Bekkenløsning, symfysesmerter. Tips?

Mymelen

Gift med forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Junilykke 2022
Noen som har bekkenløsning, men at smertene sitter mest i/på(?) symfysen? Har dere fått noen tips fra lege/JM/fysio som funker??

Er så sinnsykt vondt og jeg har nylig fått det. Er jo bare 25 uker!
 
Jeg mener jeg har fått bekkenløsning. Har slitt i mange år med isjias og korsryggsmerter generelt. Men dette er annerledes. Akkurat som hoftene og beina stivner og ikke vil flytte seg legen mener det er for tidlig for meg å få bekkenløsning og jordmor mener annerledes. Termin er 24.mai så er jo i riktig periode hvis det er det.

Eneste jeg gjør for å dempe smertene er å sette meg ned når det er for vondt. Hvilke 5 min så kan jeg gå litt til i rolig tempo. Merker også at det letter på smertene om jeg vegger litt mer når jeg går. Selv om jeg føler meg litt dum som ikke er "høygravid" enda vurderte å hive meg på svømming så fort det lokale bassenget åpner igjen, for å få trent litt uten at det gjør vondt
 
Jeg mener jeg har fått bekkenløsning. Har slitt i mange år med isjias og korsryggsmerter generelt. Men dette er annerledes. Akkurat som hoftene og beina stivner og ikke vil flytte seg legen mener det er for tidlig for meg å få bekkenløsning og jordmor mener annerledes. Termin er 24.mai så er jo i riktig periode hvis det er det.

Eneste jeg gjør for å dempe smertene er å sette meg ned når det er for vondt. Hvilke 5 min så kan jeg gå litt til i rolig tempo. Merker også at det letter på smertene om jeg vegger litt mer når jeg går. Selv om jeg føler meg litt dum som ikke er "høygravid" enda vurderte å hive meg på svømming så fort det lokale bassenget åpner igjen, for å få trent litt uten at det gjør vondt
Legen mener det er for tidlig til bekkenløsning? :wacky: Altså det er jo folk som får det i første trimester… .. virker litt uinformert den legen. Ville tatt kontakt med fysioterapeut eller noe slik for legen virker ikke som en ressurs her :wtf:

jeg har litt bekkensmerter, men går stort sett bra. På natta kjenner jeg det ofte og bruker bbhugme gravidpute mellom beina noe jeg synes fungerer. Jeg går på noe gravditrening og der «ruger» vi på en ball i hvertfall :p det skal være godt for bekkenet. Ellers har de (fysio på treningen) sagt at noe aktivitet som ikke gjør vondt er bra, og stabilisere bekkenet, uten at jeg kan si hvilke øvelser som gjør det :p
 
Jeg mener jeg har fått bekkenløsning. Har slitt i mange år med isjias og korsryggsmerter generelt. Men dette er annerledes. Akkurat som hoftene og beina stivner og ikke vil flytte seg legen mener det er for tidlig for meg å få bekkenløsning og jordmor mener annerledes. Termin er 24.mai så er jo i riktig periode hvis det er det.

Eneste jeg gjør for å dempe smertene er å sette meg ned når det er for vondt. Hvilke 5 min så kan jeg gå litt til i rolig tempo. Merker også at det letter på smertene om jeg vegger litt mer når jeg går. Selv om jeg føler meg litt dum som ikke er "høygravid" enda vurderte å hive meg på svømming så fort det lokale bassenget åpner igjen, for å få trent litt uten at det gjør vondt

Høres ut som legen jeg hadde da jeg var gravid med storebror. Han mente også det var altfor tidlig med bekkenløsning for det "begynner jo ikke før slutten av svangerskapet" :meh:

Det er dessverre en vanlig holdning som forsterkes av at de "fleste" gravide opplever bekkenløsning først mot slutten, når magen er tung og ledd og muskler slitne etter den ekstra og forskjøvede vekten. Er en holdning jeg blant annet har fått i fleisen av (kvinnelige) sjefen min. Selv fikk jeg bekkenløsning i uke 10 med første og nå i uke 5. Det kan slå til når som helst.

