Bekkenløsning?

Hoppestokk

Elsker forumet
Himmelbarn
Februarbarna 2020
Februarlykke 2022❄️
Er det noen av dere som har erfaring rundt bekkenløsning? Jeg er ganske sikker på at det er det jeg sliter med, men har gått til en kiropraktor som sier at det ikke er det, med grunnlag i at han kan klemme foran på bekkenet uten at det gjør vondt...

Uansett, jeg har hatt ekstreme smerter i ryggen de siste 3-4 ukene, og stadig er det på grensen til hva jeg kan kan klare. Jobber fremdeles 100% men når ryggen slår seg vrang og jeg omtrent ikke kan stå oppreist begynner det vel å spøke for min arbeidskapasitet. Til vanlig trener jeg daglig, men de siste ukene har dette vært umulig på grunn av smertene som oppstår. Har prøvd alt: svømming, elipsemaskin, slyngetrening, gåing, men ingenting ser ut til å hjelpe. Har også prøvd å være i ro, men det hjelper heller ikke.

Det blir som regel verre utover dagen, og da er det eneste som hjelper å legge seg ned for å strekke ut, noe jeg prøver å gjøre.Gange er ofte det vondeste. Er så redd for at dette skal bli enda vondere slik at jeg ikke får jobbet, noe som hadde vært en stor sorg. Smertene kan best beskrives som at en svær kjøttkniv blir stukket inn i korsryggen, og så må jeg gå rundt med denne kniven i lengre perioder. Har dager som er så og si smertefrie, men gjerne da påfulgt av flere intense og vonde dager.

Er det flere som kjenner seg igjen i disse smertene? Er det noen som har opplevd dette og gjort noe som har bedret tilstanden? Alle tips tas i mot med takk, og akkurat nå skulle jeg gjerne bare visst hva det er jeg har og om det vil bli bedre eller verre!

God kveld alle damer :)
 
Hei!

Gå til en fysioterapeut, de har kunnskapen og relevant utdannelse for å kunne diagnostisere bekkenløsning.
Kiropraktorer har jeg null tiltro til, bl.a fordi de kommer med uttalelser som din har gjort..
(Og fordi jeg har lest mengder på mengder av forskning som tilsier at kvakksalverloven fremdeles bør omfatte kiropraktikk.)

Bekkenplager (som er begrepet helsepsersonell skal bruke), omfatter bekkenløsning og -låsning.
De kan manifestere seg på mange forskjellige måter, og gi smerter helt fra hodet og ned i føttene.
Bekkenet er ikke bare symfysen...
Da jeg hadde bekkenplager, trodde legen det var skiveutglidning eller prolaps i ryggen..
Fysioterapeuten brukte 15 sekunder på å se at det var bekkenet som var problemet.
Han trengte ikke stille et eneste spm.
Det var i uke 4.

Du bør sykemeldes, og få behandling, sånn at du ikke risikerer (eller i det minste minsker sjansene) for kronisk bekkenleddssyndrom, og slik at du slipper mer smerter enn nødvendig.

Fysioterapi er gratis i svangerskapet, og 6 mnd i etterkant.

Få en henvisning hos legen din så fort som mulig, og ikke press deg nå, det gjør bare vondt verre.

God bedring! <3
 
Hei!

Gå til en fysioterapeut, de har kunnskapen og relevant utdannelse for å kunne diagnostisere bekkenløsning.
Kiropraktorer har jeg null tiltro til, bl.a fordi de kommer med uttalelser som din har gjort..
(Og fordi jeg har lest mengder på mengder av forskning som tilsier at kvakksalverloven fremdeles bør omfatte kiropraktikk.)

Bekkenplager (som er begrepet helsepsersonell skal bruke), omfatter bekkenløsning og -låsning.
De kan manifestere seg på mange forskjellige måter, og gi smerter helt fra hodet og ned i føttene.
Bekkenet er ikke bare symfysen...
Da jeg hadde bekkenplager, trodde legen det var skiveutglidning eller prolaps i ryggen..
Fysioterapeuten brukte 15 sekunder på å se at det var bekkenet som var problemet.
Han trengte ikke stille et eneste spm.
Det var i uke 4.

Du bør sykemeldes, og få behandling, sånn at du ikke risikerer (eller i det minste minsker sjansene) for kronisk bekkenleddssyndrom, og slik at du slipper mer smerter enn nødvendig.

