Bekkenmål

Knapp123

Gift med forumet
Julibarna2014
Marsboerne2017
Er det noen her som vet hva normale bekkenmål ligger på?

Jeg måtte ha akutt ks fordi lillemann ikke ville ut, han kom ikke ned i bekkenet i det hele tatt verken før eller under fødsel.

Nå har jeg fått tatt ct av bekkenet, men jeg vet jo ikke hva målene betyr :p må vel ha en legetime for å finne ut av det, kontordama viste jo ikke.

Er det noen her som vet hva normale bekkenmål ligger på?

Jeg måtte ha akutt ks fordi lillemann ikke ville ut, han kom ikke ned i bekkenet i det hele tatt verken før eller under fødsel.

Nå har jeg fått tatt ct av bekkenet, men jeg vet jo ikke hva målene betyr :p må vel ha en legetime for å finne ut av det, kontordama viste jo ikke.
Hvorfor har du tatt det nå? Sånn til neste gang liksom?

Ja legen min syntes det var like greit å "bli ferdig med det". Greit å ha det litt i bakhodet til neste gang. Vil ikke ha en sånn fødsel på nytt.

Gjennomsnittsverdiene er:
conjugata vera 12,0 cm
tverrdiameter 13,5 cm
intertubaravstand 11,5 cm
interspinalavstand 10,5 cm
sagittal utgangsdiameter 12,0 cm

I følge Store medisinske leksikon: https://sml.snl.no/bekkenmål

Hva var målene dine?

Gjennomsnittsverdiene er:
conjugata vera 12,0 cm
tverrdiameter 13,5 cm
intertubaravstand 11,5 cm
interspinalavstand 10,5 cm
sagittal utgangsdiameter 12,0 cm

I følge Store medisinske leksikon: https://sml.snl.no/bekkenmål

Hva var målene dine?

conjugata vera 12,3
tverrvidde 15,2
intertubaravstand 9,4
interspinalvidde 10,5
sagittal utgangsdiameter 11,2

Så da er det muligens litt smalt? Eller tar jeg feil? Jeg fikk en stor baby på 4,2 kg og 38 rundt hodet.

Jeg kan bare google og gjette, jeg ville ha snakket med en jordmor om målene til et evnt. senere svangerskap.
Jeg ble nysgjerrig og leste litt om bekkenmål, og jevnt over sies det at det er svært få kvinner som har for smalt bekken til å føde vaginalt. Når det oppstår komplikasjoner er det som regel dårlige rier, mangelfull/feil rotasjon på baby eller andre ting.
Men du kan jo selvfølgelig være en av de få. Hvis jeg hadde hatt en traumatisk fødselsopplevelse ville jeg absolutt undersøkt alle muligheter for å være tryggere til neste gang.

en form for plan må vi ha neste gang. Vil jo helst føde vaginalt, men jeg nekter og ligge nye 40 timer med rier bare "for å se om det går". Så vi må nok ha en backup plan.

en form for plan må vi ha neste gang. Vil jo helst føde vaginalt, men jeg nekter og ligge nye 40 timer med rier bare "for å se om det går". Så vi må nok ha en backup plan.

Lå du på sykehuset i 40 timer med rier?? Oh lord. Jeg lå 17 timer og synes det var helt forferdelig. Credd til deg som orker tanken på ny fødsel allerede!

Lå du på sykehuset i 40 timer med rier?? Oh lord. Jeg lå 17 timer og synes det var helt forferdelig. Credd til deg som orker tanken på ny fødsel allerede!

Jeg fikk rier natt til torsdag i 4 tiden, lørdag kveld kl 19.30 ble det ks. Jeg var så sliten at jeg ikke viste hvor jeg var omtrent.

Etterpå fikk vi vite at de hadde mistanke om at det kom til å bli ks hele tiden. Egentlig skal de ikke utføre ks på det sykehuset jeg var på, men det ble pluttselig så travelt at de måtte. Synest hele greia er litt rar.. Men det blir vel sånn når det kun var sommervikarer tilstede.

Jeg fikk rier natt til torsdag i 4 tiden, lørdag kveld kl 19.30 ble det ks. Jeg var så sliten at jeg ikke viste hvor jeg var omtrent.

Etterpå fikk vi vite at de hadde mistanke om at det kom til å bli ks hele tiden. Egentlig skal de ikke utføre ks på det sykehuset jeg var på, men det ble pluttselig så travelt at de måtte. Synest hele greia er litt rar.. Men det blir vel sånn når det kun var sommervikarer tilstede.

Håper du fikk Smertestillende? 29 timer hadde jeg rier. Men glad det endte med fødselen. Var utrolig sliten selv. Vannet mitt gikk to dager før også. Men 40 timer høres ille ut. Iallefall hvis de visste det endte i ks!

Jeg fikk lystgass, om natten gav de meg riehemmende (?!?!) som gjorde at det ble mindre kraftie rier ett par timer før det kom tilbake i full kraft igjen. Fikk akupunktur, følte ikke det hjalp.

Da gynekologen ville sende meg hjem ble jeg sendt på rommet med ett par paracet. Noe som ikke hjalp i det hele tatt. Og der måtte jeg sitte til riene kom med ett min mellomrom og jeg ikke klarte å gå lengre.

På slutten fikk jeg epidural, men den sluttet også å virke. Så jeg måtte ha narkose, jeg kjente at de skar i magen. Våknet opp etter operasjonen uten smertelindring. Og ble dopet ned på morfin.