Landsforeningen for kvinner med bekkenleddssmerter (https://lkb.no/) har flere tips. Ellers ville jeg anbefalt å oppsøke en fysioterapeut. De kan hjelpe med øvelser rettet mot å styrke og tøye bekkenet, og løsne låsninger og ømheter som oppstår underveis. Hovedregelen er "gjør det du kan, men ikke det som gjør vondt".

PS. Jeg har god nytte av bekkenbelte. Det er ikke løsningen for man skal ikke bruke det for mye (det gir motsatt effekt og kan svekke bekkenet ytterligere). Men for kortere perioder og som støtte når man vet man må holde på med noe hvor man ikke kan ta pause hvert 5. minutt, så kan det være nyttig med den støtten. Jeg bruker det f.eks. på turer med hund, handling og levering og henting i barnehagen, hvis jeg har en dårlig dag eller hvis jeg vet jeg har en del å gjøre den dagen og vil forebygge litt.

PPS. Alternativ til bekkenbelte hvis man har bæresjal eller ringslynge; søk på "bellywrapping". Da bruker man skal/slynge til å fordele vekten av magen og avlaste bekkenet.
 
Last edited:
Noen som har bekkenløsning, men at smertene sitter mest i/på(?) symfysen? Har dere fått noen tips fra lege/JM/fysio som funker??

Er så sinnsykt vondt og jeg har nylig fått det. Er jo bare 25 uker!
Fant du noen gode øvelser/tips som fungerte mot Symfyse smertene? Det har blitt skikkelig ille her den siste uken. Vurderer å gå til fysio som spesialister seg på gravide, men har ikke tatt det skrittet enda :rolleyes:
 
Fant du noen gode øvelser/tips som fungerte mot Symfyse smertene? Det har blitt skikkelig ille her den siste uken. Vurderer å gå til fysio som spesialister seg på gravide, men har ikke tatt det skrittet enda :rolleyes:

Hei, siden midten av januar har jeg har hatt smerter i haleben, symfysen, strålinger i lysken/ned i foten siden, og låsninger i bekkenet. For å forebygge og prøve å bremse smertene har jeg de siste mnd derfor vært 50% sykemeldt og gått ukentlig til fysio med spesialisering i kvinnehelse/graviditet. Der har jeg fått løsnet opp i låsninger, blitt vist øvelser for å styrke bekkenet osv. Hovedtipset hennes har hele veien vært å variere. Ikke sitte, ligge, stå eller gå for lenge. Hun har også sagt at tempoet må ned, her må en gå i sneglefart, og heller ta flere korte turer enn en lanh. Det hun også sier er at for de allere aller fleste så vil plagene gå over kort tid etter fødselen, så dette er en ekstra motivasjon for å holde ut med smertene.

Det skal sies at jeg også har deltatt på svømming i terrapibasseng for gravide. Begge deler kan anbefales.
 
Hei, siden midten av januar har jeg har hatt smerter i haleben, symfysen, strålinger i lysken/ned i foten siden, og låsninger i bekkenet. For å forebygge og prøve å bremse smertene har jeg de siste mnd derfor vært 50% sykemeldt og gått ukentlig til fysio med spesialisering i kvinnehelse/graviditet. Der har jeg fått løsnet opp i låsninger, blitt vist øvelser for å styrke bekkenet osv. Hovedtipset hennes har hele veien vært å variere. Ikke sitte, ligge, stå eller gå for lenge. Hun har også sagt at tempoet må ned, her må en gå i sneglefart, og heller ta flere korte turer enn en lanh. Det hun også sier er at for de allere aller fleste så vil plagene gå over kort tid etter fødselen, så dette er en ekstra motivasjon for å holde ut med smertene.

