Bekkenløsning

Evis84

Elsker forumet
Assistert-jentene
Novemberlykke 2016
Julikulene 2020
(Kan vera det er lagt ut tråd om dette før, men fant ikkje).
Var te legen i dag og fekk påvist Bekkenløsning... Kjent veldig smerte bak i hofteområdet, særlig itte gåturer, husarbeid, matlaging osv.. I går beg eg å kjenna da meir på framsiå og undersida av bekkenet. So no får eg prøva å lytta litt meir te kroppen min! Men da e ikkje alltid lika enkelt:meh: fekk henvisning til fysio med vannjogging, men no visa det seg at det ikkje er noko fysio her på Gjøvik so drive med dette lenger :grumpy: eller e ein så ein må betala for. Fekk heldigvis Sm 60% vidare so eg kan slappa av litt innimellom jobb og andre ting.
E da fleire so har fått Bekkenløsning ?! Da e vel litt forskjellige grader av dette også?! :dance008 Ka øvelsa/ trening gjere de evt for å halda den i sjakk?!

Last edited:
Jeg har bekkenløsning. Fikk det veldig tidlig denne gangen. Går til gruppetrening hos fysioterapaut. Ikke i vann da, men det er veldig bra. Om det ikke finnes tilbud med gruppetrening der du bor, så få øvelser av fysioterapaut, og gjør dem!! De er veldig kjedelige, men det er det som hjelper. Du kommer sannsynligvis ikke til å bli bra eller så mye bedre før babyen er ute, men kan hindre at det blir verre og gjør det lettere å komme seg etterpå. Ellers er det en del ting som er viktige å tenke på. Umulig å etterleve 100%, men smart å være bevisst og prøve å følge mest mulig: ikke sitt med beina i kryss, ikke stå og heng på ei hofte men stå med lik vekt på begge bein, inn og ut av bil Etc med samlede bein, sov og hvil med pute/dyne mellom beina helst hele veien mellom så du får en jevn støtte. Altsp ikke bare mellom knærne. Bb hugme puta er veldig god, men også veldig dyr. Jeg kjøpte den da det begynte å bli virkelig ille rett før sommeren, og merket forskjell med en gang. Den kan også brukes som ammepute, babynest og lignende etter fødsel. Og, ikke gjør ting som provoserer frem smerter. Det kan være ulikt fra person til person men hos meg er det å gå, støvsuge, gå med handlevogn, alt som utfordrer symmetrien i bekkenet. God bedring!:)

Jeg fikk beskjed fra kiropraktor forrige mandag at smertene jeg har skyldes bekkenløsning. Har fått øvelser av fysioterapeuten min som kan gjøres på ball for å forebygge litt. Supersimple og kjedelige øvelser som CyanC skriver, men effektive. Be om å få det du også. Jeg har også ganske enkelt fått beskjed om å unngå det som gjør smertene verre og heller gjøre det som bedrer de. For min del har det vært å slutte å sitte med beina i type lotusstilling i sofaen og heller sitte rettere, ikke stå rett opp og ned eller gå på hardt underlag. Jeg klarer ikke å gjøre noen bevegelser som innebærer svaiing fra side til side, f.eks. når man mopper gulvet så bevger man hoftene fra den ene siden til den andre mens man drar kluten fram og tilbake, det framprovoserer smertene voldsomt (så gubben tar gulvvaska :P ) Jeg er også helt avhengig av bbhugmeputa mi og tror ikke jeg hadde sovet et sekund uten den avlastninga som den gir. Hvis jeg følger dette er det nogenlunde under kontroll på dagen, men sliter fortsatt med en del vondt på natta. Føler likevel det er til å leve med sammenlignet med sånn det var før jeg begynte å bli obs på disse tingene :) Håper du finner ut av hvordan du kan få det litt bedre du også :)

Takk for svar begge to; cyqnC og Esoteri :happy:
So bra med masse gode tips! E sånn so eg ikkje viste! Og småting i kvardagen so gjere at da ikkje blir verre! Ska reisa å henta ammeputå ein dag no, so kan eg ha den i sengå om nattå :) ja eg må rett og slett roa ned litt, men føle eg tar da veldig rolig når eg går tur osv. Dei dagane eg ikkje jobba så vil eg jo gjera litt i huset eller gå tur/svømma, men må ta meg oftare pausa skjønna eg no!
Ser da e bassengtrening for gravide her, so kan prøva det ein gong og sei ifrå at eg har bekkenløsning, sjå om da e bra for kroppen! Om ikkje får eg gå te ein fysioterapeut og få øvelsa ja!
Go bedring te dåka òg:happy090 håpa de greia å halda da i sjakk so da ikkje blir so mykje verre!

