bekkenløsning

~Caritatem~

Elsker forumet
MayDay2021
Hjelp! har hatt to tidligere svangerskap uten antydning til smerter eller verk i bekken, og tok det forgitt at det ikke skulle bli noe sak denne gangen heller.. men hallo :eek: Har de siste dagene fått fryktelig vondt i bekkenet, helt krise når jeg går og vrir meg :( kjennes ut som en kniv som stikker meg!

Så.. dere som har erfaring med dette. Har dere fått råd om ting dere kan gjøre for å forebygge, eller ting dere må unngå å gjøre? hvilken trening kan jeg gjøre for å unngå at det blir værre?
help :Heartred

Ben samlet når du reiser deg, går ut av bil, osv. Korte skritt, en fast pute/dyne fra lysken og ned til og med mellom anklene slik at hofte, kne og ankel ligger i samme høyde. Dette er beste hvilestilling for bekkenet. (ligger da på siden) Hvil slik på sofaen og i sengen når du skal sove. Ungå å sitt med bena i kryss, skræve, og vri bekkenleddet for mye. Lik vekt på begge ben når du står. Kjenner du plager - hvil. Eneste måte å unngå økt smerte.

Tren, gjerne få veiledning av fysioterapeut. Jeg trener i slynge hos fysioterapeuten en gang i uken. Enkel øvelse du kan gjøre hjemme er å legge deg på ryggen med armene ned langs siden. Sett føttene i bakken med bøyde knær, lik bredde som bekkenet - og løft korsryggen/bekkenet fra gulvet. Gjenta så mange ganger du orker. Merker du smerte gir du deg.

Ben samlet når du reiser deg, går ut av bil, osv. Korte skritt, en fast pute/dyne fra lysken og ned til og med mellom anklene slik at hofte, kne og ankel ligger i samme høyde. Dette er beste hvilestilling for bekkenet. (ligger da på siden) Hvil slik på sofaen og i sengen når du skal sove. Ungå å sitt med bena i kryss, skræve, og vri bekkenleddet for mye. Lik vekt på begge ben når du står. Kjenner du plager - hvil. Eneste måte å unngå økt smerte.

Tren, gjerne få veiledning av fysioterapeut. Jeg trener i slynge hos fysioterapeuten en gang i uken. Enkel øvelse du kan gjøre hjemme er å legge deg på ryggen med armene ned langs siden. Sett føttene i bakken med bøyde knær, lik bredde som bekkenet - og løft korsryggen/bekkenet fra gulvet. Gjenta så mange ganger du orker. Merker du smerte gir du deg.
Tusen takk :gen053 trener mye til vanlig, men er redd det er noe jeg gjør på trening som kan forverre bekkenet. Skal ta kontakt med fysio, men veldig kjekt å høre hvilke råd andre har fått, og ikke minst førstehånds kunnskap når det er egne erfaringer som deles

Jeg var veldig plaget sist. Ble veldig dårlig, men var for sta til å ta det med ro - så jeg slet i mange mange år etter fødsel.

Men så har jeg generalisert hypermobilitet syndrom i tillegg - noe som gjør meg mer belastet en andre. Hadde jeg vist det da hadde jeg selvfølgelig tatt det mer med ro. Begynte egentlig trening hos fysioterapeuten da jeg har en del plager i forbindelse med sykdommen. Nå jobber vi forebyggende for bekken plager - og har heldigvis kjent bedring allerede.

Back
Topp