Bekkenplager?

010000100

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Jeg har begynt å få vondt i øvre rumperegion. Det skyter litt nedover i rumpemusklene og det gjør vondt/er ubehagelig å gå, stå og sitte. Regner med at bekkenet begynner å krangle.

Jeg jobber 100% og det er mye ugunstig sitting siden jeg har en 10 år gammel stol og ikke mulighet til å endre pulten samt at det er en del manuelt arbeid stående. Ikke veldig tungt arbeid i utgangspunktet men alt begynner å bli litt slitsomt nå.

Er det noen bra øvelser jeg kan gjøre eller burde jeg sjekke med lege først?
Jeg starter på yoga for 3. trimester neste uke så tenkte kanskje å drøye til det og høre om de har noen råd.

Hva bør jeg gjøre? Jeg har ganske høy terskel for å gå til lege... Har ikke egentlig vært hos legen siden uke 12. Er i uke 27 nå.

Jeg har også fått problemer med bekken og rygg de siste ukene. Jeg synes gravidyoga er ålreit, men tror ikke det er hverken bra eller dårlig for bekkenet, det bare er med på å styrke rygg og bein og man har mye fokus på pust. Det er veldig ålreit!

Uansett, legen min sykemeldte meg 50 % på 28ukerskontrollen forrige uke, og det var en skikkelig knekk for meg. Jeg er nok litt som deg, med stor terskel for å gå til lege/sykemeldes (har aldri vært sjukemeldt før), men jeg går kun til lege og ikke til jordmor på svangerskapskontroller, så da slapp jeg liksom ikke unna. Det var ikke bare pga bekken da, det var litt proteiner og litt andre ting, slik at totalen visstnok tilsa at jeg burde "ta det mer med ro". Bla bla, tenker jeg. MEN, jeg prøver så godt jeg kan å tenke på at nå gjelder det faktisk ikke meg, det gjelder det nurket inni magen, og da kan jeg akseptere det, under tvil, at jeg må sykemeldes litt. Jeg vil jo at han skal ha det bra såklart, så da får man vel bare følge legens ordre ;)

Ta deg en tur til legen, si det som det er og at du er skeptisk til å sykemeldes. Kanskje en runde med fysioterapeut holder enn så lenge?

Gå til kiropraktor. Det kan være noe som har låst seg i korsrygg eller hofte. Jeg har hatt dette begge mine svangerskap. Hjelper med behandling.

Er det mulig å få bedre tilrettelegging på jobb? Ny stol, hev- og senkbar pult, gode sko?

Ellers er vel fysioterapi anbefalt i forbindelse med bekkenplager, og om du vil trene litt så kan det være gunstig å svømme om du har tilgang på svømmehall, i tillegg til yogaen.

For meg hjelper det veldig å gå i ulendt terreng. Jeg har mest problemer med halebeinet, og får vondt dersom jeg sitter for mye, eller beveger meg for mye (får vondt etter helgavasken). En fin mellomting fungerer veldig bra :D

Back
Topp