Det hele ble ganske traumatisk på slutten for meg. Og store deler av barsel perioden ble ødelagt for meg..

Jeg fikk lystgass, om natten gav de meg riehemmende (?!?!) som gjorde at det ble mindre kraftie rier ett par timer før det kom tilbake i full kraft igjen. Fikk akupunktur, følte ikke det hjalp.

Da gynekologen ville sende meg hjem ble jeg sendt på rommet med ett par paracet. Noe som ikke hjalp i det hele tatt. Og der måtte jeg sitte til riene kom med ett min mellomrom og jeg ikke klarte å gå lengre.

På slutten fikk jeg epidural, men den sluttet også å virke. Så jeg måtte ha narkose, jeg kjente at de skar i magen. Våknet opp etter operasjonen uten smertelindring. Og ble dopet ned på morfin.

Det hele ble ganske traumatisk på slutten for meg. Og store deler av barsel perioden ble ødelagt for meg..

Uff. Det høres rett og slett helt horribelt ut. Har du fått journalen din?

Uff. Det høres rett og slett helt horribelt ut. Har du fått journalen din?

Nei jeg har ikke det.. Men kommer til å kreve gjennomgang av den før neste fødsel. Med jordmor og ikke fastlegen. Virket ikke som han syntest det var så farlig. Helsesøster der i mot mente vi var dømt til å få en sjokk reaksjon :p

Nei jeg har ikke det.. Men kommer til å kreve gjennomgang av den før neste fødsel. Med jordmor og ikke fastlegen. Virket ikke som han syntest det var så farlig. Helsesøster der i mot mente vi var dømt til å få en sjokk reaksjon :p

Tror du kan få den tilsendt i posten også. Om du vil det. Ja. Det høres absolutt ikke bra ut.

Jeg hadde akutt ks med min eldste (2009), da ble det sagt i etterkant at jeg sannsynligvis hadde smalt bekken.

Fikk beskjed om at det ikke var vits i å ta mål av bekken når jeg ikke var gravid fordi bekkenet utvider seg ved graviditet. De tar heller ikke mål av bekken med mindre barnet ligger i seteleie (mulig de gjør det andre steder i landet, dette var på Haukeland)

Denne gangen ble jeg fulgt opp av en overlege på poliklinikk ved Haukeland (etter uke 27). Hun tok ul for vekstestimering og vi hadde samtaler. Fikk også tilbud om oppfølging ved rådgivningssenteret (samtaler med spesialutdannet/kurset jordmor), men jeg ønsket ikke det.

Planen jeg fikk var som følger: planlagt ks på termindatoen. Om jeg skulle gå i gang av meg selv før den tid så skulle jeg prøve å føde vaginalt. Fikk avtale om å bli presentert for legeteamet som var på vakt med en gang jeg kom til føden og ble trygget på at min fødsel kom til å bli fulgt opp av lege og at de kom til å gripe inn med en gang de så tegn til at dette ble ks- dette for å unngå at det skulle bli så dramatisk som sist.

4-5 uker før termin så hadde jeg egentlig innstilt meg veldig på det planlagte ks på termindagen og var ganske urolig for at fødselen skulle gå i gang før. Ringte derfor til Haukeland og fikk planlagt ks 10 dager før termin :-)

Fikk veldig bra oppfølging og ble positivt overrasket over Haukeland :-)

Kan trygt si at jeg har hatt en mye bedre barseltid denne gang! Sist gang tenkte jeg f.eks "stakkars deg" hver gang jeg så en gravid kvinne, nå blir jeg nesten litt misunnelig! For de første dagene er jo fantastisk! :-) Det er litt illustrerende synes jeg!

Skal sies at etterhvert som tiden gikk så ser jeg også på de første dagene med storebror som fine :-) Så det kan bli bedre for deg også etterhvert, selv om du nå gjerne bare blir kvalm av tanken på sykehus osv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

De første dagene på barsel var grusome egentlig alle, vi var der 5 dager etter fødsel. Jeg fikk en infeksjon under fødselen og måtte ha antibiotika intravanøst, og så måtte jeg ha to poser med blod.

Jeg har hvertfall funnet ut at jeg skal ha en til etter hvert. De første ukene var det uaktuellt! Jeg kunne like godt ha sterilisert meg :p

Jeg vil mye heller ha planlagt snitt enn akutt snitt. Håper det er mulig å få før termin da, denne fødselen startet en uke før.

Jeg var veldig redd for at ingen skulle bry seg og bare si "det var den gang, nå er det ny graviditet" osv., men de tok meg jo veldig på alvor og jeg fikk på mange måter ta avgjørelsen selv- samtidig som jeg følte meg trygg på at det var riktig avgjørelse ( ikke sånn type at "du velger selv, men vi anbefaler kun vaginal fødsel"). Ble ikke påpresset vaginal fødsel e.l

Har du snakket med noen om opplevelsen i etterkant? Jeg gjorde ikke det, men burde kanskje ha gjort det. Hadde kanskje ikke behøvd å tenke så mye på "hva med neste gang"?, men blitt trygget på at jeg da fikk en plan :-)

Kjipt når det blir sånn, men virker som du kommer deg fremover siden du vet at du vil ha en til i fremtiden :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg fikk jo verdens fineste premie, selv om jeg fikk meg en smell :) nei jeg har ikke pratet med noen, hadde tenkt å snakke med fastlegen om det på 6 ukers kontrollen, men han virket ikke så interessert i å høre.

Så godt å høre at du ble hørt. Jeg håper jeg også kan bli hørt og få en plan neste gang :)

Back
Topp