Bekkenløsning

Druesaft

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Noen andre som har fått bekkenløsning? Dette er min nr tre, og for ei uke siden tok jeg en skikkelig handlerunde på Coop obs med fireåringen i vogna. Vi skulle på hyttetur uten innlagt strøm og vann. Så jeg kjøpte mye. Handlevogna var tung og dro til en side, og jeg slet med å ha helt kontroll over den. Litt senere på dagen skulle vi kjøre tre timer i bil, og da var det vondt å sitte. Dagene etter det har vært preget av skikkelig bekkenløsningssmerter når jeg går og særlig når jeg roterer på beina. Må være veldig forsiktig, og går som en gås. Jeg hadde kun litt symptomer på bekkenløsning sist svangerskap på slutten, og da hjalp mannen min meg med å ta av støvlene f. eks. Med første hadde jeg ingen symptomer på bekkenløsning. Så dette er litt ny problemstilling for meg. Jeg er 12+4 i dag. Vil det bli verre utover svangerskapet? Hva bør jeg unngå? Jeg har ferie nå, og er tilbake på jobb når jeg er 16 uker. Har ikke gitt beskjed om graviditeten enda. Har kontorjobb. Er det noe som kan bli problematisk ved bekkenløsning? Noen her med erfaring? Ser litt svart på månedene framover hvis jeg skal gå sånn her og i verste fall bli verre.

Noen andre som har fått bekkenløsning? Dette er min nr tre, og for ei uke siden tok jeg en skikkelig handlerunde på Coop obs med fireåringen i vogna. Vi skulle på hyttetur uten innlagt strøm og vann. Så jeg kjøpte mye. Handlevogna var tung og dro til en side, og jeg slet med å ha helt kontroll over den. Litt senere på dagen skulle vi kjøre tre timer i bil, og da var det vondt å sitte. Dagene etter det har vært preget av skikkelig bekkenløsningssmerter når jeg går og særlig når jeg roterer på beina. Må være veldig forsiktig, og går som en gås. Jeg hadde kun litt symptomer på bekkenløsning sist svangerskap på slutten, og da hjalp mannen min meg med å ta av støvlene f. eks. Med første hadde jeg ingen symptomer på bekkenløsning. Så dette er litt ny problemstilling for meg. Jeg er 12+4 i dag. Vil det bli verre utover svangerskapet? Hva bør jeg unngå? Jeg har ferie nå, og er tilbake på jobb når jeg er 16 uker. Har ikke gitt beskjed om graviditeten enda. Har kontorjobb. Er det noe som kan bli problematisk ved bekkenløsning? Noen her med erfaring? Ser litt svart på månedene framover hvis jeg skal gå sånn her og i verste fall bli verre.
Jeg var veldig plaget forrige svangerskap. Begynte i uke 18 men mer plagsomt fra uke 20. Så ble det verre og verre, verst i 3 trimester (da var jeg helt invalid). Ble ikke helt bra før 6mnd etter fødsel. Tok da ikke behandling fordi legen min mente det hadde lite for seg. Er nå 12+0 og har hatt låsninger som kommer og går i en uke og begynner å kjenne det i symfysen. Jeg angret på at jeg ikke tok behandling sist, og kommer til å ringe kiropraktor nå over ferien :)

Huff, det høres ikke godt ut!

Synes du bør kontakte fysioterapeut snarest, så du kan få hjelp og veiledning.

(Jeg visste ikke dette, så slenger det ut der: )
Du trenger ikke henvisning til fysio, bare kontakt de du vil skal behandle deg. Om de har driftstilskudd skal de ha fastsatte priser, og egenandelene teller på frikort for egenandeltak 2, som er på rett over 2000 kr.
Kommunen min har en liste med hvilke fysioterapeuter som har driftstilskudd, men jeg vet ikke hvordan andre kommuner praktiserer dette.

