Bekkenløsning?

Invent26

Flørter med forumet
Julibarna 2019
Er det mulig å merke bekkenløsning allerede i uke 9+4? :-o
Vondt i symfysen, og spesielt når jeg går sidelengs og ute når det er glatt...
synes nå det var litt tidlig da men...

Ja, det er det. Alle skal vi oppleve bekkenløsning, om ikke vil ikke bekkenet være stort nok til å få ut ungen, men man trenger ikke oppleve ubehag med det. ubehaget gravide har skyldes ofte bekkenlÅsning. Jeg var plaget med det sist svangerskap, og tenkte begynne forebygge nå. Anbefaler deg å oppsøke fyso som kan hjelpe, veilede og sette opp øvelser sammen med deg :)

Ja, det er det absolutt. Vet om flere som har fått det allerede fra uke 7.

Det er mulig. Tror de kaller det hormonell bekkenløsning. Det er pga hormonene. Lurt som de sier over å oppsøke fysio/kiro tidelig :)

Jeg slenger meg med i denne tråden. Er selv 8+0. Første svangerskap.
Har selv hatt bekkenleddsmerter fra uke 7+0 cirka. Først litt begge ledd bak. Nå fra i går bare venstre side. I går var det ille etter en lang arbeidsdag. Presset meg litt for mye med gåing tenker jeg. Etter en natt med lite søvn pg smerter ved snuing i senga så er det noe bedre. Nå blir det husarbeid på mannen fremover :smiley-chores020 . Heller ingen lange gåturer på jobb. Er heldige som kan sitte mye på kontor. Om dette ikke blir bedre så spør jeg fastlege om henvisning til fysioterapeut på første kontroll i desember.

Legger in link til fin film som gir bra info fra Oslo universitetssykehus. :happy3

Absolutt mulig det! Har hatt symptomgivende bekkenløsning og bekkenlåsning i fire svangerskap, og det har starter tidlig.

Hvis du trenger erfaringer, så er det beste å lese seg opp på tips for å unngå smerter (unngå all aktivitet som krever at vekt forflyttes fra ene til andre foten,som støvsuging, oppvaskmaskin, klesvask osv, sove med pute mellom beina, variere å stå/sitte/gå, stoppe aktivitet umiddelbart når smerten melder seg). Å lære «reglene» kan spare en for mye smerter.

Går til kiropraktor hver fjerde uke i svgskapet. Det gjør hele forskjellen i mitt tilfelle :happy:

Er svømming bra for å forebygge? Noen som vet? :)

Det er ikke anbefalt med brystsvømming hvor man gjør "frosketak" bevegelser med beina, det er en type bevegelse for leddene som ikke er gunstig dersom man har symptomgivende bekkenløsning/-låsning.

Back
Topp