Bekkenløsning

Lavendel81

Forumet er livet
Assistert-jentene
Oktoberlykke 2019
Jeg trenger litt info fra dere damer som har bekkenløsning og hvordan det forløper seg.
Jeg var helt fin sist svangerskap (17år siden). Har også vært helt fin helt fram til idag (17+4). Var ute å gikk tur på jobb og plutselig helt ut av det blå føltes bekkenet helt rart og ubehagelig og vondt ut. Jo mer jeg gikk jo verre ble det. I jobben min er jeg konstant på beina så ikke så lett å få til å sitte ned. Slappet av litt når jeg kom hjem men vi skulle dra på Elkjøp og kjøpe ny tørketrommel. Midt på Elkjøp skjedde det samme igjen, smerter og rar følelse i bekkenet jo lenger jeg står og går. Det minner meg om hvordan bekkenet var flere dager etter fødsel sist.
Så nå lurer jeg jo selvfølgelig på.... er dette påbegynnende bekkenløsning? Bør jeg være i ro? Hvordan går jeg fram nå?

Det høres det ut som ja, dessverre. Bekkenløsning og/eller -låsning... Ta det med ro når noe gjør vondt, men tøying (av spesielt sete og lår både fram-, inn- og bakside) og feks tilpassede styrkeøvelser for bekken, lår og kjerne med pilatesball er fint. Jeg maser mye om boka jeg har lånt på biblioteket, men det er fordi den faktisk har hjulpet meg godt. Den heter Frisk graviditet, og den anbefaler jeg. Full av tips og øvelser. Gå med korte skritt og ikke for fort. Unngå bevegelser hvor du «henger» på bekkenet (ta ut av oppvaskmaskin, støvsuge o.l.) Ikke ta bena for langt fra hverandre ved for eksempel bevegelse inn og ut av bil. Reis deg opp i gangstilling når du skal opp fra stoler, ett bein foran det andre på en måte. Ikke kryss beina når du sitter, og sitt rett på rumpa, ikke skjevt. Og unngå å henge på en hofte når du står, stå mest mulig rett. Og få tilrettelagt på jobb så du kan hvile flere ganger i løpet av dagen. Håper du slipper unna det verste :-)

Det høres det ut som ja, dessverre. Bekkenløsning og/eller -låsning... Ta det med ro når noe gjør vondt, men tøying (av spesielt sete og lår både fram-, inn- og bakside) og feks tilpassede styrkeøvelser for bekken, lår og kjerne med pilatesball er fint. Jeg maser mye om boka jeg har lånt på biblioteket, men det er fordi den faktisk har hjulpet meg godt. Den heter Frisk graviditet, og den anbefaler jeg. Full av tips og øvelser. Gå med korte skritt og ikke for fort. Unngå bevegelser hvor du «henger» på bekkenet (ta ut av oppvaskmaskin, støvsuge o.l.) Ikke ta bena for langt fra hverandre ved for eksempel bevegelse inn og ut av bil. Reis deg opp i gangstilling når du skal opp fra stoler, ett bein foran det andre på en måte. Ikke kryss beina når du sitter, og sitt rett på rumpa, ikke skjevt. Og unngå å henge på en hofte når du står, stå mest mulig rett. Og få tilrettelagt på jobb så du kan hvile flere ganger i løpet av dagen. Håper du slipper unna det verste :)
Her var det jo mange bra tips :) tusen takk. Det med ikke krysse beina når jeg sitter må nok det gjøres noe med. Og det med jobb blir ikke lett...hmmm...er lærer så er konstant på beina, ikke så lett å få tilpasse det.

Er lærer selv, men på spesialskole. Tilrettelegging nærmest umulig, så jeg jobber allerede kun 25%... Det med å krysse beina ja - det gjør man jo nesten automatisk!

Jeg gikk til fysioterapi sist svangerskap når jeg hadde bekkenløsning. Fulgte alle rådene ovenfor i tillegg da men var ikke nok. Jeg fikk en god del øvelser som skulle styrke, men også avspenne musklene rundt bekkenet (dvs rumpe, korsrygg, lår på alle sider, hofter) Brukte blant annet gummistrikk og trente innsiden og utsiden av lår og rumpe. Det som skjer med musklene når du får bekkenløsning er at de kompenserer og blir veldig øm og stiv av all overkompenseringen. Derfor må de ofte gnues og masseres på. Jeg har en sånn ruglete rulle som man får kjøpt på xxl blant annet der jeg ruller ut det verste av muskelspenninger ved å ligge oppå den og rulle frem og tilbake på sidene av lårene/rumpa og frempå og bakpå. Er veldig vondt hvis man er veldig anspent men fungerer veldig bra og smerten blir mindre etter hvert som man ruller. Går også an å bruke tennisballer men det er enda vondere.

