Bekkenløsning

Banouti

Flørter med forumet
har noen gode råd eller tips når bekkene svikter? Uke 11 og har hatt smerter i 2 uker allerede :/

Ta kontakt med manuellterapeut/fysio. Manuellterapeut kan skrive henvisning til trening og behandling.

Ellers kan du lese på www.lkb.no og få gode tips og råd om bekkenløsning. Blant annet å ligge med sammenrullet dyne mellom beina fra haken og ned til anklene. Ligg mest mulig rett med beina. Gå med korte skritt når du går. Bruk silkelaken i senga, og be legen om rekvisisjon på hjelpemiddel fra hjelpemiddelsentralen. Snurrepute til bil/seng.
Hold beina samlet når du skal ut/inn av seng og bil.
Minst mulig misjonærstilling under sex, da er det bedre hvis mannen står utenfor senga og du ligger i senga med beina opp.
(prøv dere frem til hva som gir minst smerter).
Ikke gå lengre enn du kjenner du klarer. F.eks hvis du vet du klarer å gå 500 meter før det gjør vondt, så går du 250 meter før du snur og går hjem.

Takk for mange fine råd ;) Det er ikke lett med min jobb når det kommer til å gå,jeg jobber på forsterket avdeling på en barneskole ;)

Bruk gode sko, med demping. Ikke høyhælte. Og varier ofte stilling. Når du står kan du vugge på bekkenet. Side til side og rundt i en sirkel. Unngå samme stilling for lenge. Og har du mulighet for å sitte på en treningsball kan du styrke/strekke bekkenet ved å rulle på ballen mens du sitter. (Samme som når du står)

Bruk gode sko, med demping. Ikke høyhælte. Og varier ofte stilling. Når du står kan du vugge på bekkenet. Side til side og rundt i en sirkel. Unngå samme stilling for lenge. Og har du mulighet for å sitte på en treningsball kan du styrke/strekke bekkenet ved å rulle på ballen mens du sitter. (Samme som når du står)

En venninne av meg fortalte at hun likte godt å gå med litt lave kilehæler, for det var akkurat som om det endret holdningen og var bedre for bekkenet hennes. :p

Ser ellers det har kommet mange gode råd, så det eneste jeg har å tilføye er at dersom du har en dag hvor du føler deg bra, så ikke utnytt denne til å gå lang tur eller gjøre masse husarbeid osv, for det får man gjerne svi for etterpå, når man har sittet stille en stund og man blir kald og stiv. Respekter bekkenet og ta hensyn til det også når du føler deg bra! :)

Kontakt lege for fysio å snakke med jordmor om det er gravid svømming i nærheten :) kan også hjelpe å sove med pute/ammepute mellom beina på natta. Ha plast pose i sete på feks bilen. Så det er lettere å rotete når du skal ut å inn. Gode sko med demping. Bergen lenger tid når du skal gå lange avstander. Bruk korte skritt. Unngå brå bevegelser. Kan også hjelpe å holde rundt en pute når du sover. Da man blir litt mer stabil i kroppen da :)

Her begynte det i uke 13 å var knapt mobil de siste to mnd.

Jeg går til kiropraktor og fysioterapeut :) Anbefaler virkelig kiropraktor :)

Back
Topp