Bekkenløsning

Poohbear

Forelsket i forumet
Noen som har noen gode tips til lindring av bekkenplager? Har allerede veldige plager og er ikke 6 uker enda....
Med første hadde jeg ikke bekkenløsning, med andre kom det halvveis i svangerskapet, med tredje kom det ved positiv test som nå, men ikke så vondt.

Fysioterapeut?

Syns det hjalp lite sist... :-/ Men kan be om henvisning i morgen, skal til legen da. :-)

Vanntrening, kanskje?

Syntes ikke det var mye som hjalp sist jeg. Prøvde fysio, kiropraktor, øvelser for bekkenet osv, eneste som fungerte var å ta det med ro:meh:

Ja, det er jo mulig å begrense symptomene noe for en del, men det å ta det med ro og ikke provosere bekkenet er nok det viktigste.

Jeg merket Begynnende bekkenløsning uke 4-5 denne gangen, men jeg begynte å ta hensyn og det roet seg veldig, jeg er åtte uker og mindre plaget enn jeg var. Jeg er heldig, men regner med at det kommer tilbake

Ikke alltid så lett å ta hensyn til bekkene med tre barn og jobb som hjelpepleier. :-/ Syns det blir tidlig å sykmelde meg for bekkenet alt nå.... men kanskje jeg burde?

Man skal ikke tulle med bekkenet. Jeg sykmeldte meg tidlig sist men skulle gjort det før. Ble skikkelig dårlig og kunne ikke gå. Jeg jobber som postbud og vridningen man får når man går ut av bilen var ikke akkurat bra. Jeg kjenner det selv nå men er hjemme.

Da får jeg snakke med legen om det også i morgen. :-) Tusen takk for svar. :-)

Legen min sier at bekkenplager så tidlig kommer av for lite bevegelse. (Stive ledd, liten blodgjennomstrømming osv.) Andre tilfeller kan det være nerver som er i klem pga forflytting av organer og muskler. Og at bekkenløsningen skjer kun fordi bekkenet gir etter når livmora begynner å bli stor og tung. Jeg spurte fordi jeg selv har begynt å få plager. Har ligget mye på sofaen pga kvalme, så for meg så stemmer det legen sa på en prikk. Har tvunget meg selv til å gå tur hver dag og føler meg mye bedre allerede ;) Inaktivitet er en gravids værste fiende sa han. Bekkenløsning kan kun diagnoseres ved å ta røntgenbilde. Hvis legen sykemelder uten røntgenbilde vil jeg si legen er ganske useriøs.

Ehh....

Bekkenløsning er hormonelt betinget, og kan opptre i alle trimester, det er kjent blant alle fagmiljø. Jeg hadde også engang en lege som sa det ikke kunne være bekkenløsning uke 15. Det var først på slutten slikt skjer. Det er altså ikke det litteraturen sier.

røntgen av bekkenet til gravide er ikke anbefalt pga stråling for babyen. Den legen som gjør det hadde jeg byttet ut på dagen og levert klage på.

Legen min sier at bekkenplager så tidlig kommer av for lite bevegelse. (Stive ledd, liten blodgjennomstrømming osv.) Andre tilfeller kan det være nerver som er i klem pga forflytting av organer og muskler. Og at bekkenløsningen skjer kun fordi bekkenet gir etter når livmora begynner å bli stor og tung. Jeg spurte fordi jeg selv har begynt å få plager. Har ligget mye på sofaen pga kvalme, så for meg så stemmer det legen sa på en prikk. Har tvunget meg selv til å gå tur hver dag og føler meg mye bedre allerede ;) Inaktivitet er en gravids værste fiende sa han. Bekkenløsning kan kun diagnoseres ved å ta røntgenbilde. Hvis legen sykemelder uten røntgenbilde vil jeg si legen er ganske useriøs.
Jeg er aktiv hele dagen, har lite tid til å sitte stille med 3 barn, jobb og hund. ;-) Så det kan ikke stemme på meg. :-P Dette er jo hormonelt, og ble verre denne uka. Ble sykmeldt sist ganske tidlig, og håper jeg slipper det nå, siden jeg er I mellom to stillinger. Røntgen har legen min aldri snakket om.... men skal snakke med ham nå, sitter å venter på å komme inn til ham. :-)

Mine plager ble, som normalt er, bedre når jeg begynte å ta det mere med ro. Bevegelse og mosjon er bra, men alt med måte, og ikke alle bevegelser.

Røntgen av bekkenet skal du ikke ta!

Inne fra februar. Det er jo sant at mange får problemer med bekken og rygg pga for lite aktivitet, og generelt er det bra å holde seg aktiv. Men hormonell bekkenløsning kan skje også så tidlig i svangerskapet og er ikke noe man kan påvirke selv, som flere sier her. Fikk det selv i uke 8 ca sist.

Da jeg var plaget med bekkenet tidlig de to forrige sv.skapene var jeg i full jobb der jeg var mye i aktivitet, sto å gikk hele dagen, satt kun i pausene. Pluss at jeg hadde en aktiv 2 åring i mitt andre svangerskap, så her stemte det heller ikke at jeg fikk bekkenløsning pga at jeg lå i sofan å ikke var i aktivitet... Legen min å fysioterapautn sa den gangen at det var hormonene som gjorde det.

Jordmora mi sa faktisk også at det var en del som hadde bekkensmerter som første tegn på graviditet, å det pga hormoner :)

Hormonelt ja!
Eg va sykemeldt frå veke 7 pga bekkenløysing i sist svangerskap, satt absolutt ikkje på ræva og fekk vondt pga latskap!
Legen min trudde meg ikkje når eg nevnde bekkenløysing allerede i veke 5, men blei raskt dårligare og blei sykemeldt + fekk henvisning til fysio. Ho merka med ein gong at da va bekkenløysing eg hadde, ho gjorde ein del testa ;)

Vel, prøvde meg på jobb I går, men kastet inn håndkle I dag. :-P Var konstant kvalm hele vakten, kjempe svimmel og bekkenet var ikke akkurat samarbeidsvillig heller.
Målte blodtrykket mitt oxo, det var veldig lavt.... Var hos legen på torsdag, han sa jeg kunne få sykmelding, skulle ringe på mandag om jeg ikke klarte helgen. ;-)

Ligg med pute mellom bena, det avlaster og lindrer. Jeg er 7+0, kjent bekken plager noen uke allerede men klarer å holde det i sjakk med riktig aktivitet, fysio og nok hvile. Har fått joggeforbud så nå er det kun gåturer og styrketrening jeg får lov til. Har en veldig dyktig fysio som kjenner meg og kroppen min, sliter mye med rygg og smerter i kroppen til vanlig og har ennå ikke blitt så mye verre heldigvis :) Bruk sykmelding hvis du trenger det, vær i aktivitet og hvil deg når du trenger det. Ikke vær redd for å legge deg nedpå når bekkenet sier ifra!

Back
Topp