Jeg gikk til fysioterapi sist svangerskap når jeg hadde bekkenløsning. Fulgte alle rådene ovenfor i tillegg da men var ikke nok. Jeg fikk en god del øvelser som skulle styrke, men også avspenne musklene rundt bekkenet (dvs rumpe, korsrygg, lår på alle sider, hofter) Brukte blant annet gummistrikk og trente innsiden og utsiden av lår og rumpe. Det som skjer med musklene når du får bekkenløsning er at de kompenserer og blir veldig øm og stiv av all overkompenseringen. Derfor må de ofte gnues og masseres på. Jeg har en sånn ruglete rulle som man får kjøpt på xxl blant annet der jeg ruller ut det verste av muskelspenninger ved å ligge oppå den og rulle frem og tilbake på sidene av lårene/rumpa og frempå og bakpå. Er veldig vondt hvis man er veldig anspent men fungerer veldig bra og smerten blir mindre etter hvert som man ruller. Går også an å bruke tennisballer men det er enda vondere.
Jeg har vært hos fysio og kiropraktor nå og funnet ut hva det er. Har fått betennelse på begge sider av korsbeinet. Så å bruke tennisballer rett i betennelsen er nok ikke lurt her. Men fått en del øvelser bla bozu ball. Sitter på den og beveger bekkenet.

Begynner å kjenne det selv.. er også lærer , så er ikke så lett å få tilpassa. Tenkte jeg skulle høre ang. Inspeksjonene mine , da jeg har 3 klokketimer inspeksjon i uka.. men, føler meg litt dum , siden da må jo noen andre ta min del så føler på det

Begynner å kjenne det selv.. er også lærer , så er ikke så lett å få tilpassa. Tenkte jeg skulle høre ang. Inspeksjonene mine , da jeg har 3 klokketimer inspeksjon i uka.. men, føler meg litt dum , siden da må jo noen andre ta min del så føler på det
Ikke føl deg dum. Er ikke noe du kan for. Og ja jeg fatter heller ikke hvordan det skal være mulig å tilpasse. Kan liksom ikke sitte på en stol og skrive på tavla eller ikke gå rundt og hjelpe elevene. Så magefølelsen sier jeg kommer til å være sykemeldt. Så det må jeg bare akseptere.

Ikke føl deg dum. Er ikke noe du kan for. Og ja jeg fatter heller ikke hvordan det skal være mulig å tilpasse. Kan liksom ikke sitte på en stol og skrive på tavla eller ikke gå rundt og hjelpe elevene. Så magefølelsen sier jeg kommer til å være sykemeldt. Så det må jeg bare akseptere.
Jeg har heldigvis 7.klasse i år , som jeg har hatt lenge og har ganske kuskus på de. Så jeg har begynt å sitte en del og elevene kommer opp til meg for å få hjelp.
Problemet er jo når man får vikartimer i klasser man ikke kjenner så godt.. Da må man være på hele tiden.
Hvordan har dere det med inspeksjoner? Synes egentlig det er rart at det ikke er en automatikk i at man får mindre av det , uten å måtte be om det. Man kan jo risikere og bryte inn i slåsskamper osv. Ute i inspeksjon...

Jeg har heldigvis 7.klasse i år , som jeg har hatt lenge og har ganske kuskus på de. Så jeg har begynt å sitte en del og elevene kommer opp til meg for å få hjelp.
Problemet er jo når man får vikartimer i klasser man ikke kjenner så godt.. Da må man være på hele tiden.
Hvordan har dere det med inspeksjoner? Synes egentlig det er rart at det ikke er en automatikk i at man får mindre av det , uten å måtte be om det. Man kan jo risikere og bryte inn i slåsskamper osv. Ute i inspeksjon...
Tolker som du kaller vaktene i friminuttene for inspeksjon? Kaller det bare friminutt vakt her. Jeg har fremdeles alle mine. Men vi er mange som er ute hver gang og er litt sjeldnere slåsskamper på ungdomskolen. Så ikke vært et problem her så langt. Skjer det noe får jeg bare noen av de andre til å bryte inn.

Back
Topp