Jeg sliter også med bekkenløsning. Husarbeid er virkelig det som gjør det verst. Er det mye av det merker jeg det godt på kvelden. Elsker også bbhugmeputa!!! Akkurat fått øvelser av fysioterapeut både på land og til vanns. Vi er mye å svømme fra før og det synes jeg hjelper:) Ellers lurer jeg på om det er flere av dere som lider av problemer med å begrense husarbeidet? Jeg er virkelig veldig glad i å ha det rent og pent og sliter litt med å "gi f@#^":p Går jo hjemme i svangerskapspermisjon og da hjelper det ikke hvor enn mye jeg vet samboer gjør hva som helst for å gjøre ting lettere for meg. For han er jo på jobb mens jeg går hjemme å ser alt jeg vil gjøre(og gjør det):p Har begynt å dele opp husvasken litt men tror jeg må dele opp enda mer faktisk:o Energien er jo der og det er bare bekkenet som svikter:o

Jeg sliter også med bekkenløsning. Husarbeid er virkelig det som gjør det verst. Er det mye av det merker jeg det godt på kvelden. Elsker også bbhugmeputa!!! Akkurat fått øvelser av fysioterapeut både på land og til vanns. Vi er mye å svømme fra før og det synes jeg hjelper:) Ellers lurer jeg på om det er flere av dere som lider av problemer med å begrense husarbeidet? Jeg er virkelig veldig glad i å ha det rent og pent og sliter litt med å "gi f@#^":p Går jo hjemme i svangerskapspermisjon og da hjelper det ikke hvor enn mye jeg vet samboer gjør hva som helst for å gjøre ting lettere for meg. For han er jo på jobb mens jeg går hjemme å ser alt jeg vil gjøre(og gjør det):p Har begynt å dele opp husvasken litt men tror jeg må dele opp enda mer faktisk:eek: Energien er jo der og det er bare bekkenet som svikter:eek:
Ja e nett da med husarbeid så e vanskelig. Føle jo da e teit når eg e heima 3 daga i vekå, so ska eg ikkje gjera so masse med husarbeid, mens mannen so jobba kvar dag+ stelle i Hagen og pussa opp litt ska vaska golv itillegg. ( sjøl om han syns da e greit) Da syns eg blir for domt. Men da e klart ein må lytta te kroppen . Ja kanskje skriva ei lista dar du fordela husarbeidet, så ikkje både støvsuging og vasking kjeme på samme dag f.eks. Sitta å bretta kle ( sjøl om da høyrtes upraktisk ut:wtf:) når eg e i gang med støvsuging so vil eg plutselig setta ein bolledeig, tenke ikkje då på at eg må stå ei stund å rulla ut Bollane osv seinare....hehe ska ikkje vera lett når ein har energi men ikkje velvillig kropp:meh: prøve å vera flink å slenga meg nedpå sofaen mellom husarbeidøktene so eg får slappa av litt! Lykke te og del gjerne tips viss du kjeme på noko iforhold te husarbeid:happy:

Jeg sliter også med bekkenløsning. Husarbeid er virkelig det som gjør det verst. Er det mye av det merker jeg det godt på kvelden. Elsker også bbhugmeputa!!! Akkurat fått øvelser av fysioterapeut både på land og til vanns. Vi er mye å svømme fra før og det synes jeg hjelper:) Ellers lurer jeg på om det er flere av dere som lider av problemer med å begrense husarbeidet? Jeg er virkelig veldig glad i å ha det rent og pent og sliter litt med å "gi f@#^":p Går jo hjemme i svangerskapspermisjon og da hjelper det ikke hvor enn mye jeg vet samboer gjør hva som helst for å gjøre ting lettere for meg. For han er jo på jobb mens jeg går hjemme å ser alt jeg vil gjøre(og gjør det):p Har begynt å dele opp husvasken litt men tror jeg må dele opp enda mer faktisk:o Energien er jo der og det er bare bekkenet som svikter:o
Deler ikke den utfordringen!:P liker ikke når det blir for jævlig, men har langt i fra støv på hjernen, så gjør ikke det som fremprovoserer smerter som støvsuging og gulvvask. Kan sitte i sofaen å brette klær og andre ting som jeg får til å gjøre uten å slite meg ut. På gode dager kan jeg gjøre litt mer, men prioriterer å ta vare på kroppen!:)

Ja e nett da med husarbeid så e vanskelig. Føle jo da e teit når eg e heima 3 daga i vekå, so ska eg ikkje gjera so masse med husarbeid, mens mannen so jobba kvar dag+ stelle i Hagen og pussa opp litt ska vaska golv itillegg. ( sjøl om han syns da e greit) Da syns eg blir for domt. Men da e klart ein må lytta te kroppen . Ja kanskje skriva ei lista dar du fordela husarbeidet, så ikkje både støvsuging og vasking kjeme på samme dag f.eks. Sitta å bretta kle ( sjøl om da høyrtes upraktisk ut:wtf:) når eg e i gang med støvsuging so vil eg plutselig setta ein bolledeig, tenke ikkje då på at eg må stå ei stund å rulla ut Bollane osv seinare....hehe ska ikkje vera lett når ein har energi men ikkje velvillig kropp:meh: prøve å vera flink å slenga meg nedpå sofaen mellom husarbeidøktene so eg får slappa av litt! Lykke te og del gjerne tips viss du kjeme på noko iforhold te husarbeid:happy:

Ja er akkurat det!! Mannen jobber sånn som denne uka 200% og da føler ikke jeg for å la han vaske i tillegg akkurat!! Liste er nok lurt:) Jeg har en mor i nærheten som hjelper meg litt da:) Det er digg:)
Hihi, kjenner igjen det der med å plutselig få lyst til å sette en bolledeig feks:p Sitte å brette klær har jeg prøvd litt men føler ofte magen er i veien faktisk:p Ser du bor rundt Mjøsa du og?
Det skal jeg, del gjerne tips om du kommer på noe du og:)

Deler ikke den utfordringen!:P liker ikke når det blir for jævlig, men har langt i fra støv på hjernen, så gjør ikke det som fremprovoserer smerter som støvsuging og gulvvask. Kan sitte i sofaen å brette klær og andre ting som jeg får til å gjøre uten å slite meg ut. På gode dager kan jeg gjøre litt mer, men prioriterer å ta vare på kroppen!:)

Det høres ut som du har en litt mer sunn holdning til dette enn meg:) Jeg prøver men synes det er vanskelig. Heldigvis har jeg en flink og god samboer og en snill mor så de prøver jo å gjøre ting lettere for meg:)

Ja er akkurat det!! Mannen jobber sånn som denne uka 200% og da føler ikke jeg for å la han vaske i tillegg akkurat!! Liste er nok lurt:) Jeg har en mor i nærheten som hjelper meg litt da:) Det er digg:)
Hihi, kjenner igjen det der med å plutselig få lyst til å sette en bolledeig feks:p Sitte å brette klær har jeg prøvd litt men føler ofte magen er i veien faktisk:p Ser du bor rundt Mjøsa du og?
Det skal jeg, del gjerne tips om du kommer på noe du og:)
Ja eg bur på Gjøvik! Kor bur du? E ikkje så mange i mjøsområdet i novemberforumet ser eg. :)

Ja eg bur på Gjøvik! Kor bur du? E ikkje så mange i mjøsområdet i novemberforumet ser eg. :)

Jeg er fra Moelv men nå bor vi tjue minutter lengre sør igjen mellom Hamar og Brumunddal:) så er ca 40 minutter fra Gjøvik da:) Nei er ikke så mange av oss virker det som:o Skal føde på Gjøvik du da sikkert?:) Jeg skal på Lillehammer:)

Jeg er fra Moelv men nå bor vi tjue minutter lengre sør igjen mellom Hamar og Brumunddal:) så er ca 40 minutter fra Gjøvik da:) Nei er ikke så mange av oss virker det som:eek: Skal føde på Gjøvik du da sikkert?:) Jeg skal på Lillehammer:)
Oki :) eg jobba på Hamar, så kjøre i den retningen din! Ja det blir Gjøvik på meg! Vart ganske overraska her ein dag når eg fekk veta at det ikkje er fødeavdeling på Hamar :woot: skulle innom på sjekk for kjente lite liv ein dag. Men blei tatt imot på gyn.avd, og alt var bra :) kan du velga mellom Lillehammer og Elverum?

Oki :) eg jobba på Hamar, så kjøre i den retningen din! Ja det blir Gjøvik på meg! Vart ganske overraska her ein dag når eg fekk veta at det ikkje er fødeavdeling på Hamar :woot: skulle innom på sjekk for kjente lite liv ein dag. Men blei tatt imot på gyn.avd, og alt var bra :) kan du velga mellom Lillehammer og Elverum?

Aha, så gøy, da kjører du forbi da ja:D
Nei ingen fødeavdeling på Hamar lenger. Men gyn har de ja:) Så bra alt var bra:D

Hører vel egentlig til Elverum men valgte nå Lillehammer uansett:p Føler meg mest komfortabel med Lillehammer og er jo ikke så stor avstandsforskjell:)

(Kan vera det er lagt ut tråd om dette før, men fant ikkje).
Var te legen i dag og fekk påvist Bekkenløsning... Kjent veldig smerte bak i hofteområdet, særlig itte gåturer, husarbeid, matlaging osv.. I går beg eg å kjenna da meir på framsiå og undersida av bekkenet. So no får eg prøva å lytta litt meir te kroppen min! Men da e ikkje alltid lika enkelt:meh: fekk henvisning til fysio med vannjogging, men no visa det seg at det ikkje er noko fysio her på Gjøvik so drive med dette lenger :grumpy: eller e ein så ein må betala for. Fekk heldigvis Sm 60% vidare so eg kan slappa av litt innimellom jobb og andre ting.
E da fleire so har fått Bekkenløsning ?! Da e vel litt forskjellige grader av dette også?! :dance008 Ka øvelsa/ trening gjere de evt for å halda den i sjakk?!

Jeg har ganske vondt i bekkenet, men egentlig kun fremme i symfysen.. Hjelper godt med bekkenbelte og har en balansepute jeg sitter på på jobb for å variere litt samtidig som bekkenet er stabilt. Slipper å stivne sånt. Variasjon er nøkkelen! Hjelper å få lagt seg nedpå innimellom, strekke seg ut.

Back
Topp