Fysioterapi er gratis i svangerskapet, og 6 mnd i etterkant.

Få en henvisning hos legen din så fort som mulig, og ikke press deg nå, det gjør bare vondt verre.

God bedring! <3


Takk for råd! Har fått time hos fysioterapeut som er spesialisert på bekkenløsning og gravide i dag, så håper på bedre hjelp der. Jeg har heller ingen tiltro til kiropraktoren, og kommer nok aldri til å gå til slike igjen :) Er du sykemeldt nå?

Er det gratis hos alle fysioterapeuter, eller bare hos enkelte?
 
Ja, samme som jeg har.
Men har bekkenlåsning, det som skjer hos meg er når bekkene utvider seg så klemmer de på noen nerver som igjen gjør at jeg får en del væske i korsrygg/rumpe.

Jeg synes mitt er bedre når jeg går, aller verst er å ligge i senga. Da låser hele korsryggen seg og jeg klarer ikke å snu meg i senga.

Går til fysio, men hun sier bare jeg skal forberede meg på at det blir verre jo større magen blir. Hun hjelper til med å lindre smertene. Hun sier jeg skal legge kaldt på hevelsen (øverste rygg) og varmt i nedre del for å lindre smerten.
 
Jeg har bekkenlåsning, og går til fysio. Ble henvist direkte til kiropraktor fra fysio bga hele bekkenet satt fast. Verst på høyre side. Nå Har jeg hatt 2 behandliger hos kiro og har blitt litt bedre allerede. Skal gå noen ganger til, så skal jeg tilbake til fysio og lære forskjellige øvelser som skal hjelpe rygg, bekken både før og etter fødsel. Har vist hatt dette over flere år, så har både gått til kiro og naprapat ol før, men de har ikke funnet ut av dette. Nå går jeg til de som er spesialister på graviditet og bekken. Så anbefaler å sjekke opp det :)
 
Sitter å venter på fysi timen nå :p første gang jeg har bekkenløsning så aner ikke hva jeg går til ;)
 
Hvordan gikk det?
Blir nok gående hos fysio ut svangerskapet :p hadde så vondt han såvidt kunne være borti meg. Men var gode nyheter da! Muskulær bekkenløsning for øyeblikket så mye av smertene kan vi få vekk. Får håpe det holder seg til musklene ;)
 
Blir nok gående hos fysio ut svangerskapet :p hadde så vondt han såvidt kunne være borti meg. Men var gode nyheter da! Muskulær bekkenløsning for øyeblikket så mye av smertene kan vi få vekk. Får håpe det holder seg til musklene ;)
Ofte den veien det går med bekkenløsning.... :p første fått det så sitter det i :-håper det holder seg til musklene hehe
 
Takk for råd! Har fått time hos fysioterapeut som er spesialisert på bekkenløsning og gravide i dag, så håper på bedre hjelp der. Jeg har heller ingen tiltro til kiropraktoren, og kommer nok aldri til å gå til slike igjen :) Er du sykemeldt nå?

Er det gratis hos alle fysioterapeuter, eller bare hos enkelte?
Det er gratis hos det offentlige, ikke det private, men hvis det er uholdbart lang ventetid, er det sikkert mulig å gå privat, og allikevel få det dekket av Helfo. :)
 
Takk for råd! Har fått time hos fysioterapeut som er spesialisert på bekkenløsning og gravide i dag, så håper på bedre hjelp der. Jeg har heller ingen tiltro til kiropraktoren, og kommer nok aldri til å gå til slike igjen :) Er du sykemeldt nå?

Er det gratis hos alle fysioterapeuter, eller bare hos enkelte?

Har det funket med behandling? Det er gratis hos fysio hvis det på henvisning fra legen står at du har bekkenproblemer med gangvansker. Så må fysio få statsstøtte. Da er d gratis. Det er ikke alle fysio som går inn under HELFO.
 
Har det funket med behandling? Det er gratis hos fysio hvis det på henvisning fra legen står at du har bekkenproblemer med gangvansker. Så må fysio få statsstøtte. Da er d gratis. Det er ikke alle fysio som går inn under HELFO.

Ja! Jeg ble som ny etter første behandling, så er sykt takknemmelig for den hjelpen jeg fikk der :) Jeg fikk henvisning fra lege, men hun jeg går til er privat, slik at det ikke dekkes. Uansett, når det funker så bra så er det helt klart verdt 600,- i måneden :)
 
Back
Topp