Bekkenløsning?

Behappybee

Betatt av forumet
Februarhjertene2017
Jeg har to barn fra før, men ikke hatt bekkenløsning de gangene. Nå har jeg et diffust ubehag i rygg/ lyske som jeg lurer på hva er... det er ubehagelig når jeg reiser meg bak i korsryggen og stikkinger i lysken. Smertene oppstår spesielt hvis jeg har vært i ro lenge eller etter at jeg har vært mye i bevegelse.
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare meg, men jeg føler meg litt "løs og slarkete" i bekkenområdet

Vanlig gravidubehag eller begynnende bekkenløsning?

Last edited:
Sånn begynte det for meg da jeg gikk gravid. I uke 3.
Kom deg til legen og få en time hos fysio! :)

Alle gravide har bekkenløsning. Men bare noen får ubehag eller smerter. Så er sikkert det som er hos deg
Det er helt riktig. Når man får smerter av det, kalles det "symptomgivende bekkenløsning," "bekkenplager," eller "bekkenleddssmerter."
Det er viktig å få behandling tidlig, så man kan minske sjansen for at det blir kronisk.

Jeg har også to fra før, og var ikke plaget med bekkensmerter da jeg gikk med dem. Men denne gangen har det kommet snikende. Begynte med litt ubehag i halebeinet når jeg gikk mye/var fysisk aktiv, men det gikk over etter en natts søvn. Deretter begynte det å vedvare istedenfor å forsvinne over natta, og det var mindre og mindre aktivitet som skulle til før det gjorde vondt. Følte/føler meg ofte stiv i bekkenet om kvelden, og noen dager kjenner jeg det også foran i symfysen.

Gå til legen og få en rekvisisjon til fysioterapeut, så kan du ihvertfall forhindre at det blir så mye verre :)

Du har nok fått litt symptomgivende bekkenløsning ja. Jeg har selv hatt det siden uke 7 dette svangerskapet. Det har vært ett helvette, og jeg tar ikke en ny sjangs senere, så dette blir siste barn. Oppleves slik du beskriver, snu seg i senga uten å løfte bena rundt er umulig, pga smerten som oppstår. Dobesøkene på natta er best med krykker, da det er så pass smertefullt når jeg har ligget på siden, og skal opp på bena. Heldigvis ikke mange stegene til doen, men det er ille nok. Om du ikke allerede har hatt en tur til kiro, så kan det være til hjelp. Hjalp meg veldig i begynnelsen vertfall. Men nå skal det og sies at jeg har hypermobilt bekken utenom, så det ble ekstra mye strekk og løsninger her denne gangen. Første svangerskap hadde jeg bekkenLÅSNING, det var tusen ganger bedre, men vondt da.

Back
Topp