bekkenløsning

marit73

Andre møte med forumet
hei . ble sykmeldt ang bekkenløsning nå.....ha igjen 3,5mndr ennå. Noen som har det på samme måte? Noen som har tips ang bedre dag med smerter?

Hei! Er også sykmeldt delvis allerede (50%), har termin i begynnelsen av juli. Det er rygg og hofter som er problemet for meg, men ingen har hittil beskyldt svangerskapet for å være årsak for problemene mine (verken lege eller kiropraktor). Uansett - i jobben min (dyrepleier) er det mye ståing, gåing og sitting, og det er de tingene som er mest vonde. Dager jeg jobber fullt (har 2 dager fri, 2 fulle dager og en halv dag i uka) er det iblant ekstremt ille, og orker ikke annet enn å ligge flatt resten av dagen.

Det jeg ser er mest effektivt for meg for å holde smertene unna er å holde aktivitet jevnt over. Gå turer, gjøre styrkeøvelser og tøyningsøvelser for rygg, mage og bekken er aktiviteter som virker positivt (mykner), samme med stepmaskin-trening (har en hjemme). Varmt bad hjelper også litt for muskulaturen, men i et lite badekar er det lett å få låsninger også har jeg merket. Uansett: variasjon er åpenbart viktig. Å sitte eller ligge en hel dag kan være like ille for meg som å jobbe, så det er derfor best å kunne velge selv i løpet av dagen når det passer å gjøre hvilke ting.

Bekkenbelte/korsryggbelte i neopren er også til hjelp ved å varme og støtte områder som er ømme, men fungerer ikke så lenge av gangen. Dette kan du også prøve hvis du ikke har forsøkt?

Fysioterapi med øvelser og massasje har jeg også fått, og virker positivt (har nå lært øvelsene så jeg kan gjøre dem hjemme). Kiropraktorbesøk er også nødvendig innimellom.

Jeg hører av mange at ryggproblemer som oppstår under svangerskap sjelden blir bedre, men jeg tror det er viktig å ikke kaste inn håndkleet og legge/sette seg ned og bare akseptere at det må være vondt, men heller holde aktiviteten ved like (det man orker), innenfor rimelige grenser. Jo mer man mestrer, jo bedre føler man seg også.

Ønsker deg også lykke til videre! Fortell gjerne mer om hva du selv erfarer er bra og ikke så bra.

Back
Topp