Bekkenløsning??

Lexi1987

Betatt av forumet
Himmelbarn
På onsdag var jeg tilbake på jobb i barnehage, det var herlig å gjøre noe utenfor huset igjen :p Er ikke sammen med ungene, men er på kjøkkenet og smører mat til hele barnehagen, for å prøve skjerme meg for evt smitte. Men på onsdag utover dagen, og idag, har bekkenet mitt blitt helt «ødelagt», det er så vondt å gå til tider, men syns det var litt tidlig allerede nå? Er 16+4. (Tredjegangsfødende) hadde bekkenløsning med førstemann og, men ikke før uke 35 ca, da måtte jeg gå med krykker noen uker fordi jeg ikke klarte å tråkke ned uten. Fins det noe å gjøre som forhindrer/lindrer det? :)

Har samme her og sliter med å reise meg og gå.. lurer også på om noen har tips.. lest noe om et belte men husker ikke hvor :woot:

Det finnes bekkenbelte som gir støtte, men det er individuelt hvorvidt det hjelper. Hos meg har jeg også sterke smerter i symfysen, så jeg klarer ikke spre bena. Må komme meg ut av sengen eller i bilen med samlede ben. Her hjelper ikke bekkenbelte. Du kan (om du har) sette deg i et varmt bad om kvelden. Varme kan lindre smertene for en periode. Ellers kan jeg anbefale å skaffe time hos fysio eller kiropraktor som er god på bekkenplager. Jeg har brukt å gå på bassengtrening, men nå er alle svømmehaller stengt :( Jeg bruker krykker nå.

Det finnes bekkenbelte som gir støtte, men det er individuelt hvorvidt det hjelper. Hos meg har jeg også sterke smerter i symfysen, så jeg klarer ikke spre bena. Må komme meg ut av sengen eller i bilen med samlede ben. Her hjelper ikke bekkenbelte. Du kan (om du har) sette deg i et varmt bad om kvelden. Varme kan lindre smertene for en periode. Ellers kan jeg anbefale å skaffe time hos fysio eller kiropraktor som er god på bekkenplager. Jeg har brukt å gå på bassengtrening, men nå er alle svømmehaller stengt :( Jeg bruker krykker nå.
Jeg kom aldri til hos fysio sist, men legen min mente man ikke skulle ha krykker-jeg kunne tenkt meg det for å ha en slags støtte, gikk og holdt meg i veggene på jobb. Hvem anbefalte krykker?

Jeg kom aldri til hos fysio sist, men legen min mente man ikke skulle ha krykker-jeg kunne tenkt meg det for å ha en slags støtte, gikk og holdt meg i veggene på jobb. Hvem anbefalte krykker?

Hadde jeg ikke kunne brukt krykker da jeg var høygravid sist hadde jeg ikke klart å gå i det hele tatt, for jeg klarte ikke tråkke ned på det ene beinet.

Legen og behandleren min. Det er to koder for bekkenløsning i legesystemet tror jeg. En er bekkenløsning og den andre er bekkenløsning med gangvansker. Jeg hadde gangvansker, jeg kunne ikke gå omtrent. Legen måtte sende taxi hver gang jeg skulle på time hos han, sykehuset eller behandling. Jeg ble innlagt på sykehuset i uke 33 pga invaliderende bekkenløsning. Man kan bli mer stiv av krykker og belaste ryggen, men noen får det så ille at de ikke har et valg. Da jeg var innlagt var det så ille at de skulle sette i gang fødselen, men ville jo bli prematur. Så da hodet festet seg hos meg i uke 34 ba jeg sykehuset om å få prøve å dra hjem og da var jeg så og si sengeliggende til termin. Var ingen tvil om at jeg måtte ha krykker. Mener jeg fikk de på legevakten.

Nå fikk jeg gangvansker igjen og er sykemeldt ut svangerskapet. Har pleid å få MR etter hver fødsel for å sjekke om det er permanente skader på bekkenet.

Har hatt bekkenløsning hver graviditet. Synes ikke 16 uker var så tidlig, har kjent det her noen uker allerede. Brukte krykker sist pga gangvansker, håper ikke det blir så ille denne gangen.

