Bekkenløsning

Nordlandsjentan

Elsker forumet
Assistert-jentene
JuniJubel2021
Februarbarna 2023
Hei!
Jeg trenger deres hjelp! Jeg er gravid i uke 26 og har bekkenløsning. Har gått både til fysio, kiropraktor, og gjort øvelser men blir bare verre. Er 100% ute av jobb. Har til tider så sterke smerter at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Tar dessverre Paracet når det er på det verste. Har googlet og søkt men har prøvd det meste... Noen som har gode råd?

Dette var de tiltakene jeg gjorde, i tillegg til de du nevner:

Løfte mindre
Alltid sko med god demping
Sove med pute mellom beina, gjerne gravidpute som du kan ha langs hele kroppen.
Ta sittepauser i arbeidet, hvis du kjenner at det er nødvendig.
Sitte på pilatesball.

Det er ikke sikkert at noe av dette hjelper mye, men muligens litt. Jeg har hatt bekkenløsning siden uke 25/26, er nå i uke 37 og jubler for at jeg klarer å gå ti km uten at bekkenet og ryggen streiker. Du må bare ta det med ro og gi kroppen tid...

Hadde bekkenløsning i mitt svangerskap, begynte i uke 10, og økte på frem til rundt 30 uker, da ble det ikke verre, men vedvarende. Jeg var på bekkenløsnings svømming som hjalp veldig, også forsøkte jeg å bevege meg litt i god tid(hadde veldig lett for å sette meg til), men unngikk tungeløft osv! Prøvde også å sove med pute mellombeina, men følte bare det ble verre, så endte opp med å rulle en tynn sommer dyne sammen som jeg lå med mellom knærna!

Hei!
Jeg trenger deres hjelp! Jeg er gravid i uke 26 og har bekkenløsning. Har gått både til fysio, kiropraktor, og gjort øvelser men blir bare verre. Er 100% ute av jobb. Har til tider så sterke smerter at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Tar dessverre Paracet når det er på det verste. Har googlet og søkt men har prøvd det meste... Noen som har gode råd?

Osteopat var redningen min! Jeg gikk fra krykker til å kunne gå 2 timers tur i skogen ved hjelp av osteopat.

Jeg fikk plager veldig tidlig, og ble 100% sykmeldt fra uke 26. Smerter bak på dagtid og foran på nattestid. Begynte hos fysioterapeut ca uke 15, og er overbevist om at øvelsene derfra lindret plagene mye. De daglige hjemmeøvelsene er viktigst - fokus på å styrke musklene som stabiliserer bekkenringen. Knipeøvelser, knip under knebøy, trekke navle bak mot ryggsøyle (som superpluss tror jeg det å trene kjernemuskulatur på denne måten underveis i svangerskapet hjalp mye på at magen raskt ble flat igjen etter fødsel.) Ellers hadde jeg god nytte av å ta mye hensyn til plagene - ikke gå helt til det blir vondt, du må stoppe lenge før. Pute mellom beina på nattestid. Unngå det du vet trigger smertene.

Dette var de tiltakene jeg gjorde, i tillegg til de du nevner:

Løfte mindre
Alltid sko med god demping
Sove med pute mellom beina, gjerne gravidpute som du kan ha langs hele kroppen.
Ta sittepauser i arbeidet, hvis du kjenner at det er nødvendig.
Sitte på pilatesball.

Det er ikke sikkert at noe av dette hjelper mye, men muligens litt. Jeg har hatt bekkenløsning siden uke 25/26, er nå i uke 37 og jubler for at jeg klarer å gå ti km uten at bekkenet og ryggen streiker. Du må bare ta det med ro og gi kroppen tid...
Går du 10 km med bekkenløsning??

Går du 10 km med bekkenløsning??

Haha, nei. Det skal nok stå to. Som er avstanden til og fra barnehagen :joyful: En mil er det lenge siden jeg klarte. Gleder meg til å komme dit igjen...

Hei!
Ligg deg ned å vent på babyen, har 3 svangerskap bak meg med alvorlig bekkensmerte, ingenting hjalp nokk til at jeg kunne bevege meg som normalt. Bbhugme pute og bekkenbelte gjorde ting litt bedre

Haha, nei. Det skal nok stå to. Som er avstanden til og fra barnehagen :joyful: En mil er det lenge siden jeg klarte. Gleder meg til å komme dit igjen...
Haha ja begynte å lure. Jeg syns 2 km er imponerende og, her var jeg mer på 20 meter :p

Hei!
Uff, det er ikkeno godt! er 23+1 nå og hadde det som deg i januar/februar, og det eneste som hjalp for meg var å stoppe med å bøye seg og 100% sykemelding! Å sitte på sånn yoga ball så man ikke stivner og å sitte/sove med gravidpute mellom beina så bekkenet ikke belastes så mye når du ligger/sitter sidelengs! God bedring !❤

Back
Topp