Er det flere som har vondt i bekkenet? Jeg hadde ikke det i det hele tatt forrige svangerskap, så det er nytt for meg. Jeg synes det er så vanskelig å finne den rette balansen mellom hvile og aktivitet og føler at det bare blir verre og verre…
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg var usikker på det samme. For min del føles det som om det er mest vondt i hoftene, men fysioterapeuten min sa at bekken, hofter og korsrygg henger sammen og at det er vanlig å få vondt i musklene i både hofter og rygg fordi ligamentene i bekkenet blir løsere og det gjør at musklene rundt må jobbe på en annen måte og så blir det vondt.Korleis veit man at det er bekkenet som er vondt?
Takk, får ta med plagene i heile området til neste time så håper eg det bare er muskulært og ikkje bekkenJeg var usikker på det samme. For min del føles det som om det er mest vondt i hoftene, men fysioterapeuten min sa at bekken, hofter og korsrygg henger sammen og at det er vanlig å få vondt i musklene i både hofter og rygg fordi ligamentene i bekkenet blir løsere og det gjør at musklene rundt må jobbe på en annen måte og så blir det vondt.
Takk for gode tips!Hei! Sniker fra mai. Jeg har slitt med bekkenplager, men tror faktisk ikke jeg forstod at det var dette jeg plagdes med før det var gått ganske langt. Jeg tok kontakt med kiropraktor fem uker før termin og det har hjulpet. Bortsett fra å gni/knekke/løsne opp der det er vondt i ryggen så har hun gitt disse tipsene som har hjulpet :
- når du ligger, rull deg alltid på siden, beina først ned på gulvet, så bruker du skuldrene/armene til å løfte deg opp. Skrev også veldig når du skal stå opp fra seng, sofa, stol slik bekkenet blir bredt
- sov med gravidpute mellom beina og med pute i ryggen slik du får støtte
- prøv silkepysj eller silkelaken når du skal snu deg i senga slik du har mindre friksjon. Jeg trodde hun tulla, men dette tipset var helt sykt bra!
- bruk gode sko og ikke gå for lange turer. Gjerne mindre turer enn du tror selv du egentlig klarer. Smertene/stivheten kommer ofte etterpå
- bruk gymball til å gynge forsiktig frem og tilbake og strekke der det er vondt