Bekkensmerter

LinnS

Glad i forumet
Oktoberbarna 2021♡
Hvordan behandler anbefales? Ser folk velger mellom fysio, kiropraktor og manuellterapi så blir jo litt svett av å tenke på hva man får best utbytte av :o noen tips?

Jeg går til fysio. Det går i massasje og gode tips og råd fra henne. Jeg er fornøyd for de tipsene er gull verdt i hverdagen. Samt virkelig god massasje. Jeg kombinerer fysio på bekken + anbefalt trening :happy:

Jeg gikk først til fysio, men hun sa med en gang at det var snakk om bekkenlåsning og da hentet hun en kiropraktor som behandlet meg resten av svangerskapet.

Så det kommer veldig an på hva som utløser bekkensmertene :)

Gikk til fysio første og andre svangerskap uten at det egentlig funka noe særlig. Hadde bekkenleddsmerter fra rundt uke 7-8 begge gangene. I andre svangerskap orket jeg ikke mer behandling fra uke 16 pga manglende effekt, og gikk heller på gravidtrening med samme fysioterapeuten 1 gang i uken (hun var spesialisert på kvinnehelse og hadde egne gravid- og barselstreningsgrupper). Denne gangen går jeg til en kiropraktor som er spesialisert på kvinner/barn, og bekkenet mitt er mye bedre nå! Startet hos henne tidlig, og tror det er grunnen til at jeg ikke har det så ille enda sånn som jeg har hatt det de andre gangene :rolleyes: Jeg veksler nok litt mellom å ha bekkenlåsning og bekkenleddsmerter, så kanskje derfor kiropraktor fungerer bedre enn fysio for meg :happy:

Jeg går til kiropraktor dette er mitt fjerde svangerskap jeg har hatt bekkenproblemer. Prøvd litt forskjellige kiropraktorer og fysioterapauter, og den jeg har nå er virkelig god. Hun både masserer og løser opp, har god peiling pp hva hun driver med! Så mitt tips: velg noen med særlig kompetanse på bekkenproblemer, ikke bare en ‘hvemsomhelst’. Tro meg - det er STOR forskjell fra kiropraktor til kiropraktor!

Takk for svar!
Har time til fysio i morgen tidlig, fikk beskjed om at hun er godt kurset innen bekkenproblematikk, hun driver også med trening for gravide:) så håper det hjelper.. Er bare 19 uker, og klarer ikke gå uten store smerter :(

Jeg gikk til kiropraktor og tok gravidmassasje i forrige svangerskap uten at det hjalp over tid. Jeg ble bedre noen dager og så spratt ting ut av lage igjen. Fra andre trimester og utover. Denne gang får jeg også gravidmassasje men sammen med noen strekk-øvelser jeg fikk av doula, samt atlaskorreksjon fra en alternativ behandler. Det er spesielt korsryggen som trenger tøying hos meg. Veldig fin og vedvarende hjelp denne gang, smertene er nesten borte. Krysser fingrene for at det holder seg.

Fikk beskjed om at "bekkenløsning skjer med alle gravide, det er hormonelt", å fikk beskjed om å dra hjem å balansere på en yogaball å ikke trigge smertene.. :p Fikk dog en grundig gjennomgang av hvordan bekkenet ser ut?? Lite imponert, så må vel bare bestille time en annen plass :wtf:

Fikk beskjed om at "bekkenløsning skjer med alle gravide, det er hormonelt", å fikk beskjed om å dra hjem å balansere på en yogaball å ikke trigge smertene.. :p Fikk dog en grundig gjennomgang av hvordan bekkenet ser ut?? Lite imponert, så må vel bare bestille time en annen plass :wtf:
Haha fysio her vil ikke ha meg balanserende på en yogaball ihvertfall, om jeg skal sitte vil hun ha meg på en stol med rumpa helt inn slik at jeg ikke trenger anstrenge muskulaturen rundt bekkenet :rolleyes:

Jaja ikke lett når det kommer motstridende beskjeder fra ulike mennesker

Haha fysio her vil ikke ha meg balanserende på en yogaball ihvertfall, om jeg skal sitte vil hun ha meg på en stol med rumpa helt inn slik at jeg ikke trenger anstrenge muskulaturen rundt bekkenet :rolleyes:

Jaja ikke lett når det kommer motstridende beskjeder fra ulike mennesker

Fikk ett helt program som jeg kunne gjøre med denne ballen da.. skulle visst hjelpe å balansere på den :p samt andre treningsoppgaver som jeg ikke helt klarer å gjennomføre uten smerter :shifty: så nei, blir nok en runde til hos en annen behandler ja!

Fikk ett helt program som jeg kunne gjøre med denne ballen da.. skulle visst hjelpe å balansere på den :p samt andre treningsoppgaver som jeg ikke helt klarer å gjennomføre uten smerter :shifty: så nei, blir nok en runde til hos en annen behandler ja!
Av hun fysioterapeuten her som har spesialisert seg på bekkenet sa at så lenge jeg ikke har smerter når jeg sitter for eksempel så pleier det å bety at jeg har klart å finne en god stilling på bekkenet som gjør at musklene jobber mindre og det igjen blir jo mindre smerter generelt.

Jeg har gått til kiropraktor denne gangen fordi jeg fant ut det var en låsning og hun er helt sykt flink. Det er bare synd at det ikke dekkes på samme måte for 500kr uken er ganske mye :oops: Kjenner meg bedre etter hver eneste time, det føles som om kroppen bare funker igjen. Jeg var helt sykt vond i rygg og hele kroppen var stiv. Jeg klarte nesten ikke bevege meg. En time hos henne så klarte jeg å bevege meg ordentlig igjen.
Hun jeg går til både trykker og knekker, så hun jobbet nok litt både med musklene og leddene. Jeg har hatt problemer med en muskel i setet som jeg gikk til behandling for i 2 mnd hos fysio. Dette kom plutselig tilbake, så nevnte jeg det til kiropraktoren og det var plutselig borte igjen etter en behandling.

Det kommer nok veldig ann på problemet ditt hvem du skal gå til, så jeg anbefaler deg egentlig å sende en mail til både kiropraktor og fysio, fortelle at du er usikker på hvilken behandling du trenger, forklar hva du sliter med og spør om det er noe de kan gjøre.
Jeg gikk til fysio første svangerskap på grunn av smerter foran i bekkenet (symfysen), da kunne nok ikke en kiropraktor ha hjulpet.

Jeg gikk til fysio med en gang jeg kjente noe skjedde. Fikk øvelser og massasje så nå er det bra.. bank i bordet

Back
Topp