Det skal sies at jeg også har deltatt på svømming i terrapibasseng for gravide. Begge deler kan anbefales.
Takk for godt svar! Jeg er 20% sykemeldt allerede, men spørs om jeg skal snakke med legen om å øke sykemeldingen. Har også den strålingen nedover foten :wtf: Har en aktiv jobb som innebærer en god del gåing/bevegelse så begrenset hvor mye jeg får roet ned på jobb:rolleyes: Går også på gravidtrening (gruppetime) med fysioterapeut for å myke opp og styrke og det føles faktisk bedre etter timen så kanskje jeg bør ta en fysiotime
 
Fant du noen gode øvelser/tips som fungerte mot Symfyse smertene? Det har blitt skikkelig ille her den siste uken. Vurderer å gå til fysio som spesialister seg på gravide, men har ikke tatt det skrittet enda :rolleyes:
Noop, ingenting funker her. Kan våkne opp ok, så utover dagen så er jeg ødelagt. Som i dag: våknet 07:30, var fin. Litt smerter hele tiden, meg klarte å gå. Kjørte i 10 min, ødelagt. Satt på en stol (myk) i 2 timer, har ikke sjans til å gå annet enn med museskritt og smerter, inn og ut av bil er mareritt. Eneste som hjelper er varmepute og sitte med beina helt rett i sofaen.
 
Noop, ingenting funker her. Kan våkne opp ok, så utover dagen så er jeg ødelagt. Som i dag: våknet 07:30, var fin. Litt smerter hele tiden, meg klarte å gå. Kjørte i 10 min, ødelagt. Satt på en stol (myk) i 2 timer, har ikke sjans til å gå annet enn med museskritt og smerter, inn og ut av bil er mareritt. Eneste som hjelper er varmepute og sitte med beina helt rett i sofaen.
Å så kjipt å høre :( Ble du 100% sykemeldt? Har bestilt meg time til fysio neste uke. Jeg håper jo jeg bare blir bedre, har alltid blitt det før etter en stund med hvile (har stort sett fått problemer med bekkenet etter jeg har vært veldig aktiv så å roe ned har hjulpet før), men spørs om det ikke holder denne gangen :shifty:
 
Å så kjipt å høre :( Ble du 100% sykemeldt? Har bestilt meg time til fysio neste uke. Jeg håper jo jeg bare blir bedre, har alltid blitt det før etter en stund med hvile (har stort sett fått problemer med bekkenet etter jeg har vært veldig aktiv så å roe ned har hjulpet før), men spørs om det ikke holder denne gangen :shifty:
Skulle ha vært det, men jobbet digitalt i mens jeg var 100% sykmeldt, måtte jobbe, så da ble jeg er 80% sykmeldt slik at jeg får unna alt av vurderinger og utviklingssamtaler før jeg blir borte :) så står ikke i undervisning. Så er innom jobben når jeg må, ellers tar jeg alt digitalt. Sliter jo bare med å gå fra parkeringen og til jobb :bag:
 
Last edited:
Skulle ha vært det, men jobbet digitalt i mens jeg var 100% sykmeldt, måtte jobbe, så da ble jeg er 80% sykmeldt slik at jeg får unna alt av vurderinger og utviklingssamtaler før jeg blir borte :) så står ikke i undervisning. Så er innom jobben når jeg må, ellers tar jeg alt digitalt. Sliter jo bare med å gå fra parkeringen og til jobb :bag:
:dead: Huff det høres ikke godt ut. Nesten i mål
 
:dead: Huff det høres ikke godt ut. Nesten i mål
Nei, er ikke godt :smiley-angry017 og det hindrer jo alt man har lyst til å gjøre. De fleste jeg snakker med sier det ikke blir borte etter fødsel heller :wtf: at jeg må forberede meg på å ha det minst 1-2 mnd etter.
 
Back
Topp