Bekkenplager

LaLuna0

Betatt av forumet
Jeg er 5+3 og har allerede fått et smertefullt bekken. Har vondt i symfysen, korsryggen, hoftekammen og det stråler nedover låret. Driver egentlig med dans (en type med mye vridninger og "feil" bevegelser), men det har jeg allerede måttet legge fra meg da legen sier jeg bør ligge unna. Hvis denne graviditeten går bra så har jeg mange lange uker foran meg når det starter så tidlig.

Noen som har tips til hvordan jeg kan unngå å gjøre det verre? Jeg klarer å sykle, så prøver å gjøre det mest mulig. Å sitte over tid gjør vondt, men det kan jeg ikke unngå når jeg studerer.

Jeg ville anbefalt å dra til fysio.
Holder selv på med dans, og klarte det ganske bra frem til opptil 6mnd. Da var jeg litt overivrig på en dansekveld, og virkelig storkoste meg med masse dans. Etter bare en 5min pause den kvelden, var det gjort.
Full stopp i kroppen, enorme smerter. Klarte ikke komme meg ut av sengen dagen etter.

Så fikk jeg heldigvis time hos fysio fort og det hjalp så mye. Ble helt smertefri på 3 behandlinger.
Hadde samme smerteområder som deg.

Holder selv på med dans, og klarte det ganske bra frem til opptil 6mnd. Da var jeg litt overivrig på en dansekveld, og virkelig storkoste meg med masse dans. Etter bare en 5min pause den kvelden, var det gjort.
Full stopp i kroppen, enorme smerter. Klarte ikke komme meg ut av sengen dagen etter.

Så fikk jeg heldigvis time hos fysio fort og det hjalp så mye. Ble helt smertefri på 3 behandlinger.

Oi! Vet du hvilke bevegelser som gjorde det verre? Og hva slags behandling fikk du av fysio?

Dra til fysioterapeut eller manuellterapaut. Dei kan gje deg gode treningsøvelser som hjelper i staden for å gjere ting verre, og ge generelle tips.

Deg aller beste tipset eg fekk frå manuellterapeuten var å aktivere kjernemuskulaturen i alle kvardagsaktiviteter. Som å løfte bæreposer ut av bilen, løfte på jenta mi osv. Det hjalp meg masse! Så enkelt men likevel så effektfult. Elles ambefalte ho generelt treningsøvelser der beina beveger seg likt og ikkje kvar for seg/diagonalt.

Det som hjalp meg var å variere sittestilling ofte! Bytte stol om du har mulighet, stå i perioder om du kan det...

Oi! Vet du hvilke bevegelser som gjorde det verre? Og hva slags behandling fikk du av fysio?

Det var nok bare for mye dans på en gang. Er ingen kompliserte vridninger, men skulle lite til. Hadde småvondt før dansekvelden. Men det bare låste seg helt.

Det ble brukt litt tid på å vurdere hvor smertene kom fra, også fikk jeg en forsiktig massasje mens jeg lå på siden, med litt vugging, som hjalp veldig. Smertene på symfysen kom av en skjevhet etter låsning i ryggen.

Var forresten hos en fysio som var spesialist på gravide. Tror ikke hun behandlet mange andre enn det..

Bevegelser som kan gjøre det verre, er blant annet vridninger, og bevegelser som fører beina bak hoften. Utfall o.l. er blant annet frarådet.

Jeg måtte bytte ut kampsport og løping med spinningsykkel pga bekkenvondt. Helt fantastisk å kunne trene uten smerter, når jeg måtte gå med museskritt til vanlig fordi det å gå gjorde alt for vondt når bakerste foten havnet bak hoften.

Da er du ikke så veldig plaga da. For hos meg er det sånn etter kun litt lett spasering. Ingen behandling hjelper

Ligg når du kan. Bruk et bra bekkenbelte når du må gå og stå mye. Sitt så lite som mulig, skift i såfall sitteposisjon og/eller stol ofte.

