Bekkenplager

Månelilje

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberskattene 2023
Er det flere som har vondt i bekkenet? Jeg hadde ikke det i det hele tatt forrige svangerskap, så det er nytt for meg. Jeg synes det er så vanskelig å finne den rette balansen mellom hvile og aktivitet og føler at det bare blir verre og verre… :bored:

Jeg har begynt å få bekkenleddssmerter nå siste uka, men er heldigvis ikke så ille foreløpig:shy:
Jeg fikk anbefalt å kjøpe en sånn stor yogaball. Å sitte på den og bevege bekkenet innimellom kan visst hjelpe. Ellers har HelseNorge en del råd og tips for bekkenleddsmerter ❤️ Evt en tur til osteopat har jeg hørt hjelper for noen :)

Jeg sliter også med bekkenløsning og symfysesmerter.. Hadde ingen plager med bekkenet i første svangerskapet, så fikk helt sjokk når det kom denne gangen. Og fikk det tidlig også..

For meg er det helt avgjørende å sove med bbhugme puta, og på dager med ekstra vondt så må jeg legge meg ned i løpet av dagen med puta også :shy: Ellers vurderer jeg selv å sjekke ut osteopat for å se om det kan bedre plagene! Jeg kan ikke gå fort eller langt før det blir vondt, så føler meg begrenset..

Jeg har det, fikk det ganske tidlig. Men var slått ut av bekkenplager sist svangerskap så ble egentlig ikke super overrasket når det dukket opp denne gangen.
Det jeg lærte fra sist og som jeg tror gjør at bekkenet ikke er like ille som sist enda er;
*yogaball
* Ikke push deg for mye. Jeg jobbet alt for lenge sist svangerskap og ble pga det helt utslått av smertene mot slutten. Denne gangen har jeg passet på å være i bevegelse men ikke for mye og det har vært supert.
* Fysio. Gikk kun en gang sist men fikk et helt ark med øvelser som skulle forhindre at det ble værre.
*varmebasseng. Kunne levd i varmebasseng siden det er treningsformen som gir minst smerte og som hjelper mot plagene. Så anbefaler virkelig å sjekke ut om det finnes noe bassengtrening for gravide der du bor. Visst ikke så har jeg uansett ville prøvd å fått meg i et varmebasseng.

Og den ene tingen jeg angrer på at jeg ikke gjorde tidligere sist er kiropraktor. Fant ut etter svangerskapet hvor mye hjelp det var. Og har allerede vært et par ganger dette svangerskapet og det virker til å funke for meg iallefall :happy:

Plages med bekkenet jeg også, gjorde det sist og så var ikke overrasket da det meldte sin ankomst. Smerten sitter mest i symfysen her, kan ikke gå for fort eller lenge av gangen. Må også ta hensyn inn/ut av bil, seng, sofa osv, må sette meg ned når jeg tar på bukse og sokker. Bruker bbhugme om natta på vonde dager - her varierer det mye hvor vondt jeg har. Har vært noen turer til kiropraktor, og helt nylig hos fysioterapeut med god peiling på bekkenet. Fått litt øvelser som jeg prøver å gjøre. Ønsker å kunne stå i jobb lengst mulig, merker at bevegelser gjør godt - men er å finne den balansen, for for mye belastning kan plutselig gjøre det verre igjen. Står og går mye i løpet av dagen, som igjen kan påvirke både positivt og negativt. Tenker en dag av gangen, akkurat nå går det ganske bra :)

Korleis veit man at det er bekkenet som er vondt?
Jeg var usikker på det samme. For min del føles det som om det er mest vondt i hoftene, men fysioterapeuten min sa at bekken, hofter og korsrygg henger sammen og at det er vanlig å få vondt i musklene i både hofter og rygg fordi ligamentene i bekkenet blir løsere og det gjør at musklene rundt må jobbe på en annen måte og så blir det vondt.

Barn nr 5 her og bekkensmerter i alle svangerskap. Det blir desverre ikke bedre utover da du i tillegg får en tung baby som presser ned på bekkenet. Bekkenbelte hjelper litt. Spent på hvor ille det blir her denne gangen med en 2åring og en 1åring hjemme og husarbeid.:confused:

Jeg var usikker på det samme. For min del føles det som om det er mest vondt i hoftene, men fysioterapeuten min sa at bekken, hofter og korsrygg henger sammen og at det er vanlig å få vondt i musklene i både hofter og rygg fordi ligamentene i bekkenet blir løsere og det gjør at musklene rundt må jobbe på en annen måte og så blir det vondt.
Takk, får ta med plagene i heile området til neste time så håper eg det bare er muskulært og ikkje bekken :)

Til neste graviditet skal jeg definitivt verdsette det å snu seg i sengen uten smerter før jeg blir gravid på ny. Bekkenplager og spesielt i symfysen siden uke 16/17, så grusomt vondt. En natt uten bbhugme for min del er døden.. som miljøterapeuten sa til meg «dette er din nye kjæreste»

Hei! Sniker fra mai. Jeg har slitt med bekkenplager, men tror faktisk ikke jeg forstod at det var dette jeg plagdes med før det var gått ganske langt. Jeg tok kontakt med kiropraktor fem uker før termin og det har hjulpet. Bortsett fra å gni/knekke/løsne opp der det er vondt i ryggen så har hun gitt disse tipsene som har hjulpet :
- når du ligger, rull deg alltid på siden, beina først ned på gulvet, så bruker du skuldrene/armene til å løfte deg opp. Skrev også veldig når du skal stå opp fra seng, sofa, stol slik bekkenet blir bredt
- sov med gravidpute mellom beina og med pute i ryggen slik du får støtte
- prøv silkepysj eller silkelaken når du skal snu deg i senga slik du har mindre friksjon. Jeg trodde hun tulla, men dette tipset var helt sykt bra!
- bruk gode sko og ikke gå for lange turer. Gjerne mindre turer enn du tror selv du egentlig klarer. Smertene/stivheten kommer ofte etterpå
- bruk gymball til å gynge forsiktig frem og tilbake og strekke der det er vondt

Hei! Sniker fra mai. Jeg har slitt med bekkenplager, men tror faktisk ikke jeg forstod at det var dette jeg plagdes med før det var gått ganske langt. Jeg tok kontakt med kiropraktor fem uker før termin og det har hjulpet. Bortsett fra å gni/knekke/løsne opp der det er vondt i ryggen så har hun gitt disse tipsene som har hjulpet :
- når du ligger, rull deg alltid på siden, beina først ned på gulvet, så bruker du skuldrene/armene til å løfte deg opp. Skrev også veldig når du skal stå opp fra seng, sofa, stol slik bekkenet blir bredt
- sov med gravidpute mellom beina og med pute i ryggen slik du får støtte
- prøv silkepysj eller silkelaken når du skal snu deg i senga slik du har mindre friksjon. Jeg trodde hun tulla, men dette tipset var helt sykt bra!
- bruk gode sko og ikke gå for lange turer. Gjerne mindre turer enn du tror selv du egentlig klarer. Smertene/stivheten kommer ofte etterpå
- bruk gymball til å gynge forsiktig frem og tilbake og strekke der det er vondt
Takk for gode tips!

Back
Topp