Bekkenløsning?

Mrs.T

Forelsket i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Gresskarfrøene2023
Nå krisemaksimerer jeg nok, men jeg har ALDRI opplevd slike nedre-ryggsmerter som jeg har nå. Jeg trodde at det kom som en "kink" av all løfting og bæring av toåringen, men så måtte jeg google litt da.. Dere som har hatt bekkenløsning tidligere, hvor tidlig kom smertene, og hvilke typer smerter er det snakk om?

Jeg hadde ikke bekkenløsning i første graviditet, så jeg vet ikke hva som kjennetegner det. Nå har jeg altså så vondt på venstre side, bak, nederst på ryggen (?). Det gjør vondt å sitte, gå, reise meg opp, sette meg ned, gå ut av bil osv. Jeg er bare fem uker på vei..

Det kan absolutt være bekkenløsning.

Med nr 1 fikk jeg det i uke 30
Med nr 2 i uke 12
Med nr 3 i uke 5

Så ja, fullt mulig! Er ganske heftig og det eneste som faktisk funker er hvile. Rolig gange på Max 5 min (for min del) kun for at man ikke skal stivne til. Monterte vogn igår og det var drepen for bekkenet. Men få en naprapat/fysio/kiropraktor til å sjekke det, så får du et klart svar :) kan være låsning og. Hos meg kommer låsning i forkant av løsning.
(Låsning er muskulært, mens løsning er hormonelt)

Jeg fikk bekkenløsning helt på slutten av første svangerskap, i uke 33 (gutten ble født uke 35 så sånn sett varte det heldigvis ikke så lenge). Da satt smertene i mellom beina, i symfysen, og det var f.eks. vondt å ta et skritt rett ut til siden, og jeg kjente det også godt om jeg gikk lenge på hardt underlag.

Nå i det andre svangerskapet kom den samme smerten tilbake allerede i uke 12-ish. Vondt å flytte meg fra den ene siden til den andre i senga, vondt å gå, vondt med bevegelser der jeg sprer beina osv.
Nå i uke 28 har jeg også fått store smerter på høyre bakside, spesielt om jeg sitter i ro lenge og stivner. Føles ut som om halve rompa er knust, og det er vondt å løfte den høyre foten for å gå.

Jeg kontaktet fysioterapeut tidlig i dette svangerskapet og fikk øvelser som hjalp lenge, før de siste/nye smertene kom nå i forrige uke. Fikk også tips om svømming, synes også det hjalp. Har ikke fått til så mye annen aktivitet utenom, for turer med hundene er det mannen som har måttet tatt seg av i de siste månedene fordi jeg får så vondt etterpå hvis jeg går for mye.

Back
Topp