Da er du ikke så veldig plaga da. For hos meg er det sånn etter kun litt lett spasering. Ingen behandling hjelper

Litt merkelig å skulle anta at jeg ikke var særlig plaget, når jeg ikke kom meg ut av sengen.
Beklager at du hadde det så mye mer vondt enn meg, men det kan faktisk hende at vi hadde forskjellige problemer som ga disse smertene.
At dine smerter ikke kunne løses av fysio, betyr ikke at det ikke hjelper andre!
For meg så hjalp det. Vi er ikke alle like og alt funker dessverre ikke likt på alle.

Det var nok bare for mye dans på en gang. Er ingen kompliserte vridninger, men skulle lite til. Hadde småvondt før dansekvelden. Men det bare låste seg helt.

Det ble brukt litt tid på å vurdere hvor smertene kom fra, også fikk jeg en forsiktig massasje mens jeg lå på siden, med litt vugging, som hjalp veldig. Smertene på symfysen kom av en skjevhet etter låsning i ryggen.

Var forresten hos en fysio som var spesialist på gravide. Tror ikke hun behandlet mange andre enn det..

Skjønner! Lett å bli ivrig når man danser... Selv om smertene ikke er krise enda så tør jeg ikke å prøve meg på dans fordi jeg vet jeg ikke klarer å stoppe før jeg ligger på gulvet i smerter.

Skal finne en fysioterapeut som er god på behandling av gravide! Takk for tipset!

Takk for gode tips! Skal ta det med meg.

Forøvrig er det ganske rart å si til en person som var sengeliggende av smerter at de ikke var særlig plaget. Unødvendig å bagatellisere andre sine problemer generelt bare fordi man selv mener det er mer synd på en selv.

Takk for gode tips! Skal ta det med meg.

Forøvrig er det ganske rart å si til en person som var sengeliggende av smerter at de ikke var særlig plaget. Unødvendig å bagatellisere andre sine problemer generelt bare fordi man selv mener det er mer synd på en selv.
Når en person klarer å danse å trene langt ute i svangerskapet så er man ikke så plaget nei.. Kan ikke forvente å kunne gjøre alt som før. Poenget var at det ikke er sikkert at fysio løser alle problem, spesielt ikke om man er veldig plaget med bekken, da er det lite som hjelper bortsett fra å ligge

Når en person klarer å danse å trene langt ute i svangerskapet så er man ikke så plaget nei.. Kan ikke forvente å kunne gjøre alt som før. Poenget var at det ikke er sikkert at fysio løser alle problem, spesielt ikke om man er veldig plaget med bekken, da er det lite som hjelper bortsett fra å ligge

Men frem til den dagen det slår ut så er jo ingen plaget med det. Men orker ikke å diskutere hvem det er mest synd i, du skal få den hvis du vil.

Forhåpentligvis kan behandling stoppe det før det blir for ille her. Men blir det ekstremt vondt og jeg må ligge i 30 uker så skal jeg takle det også. Først og fremst håper jeg bare at jeg slipper ny spontanabort. Får jeg min etterlengtede baby så skal jeg takle all verdens med smerte først.

Sliter sjøl med vondt bekken og er i uke 6. Hos meg er alt vondt, kan ikke gå langt før ryggen og bekkene griner. Sitte mye og ligge men bytter stilling ofte. Det kan også funke å ha ei pute mellom beina når en ligger på sida feks. Eg ska til fysio på tirsdag (egentlig pga andre ting) og ska forhøre meg ka eg kan gjøre for å ha en normal hverdag, har to barn som skal følges opp fra før

Kan det være bekkenplager jeg har fått? Var ikke plaget med nr 1 og 2. Men nå med nr 3 har jeg hatt endel ubehag allerede fra uke 6-7. Det sitter på sidene litt over rumpa å noen ganger iler det nedover baksiden av benet. Kan det være bekkenløsning? Å hvorfor denne gangen? Er ikke i dårligere form eller noe... :android:

Back
Topp