Bekkenplager

Firsttry2019

Glad i forumet
Novemberbarna 19
Junibollene 2023
Er ferdig med drøye en uke i permisjon, og ting nærmer seg vel for hver dag som går nå.. Fra ca uke 30 og fram til permisjonsstart fikk jeg fort ubehag i skambein/symfyse, spesielt på dager med mye ståing og gåing.. Dette bedret seg betraktelig første uke av permisjon når tempoet ble skrudd ned og jeg styrte dagen selv. Særlig i dag har det imidlertid kommet tilbake med full styrke på tross av en rolig dag inne. Er som før typisk vondt å reise seg/bytte stilling osv. Fler som har fått igjen dette på slutten? Kjenner det kan bli noen lange uker framover hvis det fortsetter slik...:yuck:
 
Jeg har hatt alle varianter av bekkenplager, og det kan så definitivt komme og gå.
Denne gangen har jeg nesten ikke merket noe, men kjenner det litt nå i uke 38, og må være litt forsiktig.

Min erfaring er at enten blir det bedre når babyens hode ligger dypt i bekkenet og stabiliserer, eller så ligger hodet der nede og trykker og lager smerter.
 
Jeg har hatt alle varianter av bekkenplager, og det kan så definitivt komme og gå.
Denne gangen har jeg nesten ikke merket noe, men kjenner det litt nå i uke 38, og må være litt forsiktig.

Min erfaring er at enten blir det bedre når babyens hode ligger dypt i bekkenet og stabiliserer, eller så ligger hodet der nede og trykker og lager smerter.

Her er hodet festet nå, så trodde egt det var derfor forrige uke var såpass bra..men begynner å lure siden det er tilbake i dag. Straks uke 39 her, så er jo ikke lenge igjen, og skjønner jeg må regne med noe..men er jammen meg plagsomt også..!
 
Her har jeg gått fra sengeliggende med krykker i mange uker, til nesten helt mobil igjen nå (er uke 40+1). For meg var det kiropraktor annenhver dag som løste alt. Skulle ønske jeg oppsøkte henne litt før uke 39, for det hadde spart meg for ukesvis med smerter tror jeg.
 
Her har jeg gått fra sengeliggende med krykker i mange uker, til nesten helt mobil igjen nå (er uke 40+1). For meg var det kiropraktor annenhver dag som løste alt. Skulle ønske jeg oppsøkte henne litt før uke 39, for det hadde spart meg for ukesvis med smerter tror jeg.
hva gjorde kiropraktor med deg? lenge gikk du dit?
 
hva gjorde kiropraktor med deg? lenge gikk du dit?
Hun startet med å sette nåler i setemuskulaturen, og albuetrykk etter dette.Så brukte hun olje og en «skrape» på ryggen, og så tøyde hun nederst i ryggen med hendene før hun knakk oppover hele. Også knekking der man ligger på sidene, og i nakken innimellom. Har også gjort noen bevegelser der man klemmer låret innover mens man holder i mot, og så slipper hun. Det skaper en slags reaksjon hvis man har vondt i symfysen. I tillegg har jeg hatt tre tøyeøvelser hjemme pluss liten ball for å myke opp muskulaturen selv. Dette er jo individuelt da, men jeg kunne nesten ikke reise meg opp, hadde en låsning langs høyre side bak og helt ned i rumpa på en måte. Jeg tror jeg begynte i uke 38, og ikke 39. Kunne ikke lene meg frem, men nå kan jeg ta i gulvet :)
 
Hun startet med å sette nåler i setemuskulaturen, og albuetrykk etter dette.Så brukte hun olje og en «skrape» på ryggen, og så tøyde hun nederst i ryggen med hendene før hun knakk oppover hele. Også knekking der man ligger på sidene, og i nakken innimellom. Har også gjort noen bevegelser der man klemmer låret innover mens man holder i mot, og så slipper hun. Det skaper en slags reaksjon hvis man har vondt i symfysen. I tillegg har jeg hatt tre tøyeøvelser hjemme pluss liten ball for å myke opp muskulaturen selv. Dette er jo individuelt da, men jeg kunne nesten ikke reise meg opp, hadde en låsning langs høyre side bak og helt ned i rumpa på en måte. Jeg tror jeg begynte i uke 38, og ikke 39. Kunne ikke lene meg frem, men nå kan jeg ta i gulvet :)
høres helt magisk ut, da må jeg prøve kiropraktor :) jeg har forsøkt to forskjellige fysioterapeuter, var bare tull. Null effekt :/
 
Jeg var også hos kiropraktor, hadde kjempe vondt i bekkenet og under føttene. Viste seg at jeg var 3cm kortere i ene foten pga låsninger og det var grunnen til smertene. Tror det tok tre behandlinger så følte jeg meg smertefri.
 
Bruk brodder!!

Var ute og gikk tidligere i dag, skled litt og fy f@en så vondt alt er! Det er så ille at jeg vurderer smertestillende...
 
høres helt magisk ut, da må jeg prøve kiropraktor :) jeg har forsøkt to forskjellige fysioterapeuter, var bare tull. Null effekt :/
Mange som foretrekker fysioterapaut, men for min del har det aldri hjulpet. Kiropraktor derimot! Om du bor i Oslo så er det Ullevål kiropraktorklinikk jeg er hos, hos Sara. Hun jobber mye med bekkenløsning og skriver mye om svangerskapsplager på nettsiden og :)
 
Hun startet med å sette nåler i setemuskulaturen, og albuetrykk etter dette.Så brukte hun olje og en «skrape» på ryggen, og så tøyde hun nederst i ryggen med hendene før hun knakk oppover hele. Også knekking der man ligger på sidene, og i nakken innimellom. Har også gjort noen bevegelser der man klemmer låret innover mens man holder i mot, og så slipper hun. Det skaper en slags reaksjon hvis man har vondt i symfysen. I tillegg har jeg hatt tre tøyeøvelser hjemme pluss liten ball for å myke opp muskulaturen selv. Dette er jo individuelt da, men jeg kunne nesten ikke reise meg opp, hadde en låsning langs høyre side bak og helt ned i rumpa på en måte. Jeg tror jeg begynte i uke 38, og ikke 39. Kunne ikke lene meg frem, men nå kan jeg ta i gulvet :)

Det der hadde jeg fått ekstreme symfysesmerter av selv i ugravid tilstand :nailbiting: Har du løsning eller låsning?

Jeg kan ikke presse låret innover med symfyseløsning, da sklir symfysen fra hverandre. Samme hvis jeg mister muskelknutene i setet som stabiliserer ustabiliteten foran.
 
Jeg har begge deler. Nå kjenner jeg det bare litt i symfysen. Den lårøvelsen var for symfysen. musklene kompanserer feil når man begynner å vagge etc så det ble i hvert fall veldig smertefullt for meg. Jeg er ikke kiropraktor så jeg vet ikke annet enn at jeg er ute og spankulerer i dag, på termin :)
 
Høres digg ut å bli kvitt bekkenløsning og sure oppstøt med en gang etter fødsel. Enda noen gode grunner for å glede seg.
 
Kjenner det fortsatt litt i bekkenet, men det er veldig mye bedre enn hva det var.

De første dagene etter fødsel var jeg helt gåen i korsryggen, noe jeg tenkte var pga at riene satt i ryggen under fødsel, men skjønte etter noen dager at det var pga bekkenet var mørbanka...
 
Back
Topp