Jeg er førstegangs og lurer på om jeg begynner å få bekkenløsning også?
Jeg er i uke 14 (13+4) og når jeg er på jobb og går så får jeg vondt "i rumpa". Det er en ilende smerte som går ned i beinet og som på ekstra dårlige dager gjør at jeg nesten mister kontroll over beinet fordi det "svikter" på en måte.. Er på venstre side bak.
(ilustrasjonsbilde)

Vet min mamma slet med bekkenet i begge sine svangerskap, men jeg får ikke snakket med henne om det siden hun dessverre døde i september.

Vedlegg

• Hofte.jpg
    Hofte.jpg
    30,1 KB · Visninger: 4
Jeg er i uke 14 (13+4) og når jeg er på jobb og går så får jeg vondt "i rumpa". Det er en ilende smerte som går ned i beinet og som på ekstra dårlige dager gjør at jeg nesten mister kontroll over beinet fordi det "svikter" på en måte.. Er på venstre side bak.
(ilustrasjonsbilde)

Vet min mamma slet med bekkenet i begge sine svangerskap, men jeg får ikke snakket med henne om det siden hun dessverre døde i september.

Så trist med mammaen din :Heartred
Ja, nettopp sånn begynte det hos meg sist gang (men da mye sener) og nå de dagene jeg har vært på jobb! Måtte bruke krykker noen uker sist, klarte ikke tråkke ned uten :confused:

(ilustrasjonsbilde)

Trist at moren din gikk bort :( ❤️
Det høres ut som bekkenløsning, ja. Noen ganger sitter nervene i klem og det fører til litt tap av kontroll i benet. Jeg slet mye med det samme sist. Eneste som hjalp da var å få behandler til å løse opp. Fryktelig vondt, men veldig vanlig dessverre.

(ilustrasjonsbilde)

Høres ut som det jeg opplever og det er bekkenlåsning. Ville anbefalt deg fra til krippraktot med greie på bekken!

Ble 50% sykemeldt i dag pga bekkensmerter..
Og fikk beskjed om at jeg måtte komme meg til kiropraktor/fysio..
Er spent på hvordan det blir å jobbe når jobben ikke kan tilrettelegge for meg med halve dager som legen ba om.

Jeg hadde kraftig bekkenløsning med førstemann, kom vell i 2 trimester. Kunne ikke ligge på siden, slet med å komme meg ut av seng, sofa og bil. Var helt grusomt, det var verst ved symfysen.

Nå bærer jeg på nr 2 og begynte tidlig med smerter i symfysen. Men nå kan jeg gå på fjelltur og jeg har termin i starten av Juni! Bekkenet mitt er blitt bedre av disse punktene ( dersom jeg ikke bare har hatt flaks) :

- Kjøpte meg såle med vann i, sirkulerer føttene og demper belastningen når jeg går ute. Kjøpte mine på europris og de heter godfot els.

- Både jeg og samboer har brukt mye tid på å massere rundt bekkenet mitt. Spesielt i senene ved lysken, vondt der og da men har merket stor forskjell dagene etter pleie.

- Kjøpt sånn belte som egt brukes til å stramme opp/ inn magen. Men har kjøpt de som er elastiske, bruker de hver gang jeg går ut døren og de har vært gull verdt.

- Prøvd å gå turer i ujevnt terreng, muskulaturen har behov for det..

- Kjøpt sånn avlang pute (gravidpute) som jeg legger under knærne og rundt hoftene. For å avlaste bekkenet og for at jeg ikke skal snu meg når jeg sover!

- Ligge på magen for å avlaste bekkenet. (Syns det er utrolig at jeg fortsatt klarer å ligge på magen)

Håper noe av dette kan være til hjelp!

Takk! Har vært inne på tanken. Er heldigvis en i nærheten som heter "bekken og barn"
Har hørt mye fint om Bekken og barn, den på Skøyen i Oslo. Du får nok god hjelp hos de :)

Eg venta på fysiotime. Ringte 9.mars og har venta sidan (dei har jo vore stengt ein periode då), men håpa eg får time snart!

Back
Topp