Bekkenløsning

frøken91nord

Andre møte med forumet
Ka e egentlig bekkenløsning?
Æ har fådd sånn klikk i ene "rumpebeinet", klare ikke gå eller stå på den foten. Det e dritondt å vare en stund.. Så går det plutselig over. Det e vel sikkert ikke bekkenløsning e det?

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Det kan være bekkenlåsning. Da klarer man ikke bevege seg, det Gjør veldig vondt isåfall!. Sist kunne eg ligge låst i en stilling i 30-60 min! Bekkenløsningsplager er mer konstant stikking bak ved halebein området.. sikkert samme område som du har nå. Vondt å bøye seg, gå ig løfte men plagene stikker ofte hele tiden ( kan så klart variere på folk, men slik er det på meg)
Om det fortsetter bør du få deg en henvisning til fysioterapi av lege (gratis, dekkes av helfo) bra å forebygge ;-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Høres ut som isjiasnerven kommer i klem (hvordan det nå enn skrives), har det problemet noen ganger, spesielt etter bilturer eller trapper. Len deg over spisebordet og heis beinet strakt oppover bak deg til det er samme høyde som hoftene - gjenta sakte med begge beina ett par ganger daglig. Hvor mang repetisjoner du gjør er opp til orket. Snakk med legen :)

Redigert: Smertene der kommer av at man strekker frem eller trår på det ene beinet, smertene er som en slags krampelignende strålende følelse ved halebeinet, opp mot korsryggen og ned mot låret. Intensiteten varierer og vil gjøre at du unngår å bruke foten. Ender som oftest med at man bøyer seg frem og blir krokrygget ved smertene.

Last edited:
Bekkenløsning. Vondt i bekkenmuskulaturen mest fram og ned mot lårene (og i værste fall helt ned til tærne)
Bekken låsning, vondt "bakover" mot halebeinet og gjerne opp i korsrygg.

Slik har jeg opplevd og fått det forklart.

Du kan sjekke selv om du har bekkenløsning med å legge deg på rygg. Trekk til deg bena slik at vinkelen mellom kneet og leggen er ca 30 grader.
Løft bena i denne posisjonen til du nesten møter magen. Hvis du nå forsøker å spre bena (skyve knærne ut og ned) skal det gjøre vondt.
Gjør det ikke vondt, men du fortsatt har vondt i bekkenområdet kan du ha en bekken låsning.

Sånn gjorde fastlege og jordmor på meg flere ganger sist svangerskap.
Bøyetesten var ingen problem, men kunne være låst i en stilling med litt smerter og kjenner det om jeg går mye.

Jeg har også hatt begge deler. Bekkenlåsning med de to første, mye ryggvondt og isjiassmerter og vondt bakover som nevnt over her. Bekkenløsning var for meg mye verre. Da satt smertene i lysker og opp i underlivet. Kjentes ut som om noen stakk en kniv i meg. Det var vondt å stå, gå og å ligge. Delvis bakoverlent i en ørelappstol ble redningen.

Alle får bekkenløsning i løpet av graviditeten. Ellers klarer man ikke å føde. :)
Vet ikke helt eksakt hva som skjer, men det løsner i bekkenet slik at det kan utvide seg ved fødsel.
Ofte blir musklene rundt et veldig fleksibelt ledd på en måte overbelastet, og det er vel litt det som skjer når vi får vondt i rygg, lysk, rompe, symfyse osv. tenker jeg.
Man kaller smerter ifbm. bekkenløsning ofte bekkenløsning.

Sjekk ut /google bekk-opp. Det er fysioterapeuter som har spesialisert seg på bekkenløsning. Her står det hva det er blant annet :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Alle får bekkenløsning i løpet av graviditeten. Ellers klarer man ikke å føde. :)
Vet ikke helt eksakt hva som skjer, men det løsner i bekkenet slik at det kan utvide seg ved fødsel.
Ofte blir musklene rundt et veldig fleksibelt ledd på en måte overbelastet, og det er vel litt det som skjer når vi får vondt i rygg, lysk, rompe, symfyse osv. tenker jeg.
Man kaller smerter ifbm. bekkenløsning ofte bekkenløsning.
Mhm :-) ofte blir dette veldig misforstått for mange trur bekkenløsning er noe bare noen får :-p
Så det heter egentlig bekkenløsningsplager nettopp pga det du sier at alle må ha det ;-) heldig de som ikke merker noe ;-)

Mhm :) ofte blir dette veldig misforstått for mange trur bekkenløsning er noe bare noen får :p
Så det heter egentlig bekkenløsningsplager nettopp pga det du sier at alle må ha det ;-) heldig de som ikke merker noe ;-)

Jeg vet, og siden det var et så åpent spm, så tenkte jeg det var en god anledning til å si nettopp det. :)

Jeg vet, og siden det var et så åpent spm, så tenkte jeg det var en god anledning til å si nettopp det. :)
Smart :-)

Back
Topp