig for å begrense utviklingen. Så anbefaler deg å prioritere et besøk til noen.
Jeg har fått noen enkle øvelser, har kjøpt inn yogaball og strikk. Fikk også beskjed om å prøve å gå mest mulig normalt, og ikke kompensere for smertene. Ikke sikkert det hjelper for deg, men ting ble faktisk litt bedre hos meg.

Det viktigste var vell at det ikke er nå du skal pushe deg gjennom smertene, men ta hensyn. Dette for å ikke gjøre ting verre som i verste fall kan føre til plager etter svangerskapet også.

Lykke til :Heartpink

Fikk beskjed om å ta det rolig, får sikkelige smerter når jeg gjør for mye (gjør noe som er mer enn å være aktiv i 10 min) Er nå 100%sykemeldt og har måttet roet ned alt, drit kjedelig.... Men jeg har mye mindre vondt... er fortsatt ubehagelig og små smerter på dag, mest kveld... Men er bedre i kroppen av å kjede meg og være hjemme.

Hei :)

Uke 26 og de siste fire dagene har vært skikkelig tunge da bekkenet ikke spiller på lag lenger. Det gjør vondt å gå, sitte og ligge. Endret gå-mønsteret for å kompensere for smerte og nå kjenner jeg at andre kroppsdeler begynner å gjøre vondt. Har lite lyst til å sykemelde meg da jeg synes det er ekstremt kjedelig å være hjemme og synes synd på meg selv...
Har dere noen erfaringer med type tilrettelegging på jobb som kan gjøre dagen gjennomførbar? Jeg er lærer på første trinn, men tar gjerne imot tips på tilrettelegging fra andre yrker også...
Jeg slet mye med bekkenplager i forrige svangerskap, da var jeg lærer på mellomtrinnet. Noe av tilretteleggingen jeg fikk var at jeg slapp vakt ute i friminuttene, slik at jeg fikk ekstra pauser mellom timene. Jeg fikk også en sånn yogaball til å sitte på i klasserommet, det hjalp! Endte opp med å jobbe redusert, men klarte å jobbe 70%. Hadde veldig greie klasser da, elevene ga beskjed om at jeg måtte sette meg innimellom! Så tenker hvordan klassene dine er, og evt om du har flere voksne med deg, spiller inn det også.

Jeg kjenner det i lysken på venstre side, klarer ikke stå på en fot og må sitte når jeg kler på meg fks for å ikke belaste venstre fot alene. Får mer vondt av inaktivitet og ved for mye aktivitet, så prøver å variere stå/sitte/gå, jobber i bhg. Bruker et slikt bekkenbelte/magebelte på jobb (ikke at det hjelper på lyskene men..) og er nå sykemeldt 40%.

Jeg har vært så uheldig å få "bekkenløsning" i uke 14, er nå snart 23 uker.. Måtte sykemelde meg, dra hos fysioterapaut å få øvelser og akupunktur, for så å prøve meg på jobb igjen, men da jeg er renholder i sykehus er det vanskelig å tilrettelegge, så nå er jeg sykemeldt igjen.
Har bekkenbelte, men det hjelper lite når man har en jobb der man går aktivt i 7 timer, så alt avhenger vel litt av hvilken jobb man har for tilrettelegging.
Fikk beskjed om å ta det rolig å bære forsiktig, da mange får langvarige bekkenproblemer etter fødsel hvis de ikke tar hensyn til bekkenløsningen :/
Håper du finner ut av det og at plagene ikke blir for store :)
Har måttet ringe legevakt en gang på grunn av denne dritten, så vær forsiktig :')