Begynte selv å kjenne det i IS-leddene for to uker siden, men ikke i nærheten av det du beskriver. Så jeg hev meg rett på nett og bestilte en BBhugme-pute. Den har hjulpet på. I tillegg kontaktet jeg fysio. Vet ikke om det er begynnelsen på noe verre, eller hva, men har ikke tenkt å ta sjansen på å forverre noe bare for at jeg ikke tar det på alvor! :nailbiting:

Hadde heftige bekkensmerter sist svangerskap fra uke 20, og denne gangen meldte det seg i uke 9. Mitt beste tips er å unngå alt som fører til ustabilitet i bekkenet. Sett deg for å ha på sko og bukse slik at du ikke legger vekt bare på ett ben, sover du på siden så ha pute mellom knærne, gå ut av bilen med beina samlet (tenk at du har på miniskjørt og ingen truse :woot:). Og belaster du for mye, vil du betale for det. Så hvil deg hvis du kan. Og som andre har anbefalt over her; fysio kan ha mange gode tips til styrkeøvelser. Håper virkelig at du slipper det verste :)

Hadde bekkenløsning før uke 12 med nr 1, samme med nr 2 nå Det jeg har funnet ut er at jeg bare må fullstendig unngå å løfte/dra tunge ting, og ikke gå for mye om gangen. Også unngå å reise meg mye fra huk og opp Greier jeg dette så fungerer jeg helt som normalt, men er jeg dum og løfter noe tungt så har jeg skikkelig smerter i flere dager etterpå og vansker med å gå. I første svangerskap dro jeg til kiropraktor et par ganger og det hjalp veldig også

Jeg er førstegangsfødende og aner ikke hvordan bekkenløsning kjennes ut... men jeg har de siste ti dagene hatt skikkelig vondt i ene hofta/rompa, med ilinger nedover i beinet. Greier ikke helt å forklare hvor smerten ligger, men det kjennes ikke så godt ut. Sov med pute mellom beina i natt og det kjentes bedre ut, men burde jeg kanskje bare kontakte fysio for å sjekke opp?

Sniker fra mars. Jeg fikk også bekkenløsning tidlig forrige svangerskap, kjente de første symptomen aller rundt uke 6/7. Var også nervøs for at det skulle bli verre siden jeg fikk det så tidlig. Oppsøkte fysio på et tidlig tidspunkt og fikk tips til forebyggende øvelser. Siden du jobber på kontor, kan det være fint å få noen tips til arbeidsstillinger. Jeg trente gjennom hele svangerskapet, men måtte tilpasse treningen. Jeg syntes svømming og yoga var topp for å holde det i sjakk:) Tenkte bare å si at du ikke er "doomed" selv om du har symptomer på bekkenløsning tidlig. Det kan gå helt fint også!

Jeg er førstegangsfødende og aner ikke hvordan bekkenløsning kjennes ut... men jeg har de siste ti dagene hatt skikkelig vondt i ene hofta/rompa, med ilinger nedover i beinet. Greier ikke helt å forklare hvor smerten ligger, men det kjennes ikke så godt ut. Sov med pute mellom beina i natt og det kjentes bedre ut, men burde jeg kanskje bare kontakte fysio for å sjekke opp?
Høres ut som du har bekkenlåsning, og kan ha falsk isjias. Ta kontakt med kiropraktor.

bekkenløsning sitter foran i bekkenet, alle får bekkenløsning siden det er ligamentene som blir løsere for at ting skal kunne utvide seg og etterhvert fødes. Men det er ikke alle som får bekkenløsningsmerter :)

Jeg kjenner det godt bak, det som hjelper for meg er å ta det mer med ro, ikke rotere, bøye ned, løfte tungt osv. Hadde det sist svangerskap fra uke17, men fungerte greit med det så lenge jeg fikk hvile innimellom. Denne gangen er jeg mer spent for det har kommet mye tidligere + at vi har en rabiat to-åring, full jobb (som ikke er stillesittende) osv.

Tror du bare må se an om det forverrer seg når du begynner på jobb :)

Kjenner bekkenet godt ja, men nå er dette nr 4 og bekkenet har ikke vært helt på plass siden forrige svangerskap i 2018. Passer på hvordan jeg står, hvor lenge, går små turer osv. Lurt å dra te fysio eller noen som er gode på bekken.

Back
Topp