Bekkenplager?

kikki^

Betatt av forumet
Oktobermirakler 2013
Jeg er igrunn helt blank på dette området..... Jeg var ikke plaget i forrige svangerskap, men korsryggen og bekkenet fikk seg en trøkk under fødselen, så har vært noe "plaget" etterpå, men ikke mye... Var senest hos Manuellterapaut i sommer pga nakke-plager, hun fortalte meg at jeg hadde en disfunksjon på høyre side i bekkenet... Som hun prøvde å rette opp på..
Men, til saken. Jeg er i dag 6+5 og har de siste dagene kjent på vondter nederst i magen/mot skambenet, nedover i lysken og også på baksiden (rompa, lår og korsrygg)... ikke en fryktelig smerte, men en irriterende smerte, iallefall når jeg ikke vet hvor det kommer fra....
Noen med erfaringer rundt bekkenplager? Kan det være noe med det? :)

Jeg hadde bekkenplager sist svangerskap, men de begynte ikke før uke 20. Denne gangen har jeg kjent smerter i korsryggen i noen uker allerede. I går støvsuget jeg huset og i dag kjenner jeg det virkelig i korsrygg,bekken og nedover beina. Kjenner også noe smerter ved skambeinet, men er korsrygg og bak på rompa jeg kjenner det mest. Det er en murring som er der hele tiden, og det kjennes ut som en litt slitsom smerte :p Er 8+0 i dag så syns det var veeeel tidlig, men men.

Jeg hadde litt plager sist, men holdt det i sjakk med kiropraktor hjelp:) denne gangen begynner jeg svangerskapet med ei vond hofte, antagelig hoftesenebetennelse... Så blir spennende å se!

det høres ut som det er bekkenet ditt som har begynt å krangle ja...
jeg hadde meget kraftig bekkenløsning med gutten min og gikk over halve svangerskapet på krykker, det ble bedre etter jeg fikk han, men har ikke vært bra de siste 2,5 årene og nå kjente jeg bekkenplager før positiv test så vi får se hvor lenge jeg klarer meg uten krykker denne gangen.
sist satt det mest bak korsryggen, halebeinet, hoftene, rumpeballene og nedover baksiden av lårene. har der nå også, men i tillegg ligger det nå foran skambeinet, lysken og litt nedover innsiden av låret.

Æsj!! Dette har jeg IKKE noe lyst til...... Kjenner det veldig godt i korsryggen når jeg sitter på jobb (har kontorjobb).
Får høre om jeg kan få behandling tidlig, slik at det forebygger litt - det kan kanskje hjelpe?

Jeg gikk på gruppetrening sist som gjorde at det ble holdt i sjakk :) Det var også trivelig og sosialt å møte andre i samme situasjon :) Så absolutt verdt å komme til tidlig. Jeg husker noen av øvelsene så tenker å gjøre litt av de hjemme selv.

Ok.. Får høre med legen når jeg skal tilbake dit neste uke..
Er det noen øvelser en kan gjøre hjemme slik for å forebygge? Kanskje ligger det noe på nettet?

det er jo uansett bra og bevege seg med lette bevegelser, gå litt osv. men om du kjenner noe gjør vondt skal du IKKE gjøre det. med mange smerter så sier man jo at man skal trosse smertene litt, presse kroppen litt, men dette gjelder ikke bekkenet altså, det blir verre av å bli presset.
jeg gikk til fysio sist og det gjorde det ikke bedre men hjalp til å holde det litt i sjakk og på sluttenfikk jeg vondt nesten uansett bevegelser, men da fikk jeg litt varme- og strømbehandling og litt massasje, det var veldig godt :-) hvis du har noen samboer/mann eller noen andre du har nær deg som kan hjelpe deg å massere litt korsryggen og de stedene bak som gjør vondt kan dette være godt, for meg er det vondt akkurat der og da, men hjelper litt en stund etterpå :-)

Takk! :) Hadde egentlig tenkt å dra en tur på trening i dag, sykle litt og trene litt styrke på beina - men da er dette kanskje ikke så lurt da?

ikke lurt å overdrive iallefall, men kan jo trene beina og sånn, bare bruke mindre vekt og lytt til kroppen :-)

Back
Topp