Jeg har vært så uheldig å få "bekkenløsning" i uke 14, er nå snart 23 uker.. Måtte sykemelde meg, dra hos fysioterapaut å få øvelser og akupunktur, for så å prøve meg på jobb igjen, men da jeg er renholder i sykehus er det vanskelig å tilrettelegge, så nå er jeg sykemeldt igjen.
Har bekkenbelte, men det hjelper lite når man har en jobb der man går aktivt i 7 timer, så alt avhenger vel litt av hvilken jobb man har for tilrettelegging.
Fikk beskjed om å ta det rolig å bære forsiktig, da mange får langvarige bekkenproblemer etter fødsel hvis de ikke tar hensyn til bekkenløsningen :/
Håper du finner ut av det og at plagene ikke blir for store :)
Har måttet ringe legevakt en gang på grunn av denne dritten, så vær forsiktig :')
*Være forsiktig, skulle det stå, ikke bære.. hehe

Hei alle dere!
Takk for mange kloke råd og erfaringsdeling.
Her ble det en 20% sykemelding, fysioterapeut spesialisert i bekkensmerter knyttet til graviditet, bekkenbelte og yogaball. Alt dette var til stor hjelp! Smerten er ikke helt borte, men det går an å leve med og være funksjonell i hverdagen.

Hvordan vet man at man har bekkenløsning? Vært igjennom flere graviditeter,men denne gangen ubehag/vondt i hele underlivet når jeg beveger meg. Ikke merket sånne "smerter" tidligere.

Kan legen ta test for å se det på noen måte?

Last edited:
Jeg har lært i disse ukene at alle gravide får bekkenløsning, og noen er uheldige og får smerter når det skjer. Det heter da bekkenleddssmerter. Jeg har fått det konstatert av fysioterapeut gjennom tester som viste ulike begrensninger i bevegelse som bruker muskler rundt bekkenet (hofteleddsbøyer og den firkantete lendemuskelen for eksempel). Beskrivelse av symptomer som du forteller om - vondt i underlivet, i tillegg til stråling helt ned til ankelen og bad posture har også vært med på å sette «diagnosen». Anbefaler å sjekke det hos fysio med spesialisering innafor bekkenleddsmerter, da de har mer kompetanse på feltet enn fastlegen.

Jeg har lært i disse ukene at alle gravide får bekkenløsning, og noen er uheldige og får smerter når det skjer. Det heter da bekkenleddssmerter. Jeg har fått det konstatert av fysioterapeut gjennom tester som viste ulike begrensninger i bevegelse som bruker muskler rundt bekkenet (hofteleddsbøyer og den firkantete lendemuskelen for eksempel). Beskrivelse av symptomer som du forteller om - vondt i underlivet, i tillegg til stråling helt ned til ankelen og bad posture har også vært med på å sette «diagnosen». Anbefaler å sjekke det hos fysio med spesialisering innafor bekkenleddsmerter, da de har mer kompetanse på feltet enn fastlegen.
Takk for litt oppklaring :) Vanskelig å si om jeg har smerter eller ikke,men merker at ting ikke er som normalt og litt begrensninger i gangen innimellom og ved å sitte på huk.

Antageligvis bedre å gå til fysioterapeut enn lege som du nevner. Så får prøve å få meg en time snart :)

Hvordan vet man at man har bekkenløsning? Vært igjennom flere graviditeter,men denne gangen ubehag/vondt i hele underlivet når jeg beveger meg. Ikke merket sånne "smerter" tidligere.

Kan legen ta test for å se det på noen måte?

Nei, det er da mest å finne ut hva plagene/smertene kommer av. Om det kommer fra bekkenleddet, så er det bekkenleddssmerter..

63941637.jpg

Ofte kommer det da enten fra foran; symfysen (1), eller bak mot korsryggen, bekkenleddene (2).

Takk for litt oppklaring :) Vanskelig å si om jeg har smerter eller ikke,men merker at ting ikke er som normalt og litt begrensninger i gangen innimellom og ved å sitte på huk.

Antageligvis bedre å gå til fysioterapeut enn lege som du nevner. Så får prøve å få meg en time snart :)
Håper ikke det utvikler seg til noe mer

Back
Topp