Bekkenløsning?

Caro1

Blir kjent med forumet
MayDay2021
Noen som har begynt å få bekkenplager enda eller hatt det i tidligere svangerskap? Første gang jeg er gravid, så er litt usikker på om det er det jeg har. Kan helt plutselig få vansker med å gå, og reise meg opp fra liggende stilling. Det gjør vondt i området rundt hofte og rompe. Så forsvinner det etter å ha ligget i ro en times tid og da kan jeg være helt fin i flere dager før der skjer neste gang. Kan det være bekkenløsning? I så fall, noen tips til hva man kan gjøre for å forebygge og lindre smertene? Er i uke 20 men det har allerede pågått i ca. 3 uker.

Ja høres ut som starten med bekkenløsning. Jeg har hatt det i flere uker selv og er uke 22 nå. Klarer ikke å gå noen ganger så har veldig ille. Har selv hatt det før og gjorde aldri noe med det. Og det angret jeg på i ettertid for slet lenge etter sist fødsel. Så denne gangen skal jeg prøve kiropraktor. Har hørt man kan prøve fysio, og gjøre visse øvelser hver dag. Man får mye gode råd fra både kiropraktor og fysio ang øvelser. Håper det blir bedre! Det kan være veldig smertefullt ❤️

Jeg har det samme, vært sånn siden uke 16 (er nå i uke 19). Har bekkenløsning og låsning på høyre side, så går til kiropraktor og osteopat som hjelper veldig! Hvis du bor i Oslo-området så anbefaler jeg virkelig Bekken og Barn!
Annet enn behandling, så er det viktig å tenke på hvordan du reiser deg opp, setter deg inn i bil osv.. Prøv å alltid ha knærne samlet.
På natta anbefaler jeg virkelig BBHugme, den har hvertfall gjort natta mye bedre for meg. Den kan jo også brukes som ammepute når babyen kommer, så den skal nok bli godt brukt
Jeg fikk beskjed fra osteopaten at man aldri burde gjøre noe mer enn 20 min om gangen. Altså, ligger du på sofaen, reis deg eller skift stilling etter 20 min. Hvis du går tur, sett deg ned etter 20 min og hvil. Osv
Masse god bedring

Har hatt det av og til nederst i ryggen/øverst i rompa (antakelig i festene til sacrum). Det er noen uker siden nå - den perioden jeg jobbet mer enn jeg gjør nå.

Jeg hadde nesten ingen bekkenplager med første, men denne gangen begynte det rundt uke 17. Jeg har ikke kommet meg til fysio/kiropraktor enda, men jeg kan varmt anbefale bekkenbelte/ryggbelte. Jeg merker stor forskjell de dagene jeg bruker det:happy: Bruker det når jeg vet at jeg skal gå mye eller være lenge på farten. Fås kjøpt på apotek.
Jeg tenker også at det er lurt å begynne med det før bekkenet er helt ødelagt :wacky:
Ellers er det jo som de andre skriver at man bør tenke over hvordan man beveger seg.
Jeg fikk også tips om å bruke en sånn balansepute(for ankeltrening f.eks) til å sitte på hvis jeg blir sittende lenge, da stivner jeg ikke så lett:angelic:

Har også slitt mye med bekken- og ryggplager siden uke 15. Har hatt mye problemer med ryggen fra før, bla flere prolapser. Mitt råd er å ikke gå for lenge med plagene, da det fort kan gjøre ting verre! Jeg går til fysio og får behandling, samt utfører øvelser hver dag. Det kommer en tid etter graviditeten også, så alt man kan gjøre for å forebygge ytterligere plager er alfa omega:)

Gå til innkjøp av en fitnessball, og sitt på denne når du feks ser på tv. Dette for å få bevegelse i bekkenet, tar mye av plagene :dance008

Jeg har det samme, vært sånn siden uke 16 (er nå i uke 19). Har bekkenløsning og låsning på høyre side, så går til kiropraktor og osteopat som hjelper veldig! Hvis du bor i Oslo-området så anbefaler jeg virkelig Bekken og Barn!
Annet enn behandling, så er det viktig å tenke på hvordan du reiser deg opp, setter deg inn i bil osv.. Prøv å alltid ha knærne samlet.
På natta anbefaler jeg virkelig BBHugme, den har hvertfall gjort natta mye bedre for meg. Den kan jo også brukes som ammepute når babyen kommer, så den skal nok bli godt brukt
Jeg fikk beskjed fra osteopaten at man aldri burde gjøre noe mer enn 20 min om gangen. Altså, ligger du på sofaen, reis deg eller skift stilling etter 20 min. Hvis du går tur, sett deg ned etter 20 min og hvil. Osv
Masse god bedring
Takk for tips! Skal sjekkes ut :)

